Martinius Stenshorne kjørte stabilt og plukket gode poeng i sin første italienske løpshelg i Formel 4. Selv er han klar på at det er mye her å hente.
Martinius Stenshorne kjørte stabilt og plukket gode poeng i sin første italienske løpshelg i Formel 4. Selv er han klar på at det er mye her å hente.

Martinius er alt annet enn skremt over Formel 4-nivået i sin debutsesong

Selv om Martinius Stenshorne så vidt rakk å få Formel 4-bilen sin i tide, så viser han allerede tendenser til at han er å regne med.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 4: Ingen bilsportprestasjoner uten litt ekstra forbehold og forklaringer, men når man legger sammen tre stabile femteplasser på sine tre første løp i Italia, så er det alt annet enn svakt for en formelbildebutant som Martinius Stenshorne.

FORMEL 4: Ingen bilsportprestasjoner uten litt ekstra forbehold og forklaringer, men når man legger sammen tre stabile femteplasser på sine tre første løp i Italia, så er det alt annet enn svakt for en formelbildebutant som Martinius Stenshorne.

Riktignok er vi kanskje på overtid av å klassifisere ham som den debutant, all den tid han hadde fem verdifulle uker i Emiratenes Formel 4-mesterskap i vinter og ellers har hatt mange bil bak rattet på test. Men denne helgen startet det som er hans hovedsatsing denne sesongen; nemlig det italienske Formel 4-mesterskapet hvor de startet ballet på klassiske Imola hvor de kjørte Formel 1 for bare få uker siden.

Dette mesterskapet er kanskje Europas største formelbilserie på dette nivået, hvor morgendagens Formel 1-stjerner legger grunnlaget etter gokartkarrieren sin. Og med over 30 førere til start var Martinius definitivt ingen sinke, og tilhørte øvre sjiktet gjennom samtlige tre løp. Han holder fjerdeplassen sammenlagt etter første løpshelg, men det er fortsatt seks helger og 18 løp å konkurrere om.

– Det er et greit utgangspunkt. Teamet fikk inn fem biler nå rett før løpet. Det var jo bare så vidt vi rakk å få bilene, sier Martinius Stenshorne til Parc Fermé.

Med «greit utgangspunkt» mener han at han kom greit ut av en løpshelg som han i ettertid ser at de har enda mer å gå på bare de får mer optimale forberedelser og hakket mer erfaring sammen med bil og team.

Derfor er han ikke urolig over at det allerede har utkrystallisert seg en topp med førere som regelmessig blir å finne høyt oppe i hvert eneste løp. For selv er han ikke blyg med å plassere seg sammen med dem.

– Vi kommer til å bli bedre og bedre bare vi blir mer kjent med bilene og får fiksa litt mer på det. Vi kommer ganske mye nærmere og vil ta dem, Så dette var et fint utgangspunkt for hva vi skal jobbe med framover, sier 16-åringen videre.

Martinius Stenshorne hadde alle sine løp innenfor rookie-pallen, som også fikk sin egen markering, men de reelle pallplassene mener han er godt innenfor rekkevidde utover sesongen.
Martinius Stenshorne hadde alle sine løp innenfor rookie-pallen, som også fikk sin egen markering, men de reelle pallplassene mener han er godt innenfor rekkevidde utover sesongen.

Bak i bestillingskøen

Etter at Stenshorne vendte snuta hjem fra midtøsten for å fokusere på den europeiske satsingen, så har de kommet skjevere ut enn planlagt. Foruten det italienske mesterskapet har de også valgt seg ut de fleste av de tyske Formel 4-løpene, hvorav planen var å få kjøre på Spa-Francorchamps sist uke.

Men som nevnt; de rakk så vidt å få bilene levert til helgens løp i Italia, og de måtte melde avbud på Spa-Francorchamps, nettopp fordi leveransen var så sen på de nye Formel 4-bilene som skal brukes i år.

– Det var jo synd. Flere andre team hadde skaffet seg bilene tidligere, deriblant Prema som hadde bilene allerede under supportløpet på Abu Dhabi i fjor, i tillegg til mesterskapet i vinter. Så det er ikke noen annen spesiell grunn enn at vi måtte vente lengre enn andre team som hadde bestilt og fått levert før oss, sier Stenshorne om bilmangelen han og teamet ble rammet av.

Dekk-gambling på kvalifiseringen

Første kvalifiseringen endte med en høyst godkjent fjerdetid. Til andre kvalifisering begynte det å regne før det ble opptørk, og sammen med teamet sitt valgte Martinius å gamble med å kjøre ut på slicksdekk helt på tampen.

Men det var en gambling med risiko, der de aldri rakk å få nok varme i dekkene til å ta rotta på konkurrentenes kvaliktider. Det ble med en 11. tid, og til tredje løp er det den andre beste tiden som gjelder. Så i siste løp ble det start fra en åttende startposisjon, men summa sumarum så har han altså tjent flere plasser enn hva han har tapt.

For totalt ble det altså tre femteplasser, den mest stabile poengsankingen blant samtlige førere så langt denne helgen.

– Vi startet med at bilen var litt understyrt, som vi fikk rettet opp igjen til det andre løpet, men det kom litt tilbake igjen i det tredje løpet. Så vi trenger fortsatt å lære litt og bli mer kjent med bilen, men dette kommer seg, sier Hokksund-gutten.

Det blir en travel kalender for ham mot sommeren. Allerede neste helg venter hans første løp for sesongen i Tyskland hvor de reiser til Hockenheim, men som nevnt har de allerede kommet for sent ut i dette mesterskapet - og ettersom planen uansett er utvalgte løp i Tyskland så er det ikke nødvendigvis her hovedprioriteten ligger enn så lenge.

Powered by Labrador CMS