Didrik Esbjug i sin Honda Civic TCR.

Tøft møte med svensk racing – slik var STCC-debuten for Didrik og Marius

Toppen av svensk standardbilracing skal man ikke kimse av. Nå har Didrik Esbjug og Marius Solberg Hansen fått første smaken på hva de har i vente denne sesongen, i en helg som endte opp med blandede følelser.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Sesongstarten i STCC, det skandinaviske standardbilmesterskapet, ble unnagjort på Ljungbyhed sør i Sverige, på en flyplassbasert banetrasé. Serien har både røtter og er for det meste styrt av svensk racing, men i år er det altså to nordmenn med i de unge guttene Marius Solberg Hansen og Didrik Esbjug.

RACING: Sesongstarten i STCC, det skandinaviske standardbilmesterskapet, ble unnagjort på Ljungbyhed sør i Sverige, på en flyplassbasert banetrasé. Serien har både røtter og er for det meste styrt av svensk racing, men i år er det altså to nordmenn med i de unge guttene Marius Solberg Hansen og Didrik Esbjug.

De fulgte hverandre som sild i tønne i norsk GT4 i fjor, er gode kompiser utenfor banen ellers, og har nå også slått følge med hverandre over grensa for å måle seg mot de aller beste innenfor forhjulsdreven racing hos söta bror. STCC har de siste årene kjørt under det vellykkede internasjonale TCR-regelverket med godt utviklede fabrikkbilde racingbiler.

Men det ble en tøff debut mot svenskene for Didrik og Marius. Under testene var det sistnevnte som stakk seg ut som den raskeste nordmannen med stabile tider innenfor topp ti, men da det gjaldt som mest skulle det gå galt for fjorårets vinner av Petter Solbergs stipend.

Marius Solberg Hansen med sin Volkswagen hadde vellykkede treninger, men da det gjaldt som mest gikk det galt.

Solberg Hansen gjorde en feil på kvalifiseringen, som sendte ham i de bakre rekker på startgriden, mens Didrik Esbjug leverte personlig bestenotering med en niendetid i sin aller første kvalifisering. Riktig nok ble det to plasser i minus i selve løpet, som Honda-føreren ellers ser på som en stor positiv opplevelse.

– Jeg er veldig fornøyd med STCC-debuten. I «Super Pole»-kvalifiseringen har du bare én runde hvor du kan sette tid, og der var jeg veldig fornøyd med å kvale inn til niendeplass. Jeg mistet to plasseringer og endte på 11, men jeg er veldig fornøyd med løpshelgen. Og teamet har gjort en helt utrolig bra innsats, oppsummerer Esbjug overfor Parc Fermé.

– Hva syns du om nivået som møter deg i Sverige?

Didrik Esbjug.

– Det er et høyt nivå i Sverige, og uten tvil et utfordrende mesterskap. Tempoet er høyt, konstaterer 20-åringen.

Det skulle gå fra vondt til verre for Solberg Hansen. Ikke bare ble han plassert langt bak etter kvalifiseringen, men inn i første sving ble det også en uunngåelig stammenstøt for 18-åringen fra Holmestrand. Et sammenstøt med Rasmus Hedberg og Christian Skaar ødela en forventningsfull debut for Solberg Hansen i sin Volkswagen Golf GTI TCR.

Det ble seier til veteranen Robert Dahlgren i sin Cupra TCR. Den tok han med snaue to sekunder på Tobias Brink, som igjen hadde et ytterligere halvsekund ned til Oliver Söderström på en tredjeplass.

Powered by Labrador CMS