Søndagen var mildt sagt en turbulent opplevelse for Solberg, men det hindret han ikke i å fullføre årets Safari Rally Kenya.

Endelig kan Oliver senke skuldrene — revansjerte fjorårets Safari Rally-fiasko

En ekstremt krevende siste dag av Safari Rally Kenya skulle ikke knekke Oliver Solberg. Til tross for mye trøbbel krysset han mål som nummer ti.

Publisert

RALLY: Det er kanskje ingen grunn til jubel i Hyundai-leiren etter en svært trøblete helg, men Oliver Solberg kan hvert fall gi seg selv en velfortjent klapp på skulderen etter å ha gjennomført det brutale rallyet i Afrika.

RALLY: Det er kanskje ingen grunn til jubel i Hyundai-leiren etter en svært trøblete helg, men Oliver Solberg kan hvert fall gi seg selv en velfortjent klapp på skulderen etter å ha gjennomført det brutale rallyet i Afrika.

Rallyet har uten tvil kastet alt på Solberg og kartleser Elliot Edmondson. Men et rolig og sindig tempo har vist seg å gi uttelling. Selv om bilen ikke fungerte slik som ønsket på fredagen, klatret han allikevel inn på en syvendeplass etter mannefallet på SS7.

På lørdagen fortsatte problemene for de andre førerne. Under dagens første loop måtte Solbergs lagkamerat, Ott Tänak, bryte med mellomaksel-problemer. Det gjorde at han endte på en sjetteplass etter lørdagens siste etappe bare drøye minuttet unna sin andre lagkamerat, Thierry Neuville.

Hadde ikke Solberg pådratt seg en tidstraff fordi han brukte tid på å reparere hjulopphenget på bilen etter å ha kjørt på en stein, hadde han lagt på en femteplass.

— Motoren stoppet to ganger og jeg mistet masse tid. Men det spiller ingen rolle, jeg er her og vi er veldig heldige! Det er en av de kuleste tingene jeg har gjort i hele mitt liv. Selv om det var et helvete, så var det kult, sa Solberg entusiastisk etter målgangen på SS13.

Dessverre ble søndagen tildes mye mer trøblete for Solberg. Den første fartsprøven måtte avbrytes etter at han ble stående stille etter å ha kjørt seg fast i fesh-feshet som har preget så mye av rallyet denne helgen.

Han og Edmondson måtte bytte luftfilteret for å i det hele tatt kunne fortsette. Det tapte han to plasser på og endte opp bak Jourdan Serderidis på en åttendeplass. Dessverre fikk han ytterligere tidsstraff etter gjennomkjøringen for å ha kommet for sent til tidskontrollen.

— Det gikk ikke så bra. Jeg vet ikke hva jeg skal si... Sand over alt, det er alt jeg kan si, fortalte en svært oppgitt Solberg etter SS16.

Ulykken stoppet ikke med det. I starten av dagens andre gjennomkjøring gikk det veldig sent. Under SS17 ploget bilen ned i sanden. Solberg måtte da få hjelp av noen kamerafolk i veikanten til å renske frontruten.

Det skapte sannsynligvis ytterlige problemer, for på SS18 måtte han gå i veimodus for å spare bilen. Da falt Solberg til en tiendeplass bak lederen i WRC2-klassen, Kajetan Kajetanowicz.

Men på dagens power stage så stemte det mer for norsk-svensken. Tempoet var der og Solberg sparket bra i fra seg. Tiden hans holdt til syvendeplass, 14,3 sekunder bak hans lagkamerat- og etappe-vinner, Thierry Neuville.

Til tross for den utfordrende avslutningen på løpet, krysser han mål som nummer ti i hans første grusrally i en Rally1-bil.

— For en sinnssyk Safari Rally Kenya opplevelse! Dette var mitt første grusløp i Rally1-bil, og det er et løp jeg aldri kommer til å glemme. Alt som kunne skje, skjedde. Vi klarte ikke å fullføre slik vi hadde håpt etter å ha tapt mye tid på alle problemene i dag, men samtidig så er bare det å fullføre et løp som dette en stor presentasjon, skriver Solberg på Facebook etter å ha revansjert fiaskoen fra i fjor.

Powered by Labrador CMS