Årets første vinner av en VM-runde vil skrive seg inn i historiebøkene som en av de aller mest spesielle og ekstraordinære seierne. Den tilskrives legenden Sebastien Loeb og hans nye kartleser Isabelle Galmiche. Denne reportasjen forklarer hvorfor.

Derfor er Monte-Carlo-triumfen til Sebastien Loeb helt av en ekstraordinære sorten

Det kastes om på statistikk og historikk når Sebastien Loeb igjen fyller opp CVen sin med nok en VM-seier i rally.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Vi skrur klokka i underkant 20 år tilbake. Sebastien Loeb vinner sin førte VM-runde i rally, under Rally Tyskland på sensommeren.

RALLY: Vi skrur klokka i underkant 20 år tilbake. Sebastien Loeb vinner sin førte VM-runde i rally, under Rally Tyskland på sensommeren.

Men egentlig kan vi dra tilbake til Rally Monte-Carlo samme året. 20. januar 2002, og Sebastien Loeb er egentlig i ferd med å vinne sin første VM-runde, som forøvrig kun er hans andre med WRC-bil.

Fra før har han nylig rukket å bli juniorverdensmester i den daværende Super 1600-klassen, og hadde det ikke vært for et ulovlig dekkskifte som resulterte i en to-minutters straff, så skulle han ha vunnet sesongåpningen i 2002.

Tok over etter Mäkinen

Og med det vippet Tommi Mäkinen av Monte-Carlo-tronen, som fram til nå hadde vunnet løpet fire ganger på rad. Mäkinen abidserte i og for seg året etter, og med unntak av ett år, så skulle det bli en Loeb-fest i fyrstedømmet de neste ti årene før en navnebror av samme suverene kaliber skulle ta over stafettpinnen.

Men innsatsen i Monte-Carlo i 2002 var altså starten på en karriere som til slutt - eller fram til nå - skulle inneholde hele 80 enkeltseire i VM, fordelt på hele ni VM-titler, 40 øvrige pallplasser og til nå 931 etappeseire. Historiske tall som ikke ser ut til å bli overgått med det første, ettersom Sebastien Ogier trapper ned sin karriere denne sesongen.

Årets triumf i Monte-Carlo bringer likevel noe helt spesielt ved seg. Vi tenkte derfor å legge denne inn i kortstokken av en statistikkabal som er noe helt utenom det vanlige. Forøvrig er primærstatistikken hentet fra de uavhengige sidene eWRC-results.com og juwra.com, satt sammen og tolket på nytt av oss i Parc Fermé.

«De gamle er eldst»

Alder er et fint sted å begynne, og dette har jo vært påpekt en rekke ganger allerede. Han er altså 47 år, 10 måneder og 28 dager gammel den dagen han kjører over målstreken som vinner av Rally Monte-Carlo.

Det plasserer ham naturlig nok øverst på lista over vinneren av en VM-runde og lederen sammenlagt av Rally-VM, ettersom han nå leder mesterskapet sammenlagt og han er attpåtil den eldste som også har ledet en VM-runde underveis. Svenske Stig Blomqvist er den som utfordrer denne statistikken da han ledet Safari Rally i 1991 i en alder av 47 år, fire måneder og 20 dager.

És még mindig megy neki! 👊 Videó: Automobile Club de Monaco

Posted by Rallye Dream Blog on Sunday, January 23, 2022

Helt til topps er alderen ikke på etappeseier, men han er farlig nære. Men hadde ikke Stig Blomqvist vunnet Mangen-etappen under Rally Sweden i 1996, i en alder av 49 år, seks måneder og 13 dager, så hadde helgens etappeseire til Loeb også blitt tilskrevet eldst på statistikken. Så Loeb må holde ut i to år til om han er opptatt av å toppe flere statistikker.

Det samme kan også sies om pallplass, der 62-årige Adolphe Choteau fra Rally Elfenbenkysten i 1989 overgår alderen hva gjelder å havne på podiet i Rally-VM-sammenheng.

Totalt 15 førere har også tatt poeng i en høyere alder enn Loeb. Den eldste er nevnte Choteau, som tok poeng i samme løp to år senere. Forøvrig er det verdt å nevne at det har gått 20 år, tre måneder og 16 år siden Loeb tok sine første VM-poeng under den sensasjonelle andreplassen i San Remo i 2001. Men dette blir bare en femteplass på denne listen.

Han overgås blant annet av Petter Solberg på en fjerdeplass her, ettersom nordmannen hadde 20 år, syv måneder og åtte dager mellom sine første VM-poeng i Safari Rally i 1999 og 10. plassen totalt i avslutningsløpet sitt i Rally Wales i 2019. Juha Kankkunen leder imidlertid denne statistikken overlegent, med 26 år, 11 måneder og tre dager mellom sjetteplassen i Rally Finland i 1983 og åttendeplassen i samme løp i 2010.

Det er lenge siden Sebastien Loeb var i 20-årene, men alderen hindrer ham ikke fra å holde koken.

De «uslåelige» tallene

Men la oss også se på hvordan denne ene seieren forsegler hans dominanse i VM-historien gjennom tidene. Seier nummer 80 betyr at Sebastien Ogier nå må vinne 26 løp til for å tangere sin navnebror. Med 120 pallplasser totalt så må samme mann også ta ytterligere 28 pallplasser for å komme på nivå.

Og antall etappeseire er egentlig ikke noe å snakke om. 931 er enkelt og greit 294 flere enn Ogiers, men det skal presiseres at disse tallene kan være upresise ettersom hvorvidt eksempelvis delte etappeseire, eller om man står bokført øverst når en etappe strykes er kalkulert eller ikke. Uansett - hvem skal kunne ta igjen dette forspranget?

