Michael Andretti (høyre), sammen med sønnen Marco i forbindelse med fjorårets Indy 500-sirkus hvor sistnevnte har konkurrert som gjestefører de siste par årene.

Andretti nærmer seg Formel 1 – går sammen med amerikansk bilgigant

Andretti Autosport har ikke lagt skjul på sine Formel 1-ambisjoner. Nå går de sammen med General Motors i håp om å bli lag nummer elleve på Formel 1-griden.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Nærmere bestemt er det bilmerket Cadillac som kommer inn i det man håper vil bli et helamerikansk Formel 1 lag.

FORMEL 1: Nærmere bestemt er det bilmerket Cadillac som kommer inn i det man håper vil bli et helamerikansk Formel 1 lag.

– Jeg føler at vi er godt egnet til å være et nytt team for Formel 1 og kan gi verdi til serien og partnerne våre, og spenning for fansen, uttaler Michael Andretti.

Operasjonen vil om alt skulle gå i orden drives med hovedkvarter i USA. Laget skal også ha en avtale på plass med en motorleverandør som allerede er i Formel 1. Når Andretti Cadillac eventuelt kan være en del av Formel 1-sirkuset er fortsatt usikkert, men flere spekulerer i at det kan være fra 2026 når det nye motorreglementet innføres.

Det har tidligere vært langt flere lag på griden enn ti, og rent praktisk er det ingenting som stopper Formel 1 fra å ha flere lag. Likevel er det noen hinder som på passeres på veien.

FIA-president Mohammed Ben Sulayem uttaler seg positiv til nyheten, men fremmer også at dette er en prosess som vil «ta flere måneder». Formel 1 fremmer også at det er en grundig prosess hvor «alle relevante interessenter» er inkludert.

– Det er stor interesse for F1-prosjektet på dette tidspunktet med en rekke samtaler som fortsetter som ikke er like synlige som andre. Vi ønsker alle å sikre at mesterskapet forblir troverdig og stabilt, og enhver forespørsel om nye deltakere vil bli vurdert på kriterier for å oppfylle disse målene av alle relevante interessenter. Enhver forespørsel om ny deltaker krever samtykke fra både F1 og FIA, heter det i en uttalelse fra Formel 1.

En av disse interessentene er de eksisterende lagene, og per nå har flere av lagene fremmet usikkerhet rundt om et ekstra lag vil gi mer verdi til Formel 1 eller ikke. I tillegg til alt dette må laget betale 200 millioner dollar for å bli en del av griden.


Powered by Labrador CMS