Denne NASCAR-Chevroleten blir et interessant syn for publikummet under løpets 100-årsjubileum på Le Mans.

Derfor skal denne NASCAR-bilen delta i 24-timersløpet på Le Mans

100-årsjubileet til ett av verdens mest prestisjefylte billøp vil bære preg av 186 førere og 62 biler, men én av doningene skiller seg ut i mengden.

Publisert Sist oppdatert

NASCAR/RACING: 11 år har gått siden ACO-lanserte Garage 56-programmet, en ekstraplass i det prestisjefylte 24-timersløpet eksklusivt for innovasjon. Fordi innovasjon er synonymt med Le Mans. Det er blant i dette løpet hvor man for nettopp så skivebremser, tåkelys og slicksdekk for første gang, for å nevne noen eksempler.

NASCAR/RACING: 11 år har gått siden ACO-lanserte Garage 56-programmet, en ekstraplass i det prestisjefylte 24-timersløpet eksklusivt for innovasjon. Fordi innovasjon er synonymt med Le Mans. Det er blant i dette løpet hvor man for nettopp så skivebremser, tåkelys og slicksdekk for første gang, for å nevne noen eksempler.

Forrige gang vi så en Garage 56-påmelding var i 2021 med SRT41-teamet som bygde en LMP2-bil spesielt egnet for Takuma Aoki og Nigel Bailly som begge er lamme. Tidligere deltok også teamet i 2016, da med en bil spesialdesignet for multihandikappete Frédric Sausset. Bilen kunne også kjøres av hans lagkamerater på tradisjonelt vis etter førerbyttet.

En annen velkjent Garage 56-påmelding er den første i 2012 og Nissan sitt DeltaWing-prosjekt.

Aldri før sett lignende

En bil som minnet mer om noe dratt direkte ut av Star Wars-universet med sin lange tynne nese kombinert med en svært smal forstilling, og en kjempebred bakstilling i total kontrast med det som skjedde i fronten. Dessverre endte løpet på brutalt vis da DeltaWingen ble påkjørt i Porsche-kurvene.

DeltaWing-prosjektet fikk et kortlevd liv, men startet to Le Mans-løp under Garage 56.

To år senere skulle DeltaWingen returnere til Le Mans, og bilen kalt Nissan ZEOD RC ble den første til å kjøre en helelektrisk runde rundt La Sarthe-banen. Men også den brøt tidlig i løpet da med girkasseproblemer.

Mange av Garage 56-påmeldingene gjennom året har enten blitt avvist, eller ikke hatt nok finansiering til å kunne delta. Men det er ingenting som tyder på at årets påmelding vil slite med noen av delene.

Årets påmelding er ikke bare spesiell, men det er også et gjensyn med noe vi ikke har sett på 46 år.

NASCAR offisielt tilbake

I regi med Hendrick Motorsports har NASCAR sørget for å få den siste tilgjengelige pitboksen på Le Mans. Og doningen som skal bryne seg på 24 tøffe timer er ikke annet enn en 2023-utgave av NASCARS Cup-bil. Det er også bestemt at bilen vil delta med startnummer 24.

Nå ler du sikkert for deg selv og tenker: «Men hvordan i all verden skal de klare å se i mørket med klistremerkelys?». La oss si at denne utgaven ikke er helt lik den som kjøres i Cup-serien ellers.

Til tross for at bilen vil beholde det meste av sin identitet fra NASCAR har Hendrick-teamet måtte gjøre noen endringer i forberedelsene mot løpet. Det inkluderer blant annet front- og baklykter, større bensintank og flere aerokomponenter som for eksempel en høyere bakvinge.

Ingen tegn til hybrid

Teknisk informasjon om bilen:

Bil: 2023 Chevrolet Camaro ZL1

Motor: Chevrolet R07 V8

Innsug: Elektrisk innsprøyting uten turbo

Sylindervolum: 5,8 liter

Girkasse: Femtrinns sekvensiell

Bremsebelegg: Carbon

Oppheng: Dobbel bærearm foran og bak

Tankstørrelse: 127 liter

Drivstoff: Total Excellium Racing 100

Da det ble kjent at NASCAR ønsket seg en bil påmeldt Garage 56, ble det fort spekulert i at den ville inkludere elektriske komponenter. Etter at Hendrick-teamet publiserte spesifikasjonene til bilen ble dette dermed avkreftet.

— Fra begynnelsen av dette prosjektet, var det viktig for oss at bilen vi tok med til Le Mans var en ekte NASCAR-bil. Selv om det har vært noen justeringer for å tillate bilen deltagelse i 24-timersløpet, vil Le Mans-fansen stort sett erfare den ekte NASCAR-opplevelsen, sa NASCAR-sjef Jim France i en pressemelding.

Da NASCAR-biler sist deltok under løpet i 1976, endte det dessverre med brutt for begge de påmeldte. I år har Hendrick hvert fall sørget for at det ikke skal stå på førerne.

Syv ganger Cup-mester Jimmie Johnson er lansert å kjøre sammen med 2009 Formel 1-mesteren Jenson Button og DTM-mester fra 2013 Mike Rockenfeller. Som backupfører har de ingen ringere enn Corvettes fabrikkfører og to ganger IMSA-mester Jordan Taylor.

— Som en livslang racingfan har jeg alltid frømt om å kjøre løp i enkelte biler, mot enkelte fører under spesifikke løp. I juni kommer et flertall av de drømmene til å bli virkelighet da jeg får muligheten til å bringe NASCAR til verdensscenen sammen med kompisene mine Jimmie og «Rocky», forteller Jenson Button i en pressemelding fra Hendrick.

Powered by Labrador CMS