Marius Solberg Hansen med sin splitter nye Audi RS3 LMS, her fra Oslo Motorshow tidligere i høst.

Fra svensk til dansk racing – og hinter litt om Supercar i rallycross

STCC går helelektrisk til verks neste år, men det toget ønsker ikke Marius Solberg Hansen å være med på.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Det ble en niendeplass sammenlagt i debutsesongen i STCC med tredjeplassen fra det tredje løpet på Knutstorp som det store høydepunktet. Ved siden av dette vant han mesterskapets egne kategori for privatførere, deltakere som gjerne kjører en del eldre TCR-biler enn de store og etablerte teamene.

RACING: Det ble en niendeplass sammenlagt i debutsesongen i STCC med tredjeplassen fra det tredje løpet på Knutstorp som det store høydepunktet. Ved siden av dette vant han mesterskapets egne kategori for privatførere, deltakere som gjerne kjører en del eldre TCR-biler enn de store og etablerte teamene.

Og dette illustrerer også det Solberg Hansen har funnet det mest krevende i STCC denne sesongen. For selv om han var førstereis og manglet mye erfaring kontra de ypperste konkurrentene, så følte unggutten fra Holmestrand at det skulle godt gjøres å havne noe høyere enn sjetteplass uten å få vesentlig hjelp av de andre konkurrentene.

– Sammenlikner du de nyeste TCR-bilene med de gamle, som for eksempel Golfen jeg har kjørt i år, så er det fort over sekundet bare på runden, slår Solberg Hansen fast overfor Parc Fermé.

Marius Solberg Hansen fra årets STCC-sesong. Nå er denne bilen solgt videre, og en oppgradering står klar hjemme på verkstedet.

Tror ikke på el-satsingen

Men det har vært verdifull læring og erfaring, og 18-åringen er glad for valget han tok.

– Man får kjenne på hvor hard konkurransen er. Å få kjøre en TCR-bil, og ikke ha den mest konkurransedyktige bil, det er veldig god trening. Du får pushet maks, og fått ut det lille ekstra du klarer, sier han.

Likevel vil ikke Solberg Hansen gå på et nytt år. Årsaken er avgjørelsen om at STCC går helelektrisk til verks neste år.

– Alt skal bli elektrisk, og jeg tror ikke det vil fungere særlig lenge slik det er nå.

– Hvorfor ikke?

– For det første blir det nok veldig få biler, også blir det altfor for dyrt - i alle fall for oss. Vi føler også at vi vil eie bilen sjøl, sier 18-åringen.

Stor tro på Danmark

I mellomtiden har Solberg Hansen og hans team solgt årets TCR-bil og gått til innkjøp av en Audi RS3 LMS av vesentlig nyere årgang. Samtidig re-etableres TCR Scandinavia, som var mellomstasjonen mellom de to ulike STCC-epokene etter konkursen i 2017, men Solberg Hansen har foreløpig ingen planer om å kjøre dette mesterskapet.

– Det er veldig fint at de starter serien igjen, men vi vet jo ikke helt enda hvordan konkurransen blir og hvor mange biler som kommer dit, sier han.

Han ser seg heller til Danmark, og det nasjonale TCR-mesterskapet der. Litt utenfor den norske radaren av oppmerksomhet og interesse, men det er på det rene at den faste deltakelsen faktisk har vært større enn i STCC.

– Vi vet allerede at konkurransen er bra der nede. Det er svært mange dyktige TCR-førere fra Danmark, slår 18-åringen fast.

Hinter om Supercar

Serien har vært dominert av danske Kasper H. Jensen og tyske Mike Halder. Kristian Sætheren er den eneste nordmannen som har kjørt der de senere årene, med en fjerdeplass fra Djursland Ring som sin personlige bestenotering i år.

Men intet Solberg Hansen uten å være innom rallycross. Grenen som egentlig står hans hjerte nærmest, men som vil forbli en hobby ved siden av den seriøse satsingen mot å kunne leve av å kjøre fort med bil.

Etter flere år med Super 1600-bil hinter han til en smakebit på en oppgradering denne sesongen, uten at noe er hugget i stein.

– Egentlig er det samme for meg hva jeg får kjørt, men jeg har veldig lyst til å prøve Supercar et løp i år. Det er ikke utenkelig, og det er kommet flere biler til Norge nå som det kan være mulig å få prøve, sier han, og henviser blant annet til rallycrossentusiasten Frank Valle som han fikk dele stand med under Oslo Motorshow tidligere i høst.

Powered by Labrador CMS