Haas har det som kan bli teamets beste sesong hittil fremfor seg, men det betyr også at førerne må unngå flere store ulykker skal laget ha en sjanse i konstruktørmesterskapet.

Haas mangler reservechassis etter Schumacher-krasj

Kvalifiseringskrasjen til Mick Schumacher under Saudi-Arabia Grand Prix har gitt ringvirkninger for det amerikanske teamet i foranledningen til løpet «down under».

Publisert

FORMEL 1: Mick Schumacher hadde det man bare kan betegne som en monster-krasj under kvalifiseringen før sesongens andre løp på gatebanen i Jeddah. Tyskeren kom fra ulykken helskinnet. Det var derimot en annen historie for bilen.

Kort tid etter den enorme ulykken valgte team-sjef, Gunther Steiner, å ikke la tyskeren delta under sesongens andre løp. Steiner ønsket å forsikre at Schumacher og teamet kunne delta under løpshelgen i Australia siden teamet ikke har rukket å bygge opp reservedelslageret.

Det eneste som unnslapp de store ødeleggelsene var motoren og chassiset, også kalt «survival cell». Reparasjonskostnadene er ryktet å passere godt over ti millioner kroner.

– Chassiset ser ikke ødelagt ut. Infrastrukturen på siden, ja. Men de kan man bytte. Selvfølgelig må vi ha en ordentlig sjekk på chassiset men det ser ikke så ille ut for å være ærlig. Motoren også, Ferrari fortalte meg at den ser ut til å være okay. Det gjelder også batteripakken. Men alt annet er knust, forteller Steiner til Motorsport.com.

Team-sjef Gunther Steiner uroer seg over mangelen på reservedeler.

Det er denne sjekken som gjør at Haas mangler reserve-chassis mot løpet i Australia. Chassiset må sendes tilbake til fabrikken der ingeniører må se over at det ikke finnes noen sprekker. De må og finne ut om holdbarheten i chassiset er svekket etter krasjen.

Onsdag morgen brøt laget portforbudet i garasjen, noe man har lov til to ganger under en sesong uten straff, for å bygge opp en ny bil til Schumacher med reservechassiset fra Jeddah. Chassiset som ble brukt av tyskeren forrige løp ble sendt tilbake til England i går.

– Du må ha med så mange deler som du kan for øyeblikket. Det finnes ingenting på lager lengre. Alt du har må du ta med på løp. Men det er ingen reservechassis, ingen sikkerhetsnett så førerne våre må være forsiktige. Hvis ikke må vi starte løpet med én bil igjen, forteller team-sjefen til Autosport.

Steiner sier han tror at etter chassiset er sjekket så vil det være klart til bruk under løpet på Imola.

– Chassiset fra Jeddah ble flydd hjem i går. Det måtte bli med til Australia på grunn av toll deklarasjon og papirarbeid. For øyeblikket tror jeg chassiset er i Singapore, jeg fikk en mail om det, utrykker Steiner.

Powered by Labrador CMS