Andreas Bakkerud i støvskyen bestående av både grus, sand og kalk i første svingen på legendariske Lydden Hill.

Ga tapt for teamkompisen i finalen – slik gikk det med de norske i Nitro-debuten

Det ble bare nesten i den elektriske Nitro-debuten, men det er liten tvil om at Andreas Bakkerud har funnet sin plass i sirkuset. Også de to andre norske førerne viste imponerende takter.

Publisert

RALLYCROSS: Legendariske Lydden Hill var vertskap for det som i rallycrossammenheng kan sies å være en historisk begivenhet. For mens Rallycoss-VM venter på sin sesongstart i sommer har Nitro Rallycross allerede kommet igang med elektriske biler som sin hovedklasse.

RALLYCROSS: Legendariske Lydden Hill var vertskap for det som i rallycrossammenheng kan sies å være en historisk begivenhet. For mens Rallycoss-VM venter på sin sesongstart i sommer har Nitro Rallycross allerede kommet igang med elektriske biler som sin hovedklasse.

Fra før er det kun RX2e som supportklasse i VM som har vært i forkant som helelektrisk klasse, men i det amerikanske konseptet Nitro Rallycross er det «Gruppe E» som gjelder med de illsinte modellene FC1-X på startstreken.

Riktig nok var det bare ti biler til start i et nokså uvant format for de som er vant til rallycross. To nordmenn stilte til start, med Andreas Bakkerud som en permament påmeldt forhåndsfavoritt, mens rallyprofil Ole Christian Veiby også skulle få sjansen i et åpen sete hos samme team som drifter bilen til Bakkerud.

Duell mot rallystjerne

Lørdagens kjøring bestod av et turneringsbasert utslagsoppsett med to og to biler hvor førerne gikk gjennom kvartfinaler, semifinaler og finaler. Dette fungerte som en ren kvalifisering til søndagens mer heatbaserte kjøring, i tillegg til at man samlet noen små mesterskapspoeng ettersom man avanserte i gradene.

På lørdag fikk Bakkerud møte jamaikanske Fraser McConnell i kvartfinalen, en duell han gikk senere ut av, hvor han i semifinalen fikk møte sin teamkollega i JC Raceteknik og RX Cartel, Robin Larsson. Svensken har vist god fart og jevn kjøring i disse nye elektriske bilene og tok bergenseren med en margin på bare tre tideler. Dermed ble det ingen kvalifiseringsfinale for Bakkerud, som i stedet kunne konstatere fra sidelinja at teamkameraten slo ut rallyprofilen Kris Meeke i den siste kvalifiseringsduellen.

Dette ga viktigste startspor til søndagens viktigste og avgjørende kjøring for mesterskapets del, hvor det nå ble et nytt, samlet kvalifiseringsheat med biler mot hverandre og ikke som en duell to mot to. De to beste i hvert heat fikk direkte finalebillett, mens de vinneren i hver semifinale tok seg videre. Andreas Bakkerud kjørte inn til andreplass i sitt heat, igjen slått av Kris Meeke, men da var disse to også sikret en finaleplass.

Robin Larsson og Andreas Bakkerud er teamkompiser denne sesongen, og mye tyder på at de har vært flinkest med hjemmeleksene sine i det helt nye rallycrossformatet.

«Røverheat»

I tillegg ble det også etablert en såkalt sistesjanse, eller «røverheat» som kommentator Henning Isdal kalte det - ved at de som ble slått ut kunne få en siste jokermulighet til å kvalifisere seg til finale. De to beste fra røverheatet fikk med andre ord kjøre finale.

Ole Christian Veiby har hatt en svært frustrerende helg med både tekniske problemer og uhell ute på banen, og var egentlig hektet helt av. Men da han fikk en ordentlig kilevink fra Oliver Bennett i sistesjansen, med påfølgende bestrafning for briten, så fikk den norske rallyprofilen karret til seg en finale likevel.

Men også finalen ble symptomatisk for hvordan resten av helgen hadde hvert, og Veiby var involvert i trøbbel allerede i første sving. Andreas Bakkerud hadde på sin side en god start og holdt seg unna kalabaliket som skjedde bak ham, og satte i stedet opp jakten på teamkompis Larsson som utvilsomt har tatt overgangen til disse nye bilene best.

