Roar Lindland i full fart rundt Variante Alta sjikanen under testdagene før årets sesongstart. Nå er lyngdølingen klar for å kjempe om sammenlagtseier i ProAm-mesterskapet.

Derfor satser Roar fortsatt i Porsche Supercup

Roar Lindland (44) har blitt en veteran i det prestisjefylte Porsche Supercup-mesterskapet de siste åtte årene og er klar for enda en sesong i ett av verdens tetteste merke-mesterskap.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Sørlendingen har vært fast inventar i Porsche Supercup de siste årene og nå er det bare noen dager til han skal starte sin niende fulle sesong i det prestisjefylte mesterskapet. Lindland har vunnet ProAm-cupen tre ganger på rad men måtte ta seg til takke med en fjerdeplass i fjor.

RACING: Sørlendingen har vært fast inventar i Porsche Supercup de siste årene og nå er det bare noen dager til han skal starte sin niende fulle sesong i det prestisjefylte mesterskapet. Lindland har vunnet ProAm-cupen tre ganger på rad men måtte ta seg til takke med en fjerdeplass i fjor.

I år er lyngdølingen revansjelysten og skal gjøre alt han kan for å sikre gullet i klassen for semi-profesjonelle førere. I forløpet til årets sesong har også Lindland gått tilbake til teamet han vant ProAm cupen med i 2019 og 2020, Pierre Martinet by Almeras.

I en pressemelding er Lindland klar på at fjoråret ble veldig tøft med ny bilmodell og en pandemipreget sesong.

– Målet er å ta tilbake gullet. Jeg skal innrømme at fjoråret var ganske tøft med den nye 992-modellen til Porsche. Dessuten har det vært et par spesielle sesonger på grunn av pandemien. Nå begynner ting å normalisere seg, og det ser jeg frem mot, sier Roar Lindland i pressemeldingen.

Roar Lindland er klar for enda en sesong i Porsche Supercup sammen med teamet han har vunnet to ProAm-mesterskap med.

Derfor satser han i ProAm

Lindland har ikke alltid vært en «B-fører». Sørlendingen debuterte i sitt første Supercup-løp i 2012 i Pro-klassen. Samme året vant han også den skandinaviske Carrera-cupen. Etter det gjorde han flere gjesteinnhopp i mesterskapet før han kjørte sin første fulle sesong i 2016.

– Jeg vant Carrera cup Scandinavia også hoppet jeg inn i Supercup som var litt drømmen for å se hvordan nivået var og det visste vi var beintøft. Her må vi krumme nakken og gi det to-tre år. Samtidig kjørte jeg den franske cupen parallelt for å få internasjonal erfaring og lære den nye bilen å kjenne. I 2016 når jeg kjørte med Christian Engelhart kvalifiserte jeg topp 10 i Pro. Og det var en milepæl og slå seg inn der og vise at man var i den frontrekken, forteller sørlendingen til Parc Fermé.

Men å satse i et så prestisjetungt mesterskap er hardt arbeid også utenfor banen. Det gjorde at Lindland måtte ta noen runder med seg selv etter 2016 og 2017-sesongene.

– Da måtte jeg være helt ærlig med meg selv for det å framskaffe alt det som skal til for å hevde seg og kjøre doble mesterskap mens man heter Roar Lindland og kommer fra Norge... Det er så «beinane» tøft og vi hadde ikke resurser til test og utvikling. En var så «underdog» at jeg følte at jeg var litt på maks av kanskje det som var mulig å få til, sier han.

Heldigvis åpnet det seg en mulighet for Lindland i 2018 da Supercupen ble fordelt på ProAm-mesterskapet og Pro-mesterskapet. Disse går parallelt under en løpshelg, men begge cupene er viktige for teamene i totalsammendraget.

I første året av ProAm-cupen runget den norske nasjonalsangen flere ganger på høyttaleranlegget da lyngdølingen kjørte for Lechner-teamet. Det ble gull for Lindland i ProAm-mesterskapet og han sikret også viktige poeng som gjorde at Lechner også vant team-mesterskapet ved siden av sammenlagtseier i Pro-klassen.

– Det er egentlig det som har gjort at jeg har den rollen i teamene. Og når jeg var heldig å vinne de tre årene på rad så har det gitt vind i seilene til å fortsette. Det opplegget i ProAm er gitt at vi ikke har sjans å stikke nesen inn i topp tre, forteller Lindland.

Roar Lindland i full fres rundt Monza-banen under fjorårets sesong.

– Toppen av pyramiden

Det er ikke uvanlig for førere i Supercupen og forsøke seg i andre mesterskap etter noen sesonger. Men Lindland er klar på at det ikke finnes noe annet mesterskap for han enn det han selv mener er verdens tetteste merke-mesterskap.

– Jeg har jo vært heldig å fått kjørt mange sesonger. Flere enn jeg hadde våget å trodd på i starten. Jeg hadde jo lagt opp for lengst om ikke man hadde hatt progresjon og resultater. Selv om bilen er det samme er det jo mye forskjellige forutsettinger. Det er det som motiverer meg til å kjøre. Så er jo 911 en spesiell bil som man aldri blir utlært i. Og vi kjører på de beste racerbanene i verden. Det er absolutt der man ønsker å være. spesielt for meg som har kjørt bil med tak hele min karriere. Det er toppen av pyramiden. For meg har det alltid vært førstevalget er Lindland helt sikker på.

Selv om klassen alltid har benyttet seg av den kjente «911»-modellen til Porsche er det fortsatt en modell som er under konstant utvikling. I fjor debuterte serien med 992-chassiset for første gang og det gjør at sørlendingen spår enda en jevn sesong.

– Jeg tror det blir veldig jevnt. Og det er det jo sånn sett alltid i Supercup. Før har det dreid seg om et par stykk, men i år tror jeg det blir mer åpent i både Pro og ProAm. Det er jo litt paralleller til Formel 1 for nå kom jo 992 i fjor, og du restarter gjerne mesterskapet litt mer med en ny bil eller et nytt regelverk, avslutter han.

Powered by Labrador CMS