Mads Østberg.

Dette betyr den ungarske Citroën-kontrakten for Mads sin rallyframtid

Ingen WRC 2-kontrakt er offentliggjort enda, men Mads Østberg blir selv overrasket om det ikke blir mer kjøring enn i Øst-Europa.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: For fjerde sesongen på rad må Mads Østberg nøye seg med rally på nest øverste nivå. Det er fortsatt fullt med de få plassene som finnes i toppklassen i Rally-VM, nå kalt Rally1, men Østberg beholder kontakten med Citroën han har hatt siden 2014 til 2015, og kontinuerlig siden 2018.

RALLY: For fjerde sesongen på rad må Mads Østberg nøye seg med rally på nest øverste nivå. Det er fortsatt fullt med de få plassene som finnes i toppklassen i Rally-VM, nå kalt Rally1, men Østberg beholder kontakten med Citroën han har hatt siden 2014 til 2015, og kontinuerlig siden 2018.

Men da må han akseptere å kjøre Rally2-bil i WRC 2, noe Citroën fortsatt har store forpliktelser til etter at de trakk seg ut fra Rally-VM etter 2019-sesongen. De to siste årene har dog vært sterke. Riktig nok måtte han gi tapt for landsmannen Andreas Mikkelsen i kampen om WRC 2-gullet i fjor, men året før var det Østberg som kunne klatre helt til topps.

Viktig støtte fra Ungarn

34-åringen er likevel sugen på mer kjøring, selv om det stadig går lengre og lengre siden sist han kjørte en WRC-bil i VM-løp, som dog endte med en sterk 3. plass i Rally Australia i 2018. I fjor ble avtalen med Citroën landet med en betingelse om å få støtte fra Ungarn til at han også ble sendt til det ungarske mesterskapet.

Samme løsning er ordnet også i år, hvor ungarske Tagai Racing Techonology står for det praktiske ansvaret rundt Østbergs kjøring. Men enn så lenge har de kun offentliggjort at han skal kjøre det ungarske mesterskapet. Dermed er Østbergs program delvis satt, lenge etter konkurrentenes planer - og ikke minst har to VM-runder allerede blitt kjørt.

– Denne nyheten har først og fremst en sammenheng med at jeg forplikter meg til Citroën videre. Det sier litt om planene videre. WRC 2 er fortsatt ikke spikret, men jeg håper jeg kan si noe mer om det neste uke. For det er flere planer. Men ingenting er signert og bekreftet enda. Jeg håper og ønsker jo å kjøre så mye som mulig i WRC 2, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Uten denne kontrakten med Ungarn hadde han altså ikke kommet noen vei videre. Han har selv ingen sponsorbudsjetter å bidra med, men er fornøyd med å kunne beholde samarbeidet med Citroën videre. Den franske fabrikanten slet innledningsvis i R5-satsingen, hvor de etablerte et samarbeid med nordmannen om å utvikle denne bilen i riktig retning.

Håper på Kroatia

2019-sesongen ble brukt til å endre filosofi på hvordan bilen skal testes og utvikles, og de to siste sesongene har de vært absolutt konkurransedyktige sett opp mot andre team. Ambisjonene er justert deretter, spesielt etter at de tok gull i 2020 og kjempet lenge om mesterskapet også i fjor. Og de skal fortsette å sanke seire for å gjøre Citroën sin C3 Rally2-bil til en attraktiv kundebil.

– Først og fremst er det veldig deilig å ha et program på plass i alle fall. Det har egentlig vært klart en stund, og jeg har visst det en stund. Dette har jo en sammenheng med hva jeg skal gjøre utenom, men jeg ville ikke binde meg til noe før jeg visste hva som skjer videre, sier Østberg.

– Du har hintet at sesongstarten i VM kan bli Rally Kroatia? Ligger dere an til det?

– Jeg håper jo på det. Jeg har litt tid på meg, fortsatt. Men det er i alle fall et løp jeg ønsker å kjøre, sier 34-åringen, som vant i Kroatia i fjor.

Han skal i år ha med seg svenske Patrik Barth som kartleser etter at samarbeidet med Torstein Eriksen ble avsluttet etter 4,5 sesong sammen. Eriksen har i år skiftet beite til erkerival og landsmann Andreas Mikkelsen.

Powered by Labrador CMS