Best på forberedelser

Bakkerud ble varm i trøya og hadde godt heng på de siste rundene, men det holdt akkurat ikke inn for bergenseren da alt skulle avgjøres. Larsson ble for sterk og sikret finaleseieren foran sin norske teamkamerat. Niclas Grönholm, som erstattet en skadet Kevin Eriksson, ble nummer tre i finalen.

I mesterskapet er det nå Larsson som da har tatt ledelsen med totalt 58 poeng. Ni poeng bak følger Andreas Bakkerud med 49 poeng, syv poeng foran en VM-satsende Niclas Grönholm som ikke har noen konkrete planer for videre satsing i Nitro Rallycross.

– Jeg prøvde å unngå å gjøre noen feil. Jeg er glad for farten vi viste og jobben vi har lagt ned i vinter. Vi har gjort den beste jobben av alle team i forberedelsene, sa Bakkerud til TV-sendingen etter søndagens finale.

Ole Henry Steinsholt hadde både oppturer og nedturer, men andreplassen lørdag var definitivt et lyspunkt å ta med seg.

Hederlig andreplass

Forøvrig har denne serien i likhet med de fleste andre større mesterskap også egne supportklasser. Her hadde vi også med nordmenn, der Ole Henry Steinsholt var en av favorittene i NRX Next-klassen, som består av førstegenerasjons Supercar Lites-biler med forbrenningsmotor, mens Thomas Eek Murstad representerte de norske fargene i crosskart-klassen CrossCar.

Og for begge skulle helgen bli en berg- og dalbane. Disse fulgte forøvrig med tradisjonelt oppsett med heat og finaler, og de skulle få hver sin dag med høydepunkter.

Lørdag var Steinsholt sin dag. Han startet dagen med en andreplass i heatet som skulle føre til startposisjonen i semifinalen. Der hadde Steinsholt en knallsterk gjennomkjøring og sikret med det seier og startposisjon i første rekke i finalen. Der ble dog svenske Capser Jansson for sterk, men det ble altså en hederlig andreplass i årets første Nitro-løp for Steinsholt.

Det skulle dog gå tyngre på søndag hvor Steinsholt. Tredjeplassen i heatet ga et vanskeligere utgangspunkt, men han tok seg opp til en andreplass i semifinalen. Men på grunn av en påkjørsel fikk han fem sekunders tidsstraff og ble plassert bakerst i finalen. Her måtte han bryte allerede etter første sving da førerdøra ikke ville hekte seg på, noe som uansett vil kunne medført teknisk svartflagg dersom man fortsatte å kjøre.

Thomas Eek Murstad svevde høyt i sin crosskart over det nye og spektakulære hoppet som ble bygget for anledningen på Lydden Hill.

Fikk finaleledelsen avbrutt

Som nevnt, lyspunktene kom på motsatte dager mellom Steinsholt i Lites-bilene og Eek Murstad blant crosskartene. Notodden-gutten åpnet dagen med en heatseier, og vant i utgangspunktet sin semifinale. Men det var ikke uten kontroverser.

Egentlig var det Ronalds Baldins som hadde kontroll på denne finalen, men på toppen av banen på aller siste runde bremset Eek Murstad for sent, hektet inn i Baldins som tapte terreng og stjal med det ledelsen og seieren i semifinalen. Nordmannen ble deplassert til andreplass av dommerne etter dette sammenstøtet, men fikk likevel finalebillett om ikke annet.

Og her gjorde Murstad nok et knallsterkt løp, og hadde bygget opp en god ledelse før finalen ble rødflagget helt på tampen på grunn av en rulling. I restarten skulle det ikke gå veien for Murstad, som krasjet etter landingen på hoppet og ble stående igjen.

Den liten opptur kom dog dagen etter. Selv om det kun ble en fjerdeplass i første heat etter en liten snurring, så leverte han en sterk semifinale hvor han sikret andreplassen. I finalen kom han dårligere ut enn han gjorde den foregående dagen, men kjørte stabilt i en ellers kaotisk finale og fikk til slutt dratt inn en fjerdeplass fra et vanskelig utgangspunkt.

Powered by Labrador CMS