Ola Jr. Nore, her fra Sigdalsrally hvor han stilte opp i sin litt eldre Opel Adam R2.

Derfor har Ola Jr. (21) skaffet seg Norges aller første Rally4-bil

Omsider får vi målt styrkeforholdet mellom en eldre R2-bil og en nyere Rally4-utgave. Men det er ikke primært i Norge at Ola Jr. Nore har tenkt til å kjøre med den.

Publisert

Det dukker titt og ofte opp nye rallybiler som blir registrert med norske skilt, noe vi i Parc Fermé også avdekker gjennom vår tilleggstjeneste Rallybasen. Og ett av de aller nyeste tilskuddene her tilhørte Mr. Norefjell Motorsport AS, eller i praksis Ola Jr. Nore (21) da registreringsnummer JV30433 tikket inn i våre lister.

Det dukker titt og ofte opp nye rallybiler som blir registrert med norske skilt, noe vi i Parc Fermé også avdekker gjennom vår tilleggstjeneste Rallybasen. Og ett av de aller nyeste tilskuddene her tilhørte Mr. Norefjell Motorsport AS, eller i praksis Ola Jr. Nore (21) da registreringsnummer JV30433 tikket inn i våre lister.

Og det er ikke hvilken som helst bil. Tre år etter at Rally4-kategorien tok over R2-betegnelsen i FIAs internasjonale RC4-klassifisering, så har disse bilene fortsatt hatt til gode å stille opp i norske billøp. Eneste unntaket hittil er norsk-svenske Isak Reiersen som stilte opp i en Ford Fiesta Rally4 under Rally Finnskog første helgen i februar.

Viser seg fram på Numedal

Men nå er den første Rally4-versjonen blitt helnorsk, signert Norefjell-gutten, og da selvfølgelig en Ford Fiesta Rally4. Og til helgen får vi da omsider sett det reelle styrkeforholdet mellom en helt moderne tohjulsdreven rallybil, kontra en mindre moderne - men likefullt internasjonalt klasset - tohjulsdreven bil ettersom Steve Røkland fortsetter å dominere denne klassen med sin Peugeot 208 R2.

– Bilen er bra, men jeg tar ikke for gitt at den skal vinne. Man skal kjøre sjøl om det er ny bil. Men jeg skal gjøre mitt beste for å slå ham, sier Ola Jr. Nore forsiktig til Parc Fermé når vi spør om hans forventninger til helgen.

Denne bilen har tidligere stått i Polen, men nå har Ola Jr. Nore hentet denne bilen til Norge. Likevel er det ikke meningen at den skal brukes her til lands altfor mye riktig enda.

Da R2-kategoriseringen ble etablert mot slutten av 2000-tallets første tiår, så bestod dette primært av biler med moderat trimmede 1,6-liters motorer uten turbo. Regelverket tillot imidlertid etterhvert turbomotorer med lavere volum, noe M-Sport etablerte med en facelift-versjon av deres daværende Ford Fiesta, og med en én-liters motor, som det også går flere av i Norge.

Da Rally4 etterhvert ble etablert i omstruktureringen av FIAs internasjonale klasser, som arvtager til R2-klassen, så leveres disse bilene nå med 1-1,3-liters turbomotorer, hvor motorvolumet eventuelt kompenseres med vekt. Ford Fiesta, Peugeot 208, Renault Clio og Opel Corsa er de foreløpige FIA-homologerte bilene her.

Vil eie framfor å leie

Han parkerte tidvis Steve Røkland i Sigdalsrally, da i sin Opel Adam R2, før det ble fullstendig motorhavari. Men Røkland hadde selv store motorproblemer, så fartsforholdet mellom disse to kunne ikke reelt måles, annet enn at det er på det rene at Nore kan bli en reell utfordrer til Røkland.

Men Nore bruker Numedalsrally som oppvarmingsløp. For etter en fiaskosesong i 2021, hvor det meste som kunne gå galt gikk galt, ønsker han å revansjere seg. Han har fortsatt mer å bevise, aller helst i utlandet, føler 21-åringen.

Men de velger nå en annen retning, etter ikke å ha vært tilfreds med å leie seg komplett inn i et team.

– Vi ønsker nå å eie bilen selv, og heller leie oss inn i et team med denne bilen. Jeg tror vi da kan stille bedre forberedt i fjor og kan få varmet opp litt ordentlig, sier Nore.

Han fikk fornyet tillit hos NBFs talentsatsing, plassert i det såkalte «Satsingslandslaget» hvor de plukker ut få utøvere som får tettere oppfølging enn utøvere på henholdsvis «Elitelandslaget» og «Juniorlandslaget».

Ola Jr. Nore hadde en heller mindre vellykket EM-satsing da han leide seg inn i Toksport WRT i fjor. Nå vil han stå på egne bein, og finne team han kan samarbeide med driften om - men hvor de selv eier bilen.

Fortsatt EM-ambisjoner

Enn så lenge tyder det på at det kun er Nore som satser internasjonalt med høye ambisjoner og forutsetninger i sin generasjon rallyførere i Norge. Tempoet han har vist tidligere har dog overbvist NBF om at han skal få et år til med den oppfølgingen de bidrar med, selv om fjorårets nedturer like gjerne kunne vært drepen for karrieren hans.

Ikke én eneste EM-runde ble fullført, og han hadde flere krasjer både på test og i løp.

Selv har Nore også gitt seg selv dårlig tid med satsingen sin. Det er en nå-eller-aldri-holdning, og han kjenner at han ikke ønsker å bruke altfor mange år og altfor mye penger hvis det ikke bærer noen frukter på rallyfronten.

– I fjor fikk jeg ikke bevist noen ting. Jeg har enkelt og greit bare lyst til å slå alle. Og nå går vi for en annen løsning hvor jeg har lyst til å bevise at jeg kan slå alle, sier han.

Om det ikke blir full satsing i EM, så skal han kjøre de EM-rundene de har budsjett til, og fortrinnsvis på grus. I mellomtiden ser han for seg et scenario hvor han kan plassere bilen i Frankrike og kjøre franske asfaltløp.

– Utenom å ha bilen selv og å kjøre de EM-rundene vi klarer, så vil jeg gjerne kjøre mindre løp i utlandet. Mest gira er jeg på å kjøre i asfalt i Frankrike. Det er bra nivå der og vanskelige løp. Det er høyt tempo der altså, slår han fast.

Powered by Labrador CMS