Marcus Påverud og teamet åpner sesongen med en syvendeplass i Silver Cup i sin grønne VSR-Lamborghini Huracan GT3.

Godkjent ilddåp for de to norske førerne blant verdenseliten i GT3-klassen

Sesongåpningen i det anerkjente GT-mesterskapet gikk ikke uten dramatikk og ble en real manndomsprøve for de to norske GT-håpene.

Publisert Sist oppdatert

RACING: I går startet GT World Challenge Europe-serien (GTWCE) for fullt og er kjent som verdens tøffeste langdistansemesterskap i GT3. På startlistene var det blant annet to nordmenn som gjorde sin GTWCE-debut og det med et godkjent resultat.

Marcus Påverud (20) og Marius Nakken (28) kjører for hvert sitt team under årets sesong og skal satse fulltid. Begge er sølvgraderte førere gjennom FIA sitt lisenssystem som og betyr at de begge kjemper i «Silver Cup» i mesterskapet.

Selv om det kanskje ikke ser så imponerende ut på papiret å komme på en 26. og 29. plass, er det slik i GTWCE-mesterskapet at det foregår fem ulike «cuper» under et løp. Silver Cup som Påverud og Nakken deltar i er kjent for å være den største klassen under GTWCE.

Norsk duell

På hver bil var det fordelt tre førere på de tre timene som skulle kjøres. Skjebnen skulle ha det at teamene til våre norske førere valgte å la nordmennene fullføre gårsdagens siste pass. Det endte derfor med en norsk duell om niendeplassen i Silver Cup den siste timen.

Marius Nakken har fått mye erfaring i sine Porsche Supercup-sesonger og er endelig klar for langdistanseløp.

Marius Nakken kom ut bak Marcus Påverud og hang med i åpningen av passet. Etter hvert som løpet satt seg for de to var det derimot Påverud som satt opp farten. Men han hadde andre ting å bry seg om enn hans landsmann.

Søsterbilen til Påverud var kommet bak de under gårsdagens siste depotstopp. Lagets mest erfarne sjåfør, Yuki Nemoto, satt bak rattet og VSR-teamet bestemte seg for å gi stallordre til Påverud om å slippe Nemoto forbi seg.

Selve forbikjøringen gikk smertefritt og Påverud kunne henge seg på lagkameraten. Det skulle derimot bli noe dramatisk senere da Nemoto kom i klinsj med en annen fører og havnet ut på gresset. Påverud kom forbi uten dramatikk, og etter at japaneren fikk stablet seg på beina kom det ny stallordre om å slippe søsterbilen forbi.

– Jeg fikk beskjed fra teamet om å slippe Yuki forbi meg, men jeg klarte å holde bra følge helt til mål og det var ikke mange sekundene han stakk fra. Dermed fikk jeg også en verdifull målestokk på eget racetempo for Yuki har kjørt GT-racing i mange år og er en anerkjent rask fører, forteller Marcus Påverud i en pressemelding.

Det ble til slutt en syvendeplass for Marcus Påverud og en tiendeplass for Marius Nakken i Silver Cup under hver sin GTWCE-debut som kan sies å være et godkjent resultat i mesterskapets største klasse.

Marcus Påverud har steget i gradene i internasjonal bilsport og etter et suksess år i fjor øyner han nye muligheter med VSR-teamet i årets GTWCE-sesong.

– Rent plasseringsmessig er det kanskje ikke så mye å skryte av, men jeg er faktisk veldig fornøyd med dette resultatet. Å debutere i verdens hardeste mesterskap for GT-biler med 52 biler på startstrekeken er utfordrende og føles faktisk nesten skremmende. Men vi har hatt bra progresjon gjennom hele helgen, og selve løpet ble gjennomført stort sett problemfritt bortsett fra at vi tapte noen plasseringer da vi var uheldige med timingen for det siste depotstoppet. Jeg er også fornøyd med det tempoet jeg klarte å holde den timen jeg satt bak rattet, og det var en god følelse å få målflagget, sier Marcus Påverud.

Fra Yamaha til Audi R8

En annen debutant i gårsdagens løp var den anerkjente roadracing-legenden Valentino Rossi som gjorde sitt første løp med WRT-teamet i deres Audi R8. Rossi kjørte teamets andre pass under gårsdagens løp men ikke helt smertefritt.

Mot slutten av Rossi sitt pass blir en sikkerhetsbil utløst for å fjerne en bil med teknisk trøbbel. Like før løpet er på vei til å omstartes forårsakes det en voldsom ulykke under sikkerhetsbilen som tvinger WRT-teamet til å bytte fører tidligere enn planlagt.

Italieneren som allerede har prøvd langdistanseracing under 12-timersløpet på Abu Dhabi fikk smertelig erfare hvor viktig det er med kommunikasjon da han skulle inn til sitt stopp for å gi fra seg bilen til hans lagkamerat Frederic Vervisch.

Da Rossi er på vei inn ser han ikke mekanikeren som forsøker å vinke han inn i depotboksen sin, og ender derfor opp med å måtte kjøre ut på banen igjen. Det taper teamet mange plasser på da Rossi må komme inn i depotet runden etter for å gjøre unna stoppet.

Det gjør at teamet ender opp på en 17. plass sammenlagt og en 15. plass i Pro Cup-klassen.

Powered by Labrador CMS