Martin Nygård hadde all grunn til å være fornøyd etter at klasseseieren i årets første NM-runde var et faktum.

Fra familieforøkelse og kostbar avkjøring til vinnertempo på første forsøk

Martin Nygård er tilbake på vinnersporet med én gang etter et halvt år på sidelinjen i norsk rally.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Norgesmesteren fra 2019 fikk en tøff oppgave med å forsvare gullet sitt i 2020 da han åpnet sesongen med å kjøre av. Og da han dro på seg en relativt hard og kostbar avkjøring på Aurskog-Høland Rally i fjor, så valgte han like gjerne å hoppe av resten av sirkuset.

RALLY: Norgesmesteren fra 2019 fikk en tøff oppgave med å forsvare gullet sitt i 2020 da han åpnet sesongen med å kjøre av. Og da han dro på seg en relativt hard og kostbar avkjøring på Aurskog-Høland Rally i fjor, så valgte han like gjerne å hoppe av resten av sirkuset.

Spesielt fordi lille Ludvig var på vei som Nygård og samboer Wendy Strømstads førstefødte, bare få uker etter krasjen på Bjørkelangen, så resten av 2021 kunne like gjerne gå med til å pleie familielivet hjemme og ta en pust i bakken fra rallykjøringen.

Vil revansjere gullet fra 2019

Men - Nygård er født med bensin i blodet og konstant motordur rundt seg, så det var begrenset hvor lenge han kunne trippe hjemme uten å komme igang med kjøringen igjen. Derfor var det bare på sin plass at han nå har tatt fatt på 2022-sesongen med en klar målsetning.

– Jeg har i hvert fall planer om å bli norgesmester igjen i år, hvis det går. Jeg har jo lyst på en full sesong, men vi begynner nå så får vi se om vi har rå. Vi har ikke såpass at vi tåler krasjer og slikt som vi hadde i fjor. Så vi får bare prøve og se hvor lenge det går, sier Nygård til Parc Fermé.

Han har ikke kjørt en NM-runde siden Aurskog-Høland Rally i fjor hvor han kjørte av med relativt omfattende skader. I alle fall nok til at han like gjerne hoppet av. Mer enn et halvt års pause er alt annet enn normalt for en som er født og oppvokst med bilsport.

– Jeg har ikke kjørt noe siden Aurskog i fjor, før vi dro på Smådølsprinten og fikk av litt rattrust. Det var litt uvant, men den lille testen der oppe hjalp fælt. Så jeg følte vi var «sharpe» på den første etappen, sier han.

Martin Nygård fra starten på andre turen gjennom Letmolia.

Hyller sin nye erkerival

Litt ut fra intet på slutten av fjoråret kom unge Petter Sæves Waskaas og meldte seg på som en rendyrket toppfører i klassen da han fikk seg en ny bil. Dette merket Nygård seg naturlig nok, og i oppvarmingsløpet Smådølsprinten for en uke siden ble han også slått av 20-åringen.

Så det blir ingen enkel oppgave for Nygård å ta hjem et NM-gull i år, selv om far og sønn Frøslid nå er ute av bilde som to tidligere harde konkurrenter over en sesong.

– Petter kjører veldig fort, så han blir den argeste konkurrenten. Da han tok over Frøslid sin bil etter å ha kjørt en gammel Subaru, så ble det plutselig kjempefart på han. Men det er sånn det skal være. Det skal være en del kniving om et mesterskap, sier Nygård.

Sigdalsrally ble likevel plankekjøring på mange måter. Nygård viste vesentlig større trygghet og rutine på vinterføret enn Waskaas, og attpåtil måtte sistnevnte bryte løpet på SS6, andre turen gjennom Letmolia, med motorproblemer.

Selv fikk Nygård og kartleser Tina Jeanette Olsen også trøbbel med en ødelagt felg som forstyrret rytmen resten av løpet, men seieren var aldri i realiteten truet. Utover det å bli nummer ni totalt, så hadde Kongsvinger-gutten en seiersmargin på ett minutt og 50 sekunder ned en thriller av en kamp om pallplassene for de eldre firehjulsdreven bilene.

Sigdalsrally - eldre 4WD

1) Martin Nygård, Subaru, 53:10,2
2) Morten Gravermoen, Subaru, +1:50,4
3) Tony Caspersen, Subaru, +1:50,7
4) Even Moan, Mitsubishi, +1:58,1
5) Stein E. Brynildsen, Mitsubishi, +2:30,5
6) Åge Hansen, Mitsubishi, +7:24,6
7) Jørgen Leivestad, SUbaru, +10:15,0

Kjøpte Subaru-deler av Petter Solberg

For det er verdt å nevne at Morten Gravermoen endte bare tre tideler foran Tony Caspersen sammenalgt etter åtte fartsetapper, og Even Moan var ikke mer enn 7,4 sekunder bak der igjen på den sure fjerdeplassen under de knallharde, men relativt snøfattige veiene rundt Sigdal.

– Jeg syns det er veldig moro å kjøre med slike forhold. For da går det fælt. Det som er synd er bare at det bruker opp så mye dekk, sier Nygård.

Bilen er nydandert med nyinnkjøpte deler fra Petter Solbergs garasjesalg på senshøsten i fjor. Bilsportlegenden hadde masse relevante deler som Nygård kunne kjøpe ut til noe billigere pris enn hva Subaru selv ville tatt.

– Ja, det var bærebruer, dynamoer, støtfangere, skjermer, en turbo og litt av hvert. Det var i bunn og grunn helt vanlige deler, sier Nygård som shoppinga i Torsby.

Powered by Labrador CMS