Martinius Stenshorne har kommet godt igang med Formel 4-karrieren i Europa, men venter på at det skal løsne ordentlig.

Han er ett av Formel 4-feltets mest stabile førere – men Martinius er fortsatt ikke helt fornøyd

Han har ikke rukket selv å kjenne på noen optimal løpshelg i Formel 4 enda, men Martinius Stenshorne er likevel ikke langt bak toppen.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 4: Igjen sanket han femteplasser på femteplasser da det var duket for hans første løp i det tyske Formel 4-mesterskapet. På grunn av leveranseproblemer fikk ikke hans team Van Amersfoort Racing biler i tide til å rekke sesongstarten på Spa-Francorchamps, men Hockenheim var destinasjon for den tyske seriens andre løpshelg.

FORMEL 4: Igjen sanket han femteplasser på femteplasser da det var duket for hans første løp i det tyske Formel 4-mesterskapet. På grunn av leveranseproblemer fikk ikke hans team Van Amersfoort Racing biler i tide til å rekke sesongstarten på Spa-Francorchamps, men Hockenheim var destinasjon for den tyske seriens andre løpshelg.

Da Stenshorne sesongdebuterte i den italienske serien for en uke siden var det ingen andre som leverte mer stabil kjøring enn ham selv. Tre femteplasser på tre løp gjør at han har fjerdeplassen sammenlagt i Italia, og i Tyskland fortsatte han med ytterligere to femteplasser før det ble en syvendeplass i det siste heatet.

Martinius Stenshorne.

Punktering ødela pallsjansene

Men der mener han selv det like gjerne kunne blitt en pallplass.

– Jeg var litt oppe på en tredjeplass, men så fikk jeg litt kontakt med enn annen og fikk en punktering av det. Så var jeg litt heldig med at det kom en sikkerhetsbil slik at jeg fikk tatt igjen feltet. Da kjørte jeg meg opp fra bakerste plassering, som var en 15. plass fordi det var få førere og noen hadde krasjet, sier Stenshorne om syvendeplassen han fikk i det tredje løpet.

Han startet to løp fra fjerde startposisjon og én fra femte startposisjon etter kvalifiseringen, men merket at det ble vanskelig å komme seg forbi på Hockenheim, så det meste handlet da om å holde posisjonene.

– Det har vært greit. Jeg sleit med festet på første rundene i løp 2, så det ble store luker. Alle kjørte med minste innstillingen på vingen, som gjorde at slipstreamen ikke utgjorde så mye, sier 15-åringen.

Norsk pallplass i hovedserien

Den tyske Formel 4-serien var denne helgen supportklasse til Creventics langdistanseserie, også kjent som 24H Series. Her hadde vi én norsk fører til start, der sørvestlendingen Roy Edland kjører i TCR-klassen sammen med danske Holmgaard Motorsport.

De har nylig byttet bil, da de har erstattet deres gamle Volkswagen Golf GTI TCR med en ny Cupra TCR, og det ble et godt 12-timersløp for den skandinaviske kvartetten der de til slutt endte på en finfin andreplass i klassen.

Powered by Labrador CMS