Dette bildet illustrerer løpet til Charles Leclerc totalt sett. Altså fullstendig ensom majestet fra start til slutt.

Grand Slam for Charles

Fullstendig maktdemonstrasjon for årets hittil mest overlegne Formel 1-fører.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Fra pole position til ledelse i alle runder, løpets raskeste runde og til slutt seier. Ingen kunne måle seg mot Charles Leclerc fra start til slutt under Australia Grand Prix, og med det bare drar ytterligere i fra i verdensmesterskapet.

Gjennom løpet hadde ikke regjerende verdensmester Max Verstappen sjans til å henge på tempoet til monegaskeren, og verre skulle det bli da Verstappen nok en gang måtte bryte med tekniske problemer og med det raser nedover på totallisten.

Verstappens teamkollega Sergio Perez berget noe av dagen til Red Bull ved å ta andreplassen. George Russell sikret sin første pallplass for Mercedes ved å bli nummer tre.

Sainz-mareritt

I rake motsetning til sin teamkamerat så ble det alt annet enn gull og grønne skoger for Carlos Sainz jr. denne helgen. Spanjolen var i fjor hakket kneppet foran Leclerc totalt sett gjennom sesongen og nullet på mange måter ut spådommene om at han skulle få en klar annenførerrolle i Ferrari, men i 2022 har han kommet vesentlig skjevere ut og må begynne å ta igjen forspranget om han ikke skal bli Leclercs solide hjelperytter denne sesongen.

Uflaksen startet allerede på kvalifiseringen der han var i ferd med å sette en god runde da et rødflagg nullet ut denne tiden rett før han passerte målstreken. Hans siste forsøk ble satt med altfor kalde dekk og Sainz maktet ikke bedre enn en niendeplass, og dermed niende startposisjon.

Og det skulle bli verre for Sainz som fikk en enda dårligere start på løpet og falt mange plasser bakover umiddelbart på den første runden. Og like etter mistet han kontrollen i ett av banens raskeste partier og ble stående i sandfella, til alt hell uten at han tok med seg noen. Men løpet var sluttkjørt og sikkerhetsbilen var et faktum.

Max uflaks

Sainz var dog ikke alene å være på uhellets side denne søndagen, selv om han selv var delvis skyld i utfallet. Verre var det for VM-utfordrer Max Verstappen, som uansett slet med å henge på det forrykende tempoet til Leclerc. Andreplassen syntes dog å være under kontroll, og nederlanderen så ut til å slå seg til ro med dette.

Verdifulle poeng i potten uansett etter seieren fra Saudi-Arabia, men med det brutte løpet for Bahrain i mente. Og apropos Bahrain, så skulle den regjerende verdensmesteren få en deja vu-opplevelse han helst skulle vært foruten og på ingen måte hadde sett for seg.

I det han kjente en stram væskelukt fra bilen ble Verstappen beordret som å stanse bilen umiddelbart den første svingkombinasjonen, da røykutviklingen fra motorrommet var et faktum. Igjen blir han altså falt for motorproblemer og raser med det ned til sjetteplass i sammendraget. Med sine 25 poeng har han nå intet mindre enn 46 poeng å hente til Charles Leclerc som leder overlegent.

Alonso-nedtur

Forøvrig var det verdt å merke seg at noen team kom bedre og dårligere ut med sine dekkstrategier. Mest interessant innledningsvis var det med Fernando Alonso som startet på harde dekk og kunne ligge vesentlig lenger ute enn konkurrentene sine.

Dog ble han felt av sikkerhetsbilsituasjonene som ga konkurrentene vesentlig billigere pitstopper, hvilket gjorde at han alt annet enn kapitaliserte på denne taktikken. Den spanske veteranen hadde på trening og kvalifisering vist godt tempo og menget seg med de raskeste bilene og førerne, men det løsnet ikke i løpet.

Og da han først gikk inn så hadde han ikke fått dette forspranget han så for seg og raste med det nedover på resultatlistene. For ordens skyld tok han enda et pitstopp senere, løpet var ødelagt uansett, men det gjorde at Alonso faktisk ble nummer 17 og sist av de som fullførte løpet.

Genistrek fra Williams

Men noen som traff på sin strategi, derimot, så var det Williams. De holdt seg iskalde og lot seg ikke friste av billige pitstopp under sikkerhetsbilsituasjonene. Alexander Albon kjørte jevnt og stabilt og stortrivdes åpenbart på de harde dekkene, og kjørte i praksis løpet ut med de samme dekkene.

Han stabiliserte seg på en imponerende syvendeplass - men - pitstoppet var altså ikke gjort. Og for å markere at dekkene hadde holdt så godt, så var det først på siste runden han gikk inn for et symbolsk, men dog obligatorisk stopp for å sette på de mykeste dekkene for den siste æresrunden.

Men det holdt faktisk inn til tiendeplass og poeng, som med det utgjorde Williams og Albon sine første poeng for sesongen. Dermed er det kun Aston Martin som enda ikke har tatt poeng i år, etter et svakt løp av Lance Stroll og et enda svakere løp av Sebastian Vettel som i sitt koronacomeback endte med å sende bilen i murveggen og bryte relativt tidlig i løpet.

Powered by Labrador CMS