Karl Peder Nordstrand og Stig Rune Skjærmoen i en Peugeot 208 R2 under Rally Cecis i Latvia sist helg.

Svært vellykket rallydebut – slik var opplevelsen av å kjøre sitt første løp som 15-åring

Formelbil og baneracing har gokart. Rallycross har crosskart. Mens rally har Latvia.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Karl Peder Nordstrand har rukket å bemerke seg i norsk bilsport. Som 12-åring ble han plukket opp av EVEN Management som én av fire til ville bruke et par år på å undersøke, og da de skulle velge seg ut to til å satse ekstra på, så var Nordstrand én av disse.

RALLY: Karl Peder Nordstrand har rukket å bemerke seg i norsk bilsport. Som 12-åring ble han plukket opp av EVEN Management som én av fire til ville bruke et par år på å undersøke, og da de skulle velge seg ut to til å satse ekstra på, så var Nordstrand én av disse.

I crosskart han har levert sakene sine godt over flere år og flere klasser, og ett av høydepunktene var bronsemedaljen sammenlagt i FIAs europeiske akademiserie i fjor. Samtidig har han rukket å slenge seg inn i norgestoppen i simracing på rekordfart, og i år bruker han også racing i virkelighetens verden som en plattform i å utvikle seg som bilsportutøver.

Men - det er rally som er den store drømmen, og når Latvia åpner opp for svært lave aldersgrenser i rallysammenheng, så har den unge hamarsingen nå benyttet denne muligheten ved å gjøre sin rallydebut sist helg.

– Ti ganger vanskeligere enn bane

Og det gikk ganske så bra. Tredjeplass blant juniorene, beste R2-kategoriserte bil i feltet - men viktigst av alt; han kom seg helskinnet igjennom løpet sammen med rutinerte Stig Rune Skjærmoen som kartleser.

– Bare det å komme i mål er jo ekstremt deilig. Også fikk vi et ålreit resultat oppå det igjen. Ikke ett «tilbud», og ikke én skramme på bilen i helga heller. Det var virkelig bra, sier Nordstrand til Parc Fermé.

Med erfaring fra crosskart over etterhvert mange sesonger, så er overgangen til rally likevel stor. Riktig nok har de klart å tilbakelegge over 30 mil med testing i forkant, han har allerede satt seg inn i oppsettet av bilen og notetreningen er det de legger aller mest energi i under forberedelsene.

Men det å omsette dette til gassing på skogen, med stoppeklokka gående i konkurranse med flere jevnaldrende og likesinnede, det har definitivt skrevet seg inn som kanskje hans aller største høydepunkt i karrieren hittil.

– Mye mer krevende enn å kjøre på en bane! Og det mener jeg. Jeg vil si ti ganger vanskeligere. Men bilen er samtidig veldig fin å kjøre. Veldig fine kjøreegenskaper, og teamet som har servet bilen har gjort en kjempejobb, slår han fast.

Stig Rune Skjærmoen og Karl Peder Nordstrand.

Tidenes yngste nordmann

Sammen med god støtte fra EVEN leide den karismatiske tenåringen en Peugeot 208 R2 fra SRT-teamet som er godt etablert i rallymiljøet i baltikum. Det var også her blant annet Oliver Solberg gjorde sitt inntog i rallysporten.

Det er så mye som fem år siden, og parallelt med Solberg var også Jacob Lyseng aktiv i Latvia, og den gang den første og derfor yngste nordmannen som gjorde en aktiv karriere her som ungdomsfører.

Likevel er Karl Peder historisk. Lyseng debuterte høsten 2016 i en alder av 5516 dager, eller 15 år, én måned og syv dager om du vil. Nordstrand var 5502 dager gammel (15 år og 23 dager) da han satte seg bak rattet på SS1 sist lørdag under Rally Cēsis. Det betyr at han, etter Parc Fermés beregninger, er tidenes yngste nordmann som har sittet bak rattet i et offisielt rallyløp.

– Det var så dritgøy. Bare det å få notene til å klaffe og inn i kjøringa. En helt magisk følelse. Det kan jeg love deg. Når du kommer gjennom en sving som du ikke helt vet om åpner eller nyper, og du må stole på kartleseren som igjen leverer notene som du selv har laget. Det fungerte veldig bra, sier Nordstrand.

