Her viser Isabell Rustad stolt fram årets doning, en Porsche vi kjenner godt fra både Carrera Cup og ikke minst Supercup. Denne helgen starter et helt nytt eventyr i hennes bilsportkarriere.

Isabell Rustad om debuten i en Porsche 911 GT3 Cup:

– Jeg er jo usikker på om vi gaper for høyt for tidlig, men vi håper og tror at det går bra

Hun fikk én sjanse, og overbeviste. Men Isabell Rustad tror ikke at årets GT-eventyr blir noen «walk in the park».

Publisert

RACING: – Jeg vil liksom ikke gå ut og se at vi skal vinne serien bare fordi jeg gjorde det bra på Rudskogen i fjor. Også kommer vi på første løp og ligger bakerst, liksom. Det vil i så fall være å drite på draget. Så vi holder forventingene nede og tar det som et lære år. Det er jo det vi i hovedsak gjør.

RACING: – Jeg vil liksom ikke gå ut og se at vi skal vinne serien bare fordi jeg gjorde det bra på Rudskogen i fjor. Også kommer vi på første løp og ligger bakerst, liksom. Det vil i så fall være å drite på draget. Så vi holder forventingene nede og tar det som et lære år. Det er jo det vi i hovedsak gjør.

Det sier Isabell Rustad til Parc Fermé. 17-åringen som i norsk bilsport anses kanskje å være en av våre største fremadstromende kvinnelige utøverne, som nå starter et nytt kapittel og et nytt eventyr i sin bilsportkarriere.

Fra å ha kjørt gokart i flere år med relativt OK resultater, uten at hun har vært noen dominerende skikkelse, så gikk hun fra gokarten til baneracingen med en standard Peugeot 206 og kjempet jevnlig i toppen og gjennomførte 2022-sesongen med et par seire og flerfoldige pallplasser.

Tar stor sjanse med ny bil

Så kom den ene sjansen, på Rudskogen under Porschefestivalen i fjor høst. Hun fikk låne en Porsche 718 Cayman GT4 til Sprint Challenge-serien, som også tidligere toppalpinist Aksel Lund Svindal kjørte.

To pallplasser og tidvis sterk og aggressiv kjøring mot de beste i serien var nok. Hun utnyttet denne ene muligheten som nå har gitt henne sjansen til å kjøre GT-racing. Eventyret starter altså på Anderstorp denne helgen, i samme sprintserie, men nå med den nest siste generasjon Porsche 911 GT3 Cup, av typen 991-karroseri, som vi blant annet kjenner til fra Porsche Supercup. Siste modell er av typen 992, som brukes både i Carrera Cup og i Supercup.

– Det var jo veldig overraskende at det gikk så bra på Rudskogen. Vi hadde jo ikke sett for oss det. Men den bilen vi skal kjøre nå er et stort steg igjen. Så jeg er jo usikker på om vi gaper for høyt for tidlig, men vi håper og tror at det går bra, sier 17-åringen.

Heldig med sponsormarkedet

Hun kunne også fortsatt med den litt snillere GT4-bilen denne sesongen, ettersom Sprint Challenge nå kjøres med to ulike klasser. Likevel er det en konkret tanke bak at de allerede i år går opp en bilklasse.

– Denne bilen er billigere i innkjøp, og det er billigere krasjkostnader, men samtidig er den dyrere i drift. Men totalt sett tror vi det er blir billigere. I tillegg til at jeg har et mål om å komme videre og kanskje kjøre Carrera Cup seinere. Da er det kanskje like greit å hoppe opp i en 991 nå før 992.

Under Porschefestivalen på Rudskogen i fjor høst stjal Isabell Rustad showet med to imponerende pallplasser. Her feirer hun andreplassen med champissprut på pappa Tommy. Og denne ene løpshelgen kan ha definert resten av bilsportkarrieren hennes.

Som med all annen satsing er budsjett og sponsorfinansiering alltid et sentralt element. Rustad kommer ikke fra noen ekstraordinære rike kår, men får naturlig nok veldig god støtte i pappa Tommy, som ved siden av sin lastebilvirksomhet også har satt av mye egentid til å bistå datteren.

Men denne ene muligheten hun overbeviste med på Rudskogen i fjor la altså et grunnlag for å ta et så stort steg som hun nå gjør, også på sponsorsiden.

– Jeg må innrømme at vi faktisk ikke har slitt så mye der. Mange sier at det er vanskelig, og det forstår jeg. Men mulig at det å sponse kjøring med Porsche høres litt mer eksklusivt ut. Vi syns det har gått ganske smertefritt, men så har vi også fått mange andre sponsorer i tillegg til Porsche og HTB Racing som jo er hovedsponsorene, sier hun.

Reiser ikke fra Racing-NM

Samtidig er hun tydelig på en ting. At hun nå får være med i en relativt eksklusiv serie som klinger godt i manges ører, så vil hun holde bena godt plantet på jorda. For 2023 blir et år med mye bilkjøring, og for Isabell er det svært viktig å holde på kjøringen i Norge i GT5-klassen når hun nå fortsatt også har mulighet til det.

– Vi må holde oss litt nedpå også. Selv om jeg er så heldig å få kjøre Porsche, så vil vi fortsatt være i det norske miljøet, og kjøre med onkel (Per Jørgensveen, journ.anm.) og sånt. Også er det bra kjøretrening. Og veldig gøy, da!

– Hvordan er det nå; kjenner folk deg som Isabell alene, eller er du fortsatt «dattera til Tommy»?

– Litt begge deler. Blant de unge så er jeg nok Isabell, men blant de eldre er jeg nok fortsatt dattera til Tommy. Så jeg er litt redd for at det blir litt sånn «ah, hun får kjøre det bare fordi hun er dattera til Tommy». Men jeg har lyst å bevise litt at - ja, det er kanskje litt gener her, men jeg må jo gjøre jobben sjøl. Pappa kan tilrettelegge så godt jeg kan, men jeg må fortsatt levere i bilen, konstaterer hun.

Powered by Labrador CMS