Martinius Stenshorne (15), her fra Bilsporttalentet på Vålerbanen tidligere i høst.

Gokarten skal parkeres - snart blir Martinius (15) neste nordmann ut i Formel 4

Martinius Stenshorne forbereder seg på en spennende Formel 4-sesong. Og han rynker ikke nevneverdig på nesa over overgangen fra gokart til formelbil

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 4: – Det er jo egentlig mest bremsing som er annerledes. Det er egentlig det som gjør alt mye vanskeligere. Gass, linjer og sånt syns jeg kommer veldig fort, sier Martinius Stenshorne til Parc Fermé.

FORMEL 4: – Det er jo egentlig mest bremsing som er annerledes. Det er egentlig det som gjør alt mye vanskeligere. Gass, linjer og sånt syns jeg kommer veldig fort, sier Martinius Stenshorne til Parc Fermé.

Det har vært en svært innholdsrik høst for den unge Hokksund-gutten, som kronet året med å bli kåret til «Bilsporttalentet 2021». Det er med på å legge grunnlaget til et nytt steg i karrieren neste sesong, nå som han gir slipp på gokarten.

– Det var deilig å vinne det når jeg egentlig har hatt et dårlig år resultatmessig, sier Stenshorne om det å vinne talentkonkurransen.

Steget opp fra gokart til formelbil er et stort steg, og for mange uoppnåelig alene. Men Stenshorne har kommet i denne posisjonen, takket været et svært godt stykke talent og etterhvert gode kontakter i miljøet, blant annet gjennom sitt management All Road Management som legger godt til rette for 15-åringen.

Omfattende testing

Der er han blant annet i samme portefølje som stjerner som Charles Leclerc, Felipe Massa og Marcus Armstrong for å nevne noen av profilene.

– Jeg må si at vi er veldig fornøyde med samarbeidet vi har med All Road. Det fungerer veldig bra og har veldig god kontroll og jobber ekstremt seriøst. De kjenner jo alle i denne sporten, sier pappa Martin Stenshorne, kjent som tidligere norgesmester i rally og selv men en suksessrik gokart-CV fra 90-tallet.

Men sønnen har de siste månedene hatt det hektisk, og mer hektisk skal det bli etter at han nå har gjennomført tester både på Mugello, Misano og Vallelunga i Italia, samt Hockenheim i Tyskland. Nå venter det tester i både Barcelona og Valencia. Og det er Van Amersfoort han har testet for, samme team som Dennis Hauger gjorde stor suksess med under 2019-sesongen der det ble gull i det italienske mesterskapet og sølv i det tyske.

Det er etter alle solemerker dit det bærer for Stenshorne også, men foreløpig er ikke 2022-sesongen formelt signert, verken hva gjelder mesterskap eller team. Men mye tyder på at det likner en retning med Van Amersfoort i en eller begge de to prestisjefylte nasjonale seriene som nevnt. Det er uansett bestemt at det er Formel 4 som er neste steg.

Martinius Stenshorne på en av flere Formel 4-tester sammen med Van Amersfoort Racing.
Martinius Stenshorne på en av flere Formel 4-tester sammen med Van Amersfoort Racing.
Martinius Stenshorne på en av flere Formel 4-tester sammen med Van Amersfoort Racing.

Fokuserer på bremseteknikken

Og unge Stenshorne har uansett både fått smaken og ikke minst teken på formelbil allerede. Flere ganger, ifølge både ham og pappa Martin, så har han toppet listene under test, og de har fått prøve seg under alle forhold. Selv om de vil unngå å legge altfor mye vekt på enkelttider og enkeltresultater.

Og som nevnt innledningsvis ligger mye av nøkkelen i bremseteknikk.

– Når du ser på dataen så ser man etter «brake shapen» og hvordan den ser ut, slik at man skal få bremset senest mulig og få stoppet så fort som mulig uten å lås hjula. Det jobber vi med hele tiden nå. Også må jeg bli mer «confident» på regn. Men dette med sporvalg og sånt kommer med en gang. Mye er det samme som gokart, og det tar ikke like lang tid å jobbe med spor og gass. Sånt er ikke så vanskelig, egentlig. Du kjenner jo når du kan gi full gass og ikke, sier unge Stenshorne.

Reagerer ikke på fartsforskjellen

Likevel er det elementer han allerede savner fra gokarten, og som han tror han kommer til å savne mer.

– Selv om man kjører med andre på test, så ligger man jo ikke og fighter og sperrer. I gokart kan man jo ligge og dytte litt på de foran, så det kommer jeg nok til å savne litt. Kjører du på noen her, så er det ødelagt med en gang.

– Hva med farten? Er ikke den heftigere i en formelbil?

– Egentlig syns jeg ikke man føler farta så mye mer, selv om man kjører 100 kilometer i timen fortere enn i gokart. Banen er så mye større, og bilen er så mye større, så fartsfølelsen er mindre. Når du først kommer inn i svingen, så kjenner du jo på farten, men ute på sletta så føler man ikke at det går sånn kjempefort.

Powered by Labrador CMS