– Et lite rallymekka

Han hyller muligheten for å kunne kjøre i Latvia som 15-åring. I Norge er reglene svært strenge, spesielt fra myndighetene, på hvem som kan få kjøre bil, og i rally ble det i 2006 åpnet opp for at 16-åringer kan kjøre rally på avsperret vei, men ikke på transportetappe.

Selv om han hadde ønsket seg flere steder å utvikle seg som rallyfører på i en alder av 15 år, så har han samtidig stor respekt for måten Latvia har lagt opp løpet for unge rallyspirer på.

– Hvis det fortsetter slik at Latvia er stedet å dra, uten at andre land følger etter, så blir jo Latvia et lite rallymekka, på samme måte som Italia er for gokart. Samtidig blir det jo da litt dyrere enn om man kunne gjort det i Norge. Men jeg har full respekt for at det er strengt her hjemme, sier han.

«KP» er født i juli 2007, noe som betyr at han ikke får kjørt ungdomsrally i Norge før til sommeren neste år. Noe han ikke har noe problem med å forstå, og således er godt innstilt på. Det eneste han hadde ønsket seg var å få kjøre R2 i ungdomsklassen etter fylte 16 år, men da må også NBF endre på sitt eget regelverk om hvilke biler man tillater.

I mellomtiden skal altså grunnlaget legges i Latvia. Der har førere fått kjøre helt ned i 12-13-årsalderen, under helt spesielle omstendigheter. Blant annet belgiske Thomas Martens har kjørt to minirally i Latvia før han fylte 13 år.

Lisens på betingelser

Ellers er Kalle Rovanperä det mest kjente tilfellet hva gjelder rallykjøring i ung alder. Han kjørte riktig nok fire showløp som 10-åring i Estland sommeren 2011, før han fylte 11 samme høst. Hans første rallyløp med kartleser var Rallijsprints Gulbis i Latvia i 2013, i en alder av 12 år, i en Citroën C2 R2.

Det er med andre ord ikke en klar aldersgrense alene som avgjør om du får kjøre rally i Latvia.

– Det slike ting handler om er at du må «gjøre deg fortjent» til en lisens ved minirallyer. Det latviske forbundet gjør en beregning utifra CVen du har. De ser på resultater og hva du har kjørt før, før du får lisens, slik at de vurderer om du kan kjøre bil, sier Nordstrand.

Ironisk nok konkurrerte ikke Nordstrand mot en eneste latvier i juniorklassen, men i stedet fikk han måle seg mot andre ungdommer fra andre land med samme ambisjoner. For vi skal bite oss merke i navnene på de to som slo ham. Der var det tyske Fabio Schwarz som vant i en Ford Fiesta Rally4, på relativt suverent vis foran franske Pablo Sarrazin i en Peugeot 208 Rally4.

Ringte det en bjelle da du leste etternavnene? Det stemmer. Fabio er sønn av ingen ringere enn Armin Schwarz, den mest profilerte rallyføreren fra tyskland siden Walter Röhrls bragder på 80-tallet. Pablo er sønn av Stephane Sarrazin, i rallysammenheng kjent som Subarus asfaltspesialist ved siden av Petter Solbergs førstesete på 2000-tallet, men Sarrazin har i tillegg en suksessrik CV fra internasjonal baneracing i flerfoldige kategorier.

Karl Peder Nordstrand og sportssjef Roy Snellingen, her fra crosskartfinalen på Nürburgring i fjor høst.

Hylles av sportssjefen

Nordstrand mottar uansett svært gode lovord fra EVENs sportssjef, Roy Snellingen, som også har jobbet tett med blant annet Andreas Mikkelsen og Ole Christian Veiby i forbindelse med en rallysatsing. Han er ikke i tvil om at hamarsingen er en ung spire han følger opp med stor lidenskap og interesse.

– «KP» er utrolig god og er for meg ett av de største ungdomstalentene jeg har hatt uansett gren. Men det å være junior og et talent er en ting, og senior og profesjonell en annen ting. Veien til topp er lang og det skjer så mye i den alderen han er nå, så det er alltid vanskelig å forutse fremtiden. Når det er sagt så har jeg skikkelig troen på han, sier Snellingen til Parc Fermé.

Og ikke minst er det noe ved typen Nordstrand som Snellingen lar seg fascinere over.

– Han er morsom å jobbe med, for han er en som virkelig gjør jobben, samtidig som han har humor og glimt i øye. Det er aldri kjedelig å dra på tur med den gutten. Han skiller seg ut som person også er han spektakulær å se på kjøre, sier sportssjefen.

Powered by Labrador CMS