Aksel Lund Svindal i sin nye Porsche for denne sesongen.
Aksel Lund Svindal i sin nye Porsche for denne sesongen.

Brutalt møte med Porsche-virkeligheten for Aksel

En fullblods cup-rigget Porsche 911 GT3 har sendt Aksel Lund Svindal inn i en helt annen bilsportverden enn hva han ble vant til i fjor.

Publisert Sist oppdatert

RACING: For da han konkurrerte i Porsche Sprint Challenge i fjor, i en GT4-rigget Porsche 718 Cayman, så var han regelmessig å finne på toppen av resultatlistene. Nå som ABSen er tatt vekk, motoreffekten har økt og 4-tallet er byttet ut med tre, så legger ikke den tidligere toppalpinisten skjul på at han har fått et brutalt møte med den virkelige racingverdenen i den skandinaviske Carrera Cupen.

RACING: For da han konkurrerte i Porsche Sprint Challenge i fjor, i en GT4-rigget Porsche 718 Cayman, så var han regelmessig å finne på toppen av resultatlistene. Nå som ABSen er tatt vekk, motoreffekten har økt og 4-tallet er byttet ut med tre, så legger ikke den tidligere toppalpinisten skjul på at han har fått et brutalt møte med den virkelige racingverdenen i den skandinaviske Carrera Cupen.

Under sesongåpningen i Anderstorp var han klart siste mann i de fleste pass. Til stor kontrast fra i fjor. For med en nymoderne Porsche 911 GT3 Cup av typen 992-karosseri, som vi også kjenner til helt opp på Porsche Supercup-nivå, så har han fått litt mer å hanskes med og generelt tenke på.

– Det er mer enn en håndfull å kjøre den bilen, i alle fall med lite erfaring. Det må læres litt steg for steg. Men det var det jeg gikk inn for. Dette er en unik mulighet til å lære seg noe man har gledet seg til hele livet. Jeg visste at det kunne bli vanskelig å ligge helt på grensa, uten å gå over grensa, sier Aksel Lund Svindal til Parc Fermé.

Føler seg privilegert

I kvalifiseringen klokket han inn tiden 1:36,314, mens bestetiden til Hampus Ericsson i denne omgangen var 1:32,422. Med andre ord i underkant av fire sekunder for Lund Svindal å hente, som i racingverden er et hav og vel så det.

– Man må bare bite seg i det. Dette er en unik mulighet til å lære noe. Man føler seg privilegert som får lov til å prøve, selv om det jo er enda vondere å kjøre, sier Svindal.

Han forklarer det store tidsgapet rett og slett med det populære begrepet «confidence» som brukes så mangt i bilsportens verden. I sprintserien fant han grensa og topptempoet betraktelig raskere i en bil som både har mindre motorkraft og i tillegg har flere hjelpmidler.

Mister godfølelsen fort

Mens i GT3 Cup-bilen har Svindal fått noen nye opplevelser som har satt ham mer tilbake, både under sesongtesten på Mantorp og også i oppladningen på Anderstorp.

– På testen på Mantorp dro jeg av to ganger. Den ene gangen spant jeg fordi jeg var litt på kerbsen og spant meg selv ut. Den neste var av høy hastighet hvor jeg fikk en «lock up», og da var det ikke mer å gjøre. Det tok meg en dag å komme tilbake til det igjen, og jeg var oppe og nikket på Anderstorp, men så skjedde det igjen. Så jeg kjenner at jeg må bygge meg opp igjen. Spesielt i de svingene hvor jeg føler det er en høy risiko å gjøre feil, så kjører jeg meg selv ganske mye ned, sier han.

Følelsen av å miste kontrollen på en helt annen måte enn hva han opplevde i fjor beskriver han på følgende måte:

– For å si det rett ut; jævlig ubehagelig. Jeg blir jo ikke redd, for jeg er trygg i bilen - men du føler deg nesten som et dårlig menneske når man herjer gjennom grus og slikt med disse bilene. Det kjennes så jævlig vondt ut, humrer 40-åringen.

Havarerte clutchen

Han avsluttet helgen med en 14. plass, og sist av de som fullførte samtige runder - litt over ett minutt bak løpsvinner Ola Nilsson. I det første løpet ble det brutt i det hele tatt før han fikk kommet seg ordentlig av gårde. Også det en lærepenge, for der ble det totalhavari av clutchen.

– Da vi har øvd litt på starter så har det vært kaldere dekk og asfalt. Det sikreste er å passe på at man får nok hjulspinn, for den clutchen brenner du med en gang om du firer på den. Den er kun laget for start. Men på Anderstorp var det så varmt, og etter å ha varmet dekk i to runder, så ble det ikke noe hjulspinn. Da jeg slapp clutchen raskt, slik at de skulle spinne slik vi ble enige om, så ble det ikke noe hjulspinn. Hjula satt rett og slett fast i asfalten, understreker han.

Powered by Labrador CMS