Alexander Albon kunne i praksis kjøre hele løpet med det samme settet med dekk. Den sjansen ville ingen andre ta, spesielt ikke når løpet inneholdt flere perioder med sikkerhetsbil.
Alexander Albon kunne i praksis kjøre hele løpet med det samme settet med dekk. Den sjansen ville ingen andre ta, spesielt ikke når løpet inneholdt flere perioder med sikkerhetsbil.

Albon skjønte ingenting av Williams sin unike dekkstrategi

I skyggen av Charles Leclercs dominerende seier leverte også den hjemvendte sønn Alexander Albon et Formel 1-løp helt utenom det vanlige.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: – Jeg vet ikke hva som skjedde. Vi må gjøre en hjemmelekse for å skjønne noe av dette, sa en særdeles overrasket Alexander Albon etter Australia Grand Prix.

Han fikk fyken fra Red Bulls team etter 2020-sesongen og brukte fjoråret på å holde seg varm ved å kjøre DTM. Sjansen bød seg imidlertid for thaibriten da det åpnet seg et ledig sete hos Williams som han ikke brukte lang betenkningtid på å takke ja til.

Men i likhet med flere av de andre Mercedes-motoriserte teamene så har også Williams kommet skjevt ut denne sesongen. Før Australia Grand Prix stod de med null poeng sammen med Aston Martin, og farten har vært alt annet enn lovende etter de to første VM-rundene.

I Melbourne skjedde det dog noe helt spesielt. Albon startet bakerst på startplata etter at han ble disket fra kvalifiseringen grunnet for lite bensin igjen i forhold til hva reglene tillater. Og med den krevende starten Williams har hatt på sesongen, så var det lite som talte for at dette løpet er noe som skulle ende voldsomt mye bedre.

Droppet billige pitstopp

Selv trodde Albon at det skulle bli hardt å komme seg over 18. plass uten hjelp av førerne foran i feltet.

Men til tross for flere sikkerhetsbilsituasjoner gjennom løpet, så valgte teamet å la Alexander Albon være ute med de harde dekkene han har hatt siden starten av løpet, framfor å gå i pit og skaffe seg billigere pitstopp enn hva de vanligvis kunne forvente. Han plukket runde på runde og tok de gratis plasseringene han kunne få mens de andre gikk i pit.

Det varte og det rakk, og vi måtte vente helt inn til den siste runden før han måtte gjennomføre sitt obligatoriske, dog nærmest symbolske, pitstopp hvor han avsluttet løpet med de mykeste dekkene som den eneste bilen.

Han tapte riktig nok tre plasser på pitstoppet, men summa sumarum så kjørte han seg opp fra 20. til 10. plass, og sikret det første poenget for både seg selv og teamet denne sesongen.

– Jeg hadde strategien i hodet og jeg visste hva planen vår var og visste hvor mange runder jeg skulle kjøre. Så jeg ble overrasket over at jeg aldri ble kalt inn. Vi hadde en grei fart og holdt oss ute. Men jeg hadde en kode på når vi skulle inn i pit, og jeg skjønte ikke helt hvor vi skulle ende. Spesielt da vi også hadde et litt tregt pitstopp, sier Albon videre.

Alexander Albon.
Alexander Albon.

Stadig raskere med eldre dekk

Han skjønte etter halvkjørt løp at det bare var å bruke dekkene for hva det var verdt. Ingenting tydet på at Williams og Albon klarte å «ødelegge» dekkene, og at det nærmest virket som ubegrenset levetid på det som er Pirellis nest hardeste gummiblanding av de totalt fem de leverer over en sesong.

Men C2-dekket var altså klassifisert som det hardeste dekket for denne helgen. Kanskje litt i det hardeste laget, for hadde det ikke vært en regel for obligatorisk pitstopp, så kunne han fullført løpet på det samme dekksettet som han startet med, uten tilsynelatende tap av fart.

Faktisk satte han sin raskeste runde for løpet med 1:22,589 på runde 54 av 58. Rundetabellen viser at Albon faktisk bare kjørte raskere og raskere. Fra runde 41 til 56, før han gikk inn i pit, så kjørte han aldri over 1:24-runder, mens han med en tyngre bil - men med yngre dekk - mellom runde 7 og 20 lå på 1:25-1:27-runder.

– 30 kvalifiseringsrunder

– De siste 30 rundene var nærmest som kvalifiseringsrunder. Det er veldig spesielt. For det så ikke spesielt bra ut i starten av løpet. Og det da å bli nummer 10, det er helt umulig å se for seg, konstaterer 25-åringen.

Han mener Williams har satt seg i en god posisjon ved å være underdogs tidlig i sesongen og fjernet alt av forventninger og nærmest håp. Sammen med Aston Martin virker de å være det klart svakeste teamet i feltet, men har dog noen ess i ermet - som de blant annet lærte ved at C2-dekket åpenbart passet dem bedre enn de andre.

– Enn så lenge er det fortsatt ingen som forstår alt av de nye reglene og ikke minst de nye dekkene. Alt kan skje. Folk er fortsatt litt «lost». Og det er også bra for oss, for det gir også oss rom for å overraske, konstaterer Albon.

Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen var imponert over Albons innsats og Williams strategi, men ditto lite imponert over at Pirelli i det hele tatt tillot denne harde gummiblandingen.

– Jeg synes også at det er et tegn på at dekkvalgene fra Pirelli var feil denne helgen. De burde ikke ha et så hardt dekk som det er mulig å kjøre hele løpet. De hadde hoppet over C4 her. De burde valgt C3, C4 og C5 i stedet, sier Gulbrandsen i Viaplays Formel 1-studio etter løpet.

Powered by Labrador CMS