Nevner forøvrig at Loeb nå har ledet i intet mindre enn 1239 fartsetapper, noe som er hele 422 etapper flere i ledelse enn Ogier, som fiffig nok deler denne andreplassen på statistikken med den finske legenden Markku Alén.

Fyrstedømmet Monaco er kjent for to av verdens mest prestisjefylte billøp. Monaco Grand Prix i Formel 1, og Rally Monte-Carlo i WRC.

Kampen om Monte-Carlo-tronen

Så, hva med den interne Monte-Carlo-statistikken?

Som nevnt, Loeb kunne i utgangspunktet ha vunnet dette løpet i åtte år på rad fra 2003 til 2013 (løpet ble ikke kjørt som VM-runde fra 2009 til 2011). Men det stoppet seg i 2006, av helt spesielle - og her også historiske - grunner.

På bare fem etapper hadde han sikret seg en ledelse på ett minutt og 16 sekunder til Marcus Grönholm før han kjører ut og krasjer på fredagens siste etappe. Heldigvis for Loeb var restart akkurat innført i Rally-VM, hvor han med et tidstillegg på fem minutter for å miste fredagens siste etappe fikk starte igjen dagen etter.

Det ender selvfølgelig med en monsteropphenting av dimensjoner. Fra å ligge tre minutter og 43 sekunder bak så vinner han åtte av de siste 11 etappene som gjenstår, og i mål klokker han seg inn kun drøye minuttet bak totalvinner Marcus Grönholm, til tross for krasj og i utgangspunktet brutt løp.

Sebastien og Sebastien. Mannen til venstre har kanskje en uslåelig nok statistikk i seg selv, men til og med han er milevis unna å overgå mannen til høyre. Vi snakker altså Ogier og Loeb.

Ellers lå det lenge an til at Loeb skulle bli den store rallykongen av Monaco med syv seire i dette løpet. Men nevnte navnebror Ogier ville det annerledes ta han tok over tronen, og gjennom 2010-tallet var det han som dominerte og til slutt stod igjen med åtte seire da han vant her for ett år siden.

Så kommer altså Loeb nå og plukker en ny seier, og med det tangerer ham Ogier med åtte seire hver. Det er kun Thierry Neuvilles seier fra 2020 og den nevnte 2006-hendelsen som er unntakene før vi må tilbake til Mäkinen-dominansen i 2002 hvor seierne ikke dreide seg om franskmenn ved fornavn Sebastien.

Når dette er sagt, så er det verdt å nevne at Loeb topper med åtte seire i VM-sammenheng. Ogier har syv seire hvor Monte-Carlo har VM-status, for vi må presisere at den ene seieren kom da løpet hadde IRC-status i 2009.

Ford og M-Sport har nå fire ulike modeller på seiersstatistikken i Rally-VM. Sebastien Loeb fikk æren av å være den første som satte Puma på denne listen.

Hyggelig gest til andre parter

Men helgens seier pynter ikke bare på statistikken til Loeb. Han bidrar også på hyggelig vis overfor andre.

Spesielt for Ford-teamet M-Sport, som har slitt veldig de siste årene i VM, mens Hyundai og Toyota har dominert sirkuset. Selv har ikke teamet vunnet på nesten 3,5 år, da Ogier tok hjem seieren i Rally Wales i 2018. Likevel er det en «saying» i Rally-VM at M-Sport alltid bygger gode biler når det kommer nye regler, noe de også beviste så til de grader denne helgen. For med det er det også protokollført at Puma blir den fjerde modellen som Ford og M-Sport har vunnet en VM-runde med etter Escort, Focus og Fiesta.

Men ikke ble det bare seier til Loeb, men Craig Breen - årets faste førstefører - tok hjem en sterk pallplass ved å bli nummer tre. Gus Greensmith imponerte også med en femteplass, og attpåtil karrierens første etappeseier. Streken i regninga ble Adrien Fourmaux som krasjet stygt under SS3 fredag morgen, men franskmannen viste lovende takter ved å ligge på fjerdeplass etter torsdagens to kveldsetapper.

50-årige Isabelle Galmiche er ukjent for mange, men like fullt en ringrev i sirkuset. Nå kan hun stolt og fortjent også føre opp en VM-seier på en ellers rikholdig kartleser-CV.

Hyggelig er det også for den nye kartleseren til Loeb, Isabelle Galmiche. Statistisk sett var dette langt fra noen debut for henne, der hun hadde seks VM-runder under beltet fra før. Men dette var hennes ubestridte debut i toppnivåsammenheng, og kliner altså til med sin første VM-seier på, ja - la oss kalle det første forsøk.

50-årige Galmiche er ikke ukjent med verken Loeb eller rally forøvrig. Hun har hele 229 rallyløp på CVen, for det meste nasjonalt i Frankrike med en karriere som strekker seg tilbake til 1995. Grunnen til at hun har tatt over roret etter at Daniel Elena takket for seg er at hun har vært fast i grusnotemannskapet til Loeb over mange år.

Forøvrig er hun ikke tidenes første kvinne til å vinne en VM-runde, verken innenfor fører- eller kartleserstatistikken, om du lurte. Italienske Fabrizia Pons var med å vinne Rally Monte-Carlo i 1997 sammen med Piero Liatti, og blant førere har jo Michele Mouton uansett vært med å kjempe om en VM-tittel sammenlagt i 1982 hvor hun tok tre av sine totalt fire VM-seire.

Det er sikkert mye mer å hente ut fra søndagens bragd fra den 47-årige rallylegenden. Men vi stopper her. Det store spørsmålet blir; var dette den definitivt siste totalseieren til Sebastien Loeb i Rally-VM?

Powered by Labrador CMS