Martinius Stenshorne.
Martinius Stenshorne.

Frustrert, men tålmodig Martinius: – Vi kommer til å finne mer fart

Selv er Martinius Stenshorne klart best på sitt team, men det går ikke upåaktet hen at det er ett team som dominerer med sine samtlige fem førere.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 4: Den andre løpshelgen i det italienske Formel 4-mesterskapet er unnagjort, og igjen viste Martinius Stenshorne et solid løpstempo innenfor de ti beste. Der han sesongåpnet med tre femteplasser på rad på Imola, skulle oppfølgingen på Misano denne helgen bli av den mer krevende sorten.

FORMEL 4: Den andre løpshelgen i det italienske Formel 4-mesterskapet er unnagjort, og igjen viste Martinius Stenshorne et solid løpstempo innenfor de ti beste. Der han sesongåpnet med tre femteplasser på rad på Imola, skulle oppfølgingen på Misano denne helgen bli av den mer krevende sorten.

Han kjørte inn til en 9. og 11. tid på kvalifiseringen, og sin nest beste kvaliktid holdt også til en tiende startposisjon i det tredje løpet. Dog har løpsfarten til Stenshorne vært enda bedre enn kvalifiseringstempoet så langt i år, noe denne helgen også skulle vise.

Kjempet om pallplass

Men først skulle han gjennom en aldri så liten nedtur da det var sluttkjørt allerede på den første runden i det første løpet. I en tett duell med konkurrent endte 16-åringen til slutt ute i sandfella. Dermed var rekken på de tre første femteplassene brutt.

– Han på «inner’n» av meg snurret, så jeg måtte kjøre på siden, hvor det ikke var noe feste. Da endte jeg opp med å snurre selv, forklarer Stenshorne til Parc Fermé.

Det skulle så gå mye bedre til andre og tredje løp hvor det ble med en syvende- og sjetteplass til slutt. Mangel på toppfart er en forklaring han selv følte var en utfordring denne helgen, men virker tålelig fornøyd med egen innsats.

– I det tredje løpet fightet jeg om en pallplass, men med tre runder igjen så prøvde jeg å gå på ytteren av en. Og da han så det, så gikk han av bremsen og kjørte på han som var foran. Også fikk jeg vingen på bilen og tapte tre plasser, sier Stenshorne.

Enorm Prema-dominanse

For foran ham er det kun førere fra Prema og US Racing som ligger, og spesielt Prema er ekstra dominerende spesielt i italiensk Formel 4. Samtlige fem førere preger topplistene til enhver tid. Eksempelvis bestod de fem beste på første kvalifisering av alle Prema-førerne, og i de to første løpene var alle førerne innenfor topp seks.

Det hadde de også vært i det tredje løpet hadde det ikke vært for at James Wharton og Charlie Wurz var innblandet i sammenstøt helt på tampen av løpet, noe som blant annet bidro til at Stenshorne reellt var i en pallkamp før han selv hadde dette mindre uhellet.

– De har åpenbart en bra bil, men førerne er ikke dårlige de heller. Men det ligger også veldig mye i motor, sier Stenshorne, uten at han ønsker å spekulere mer i hvorvidt det er større forskjeller på motorene eller ikke.

Soleklart beste VAR-fører

Han lar seg uansett imponere over tempoet til hovedrivalene, men legger ikke skjul på at det også skaper en viss frustrasjon.

– Det er jo litt irriterende. Jeg tror jo vi kommer til å finne mer fart etterhvert, men det tar nok bare litt tid. Det at vi ikke kjørte i Emiratene, som jo er sånn 25 løp ellernoe sånt, det har jo også gjort at Prema har fått forsprang, konstaterer Norges neste formelbilhåp etter Dennis Hauger.

For Stenshorne er det uansett en fattig trøst. Når han er på banen og fullfører, så er ingen av de andre teamkameratene i Van Amersfoort Racing i nærheten av ham, og kun tiendeplass var det beste som to av hans teamkamerater, Emmo Fittipaldi og Arias Deukmedjian, klarte bak nordmannen.

Powered by Labrador CMS