En skulle tro Haas hadde vunnet løpet. For femteplassen til Kevin Magnussen, deres beste prestasjon på nesten fire år, ja det var nemlig verdt å ferie som en seier.

Hallelujastemning hos Haas – slik var reaksjonene etter bragden i Bahrain

Det amerikanske Formel 1-teamet er kanskje det største symbolet for 2022 på uforutsigbarheten som denne sesongen kan føre med seg.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: En ting er når et Formel 1-løp utvikler seg til å bli noe av det ekstraordinære og spektakulære slaget, som gir totalt uventede resultater. Som for eksempel Monza i 2020 hvor Pierre Gasly vant, eller Hungaroring i 2021 hvor Esteban Ocon tok seieren.

Kevin, that was some fucking viking comeback! Fucking great!

– Günther Steiner, teamsjef i Haas

FORMEL 1: En ting er når et Formel 1-løp utvikler seg til å bli noe av det ekstraordinære og spektakulære slaget, som gir totalt uventede resultater. Som for eksempel Monza i 2020 hvor Pierre Gasly vant, eller Hungaroring i 2021 hvor Esteban Ocon tok seieren.

Før sesongen var det likevel få som kunne se for seg at Haas umiddelbart skulle ligge an til å være «best of the rest» når de første kreftene skulle måles opp mot hverandre. For femteplassen til Kevin Magnussen i Bahrain Grand Prix var åpenbart alt annet enn en tilfeldighet.

På testene klinte både Magnussen og teamkamerat Mick Schumacher til med noen sterke enkeltrunder, og man kunne øyne at at Haas virkelig hadde fått betalt for å ha ofret hele 2021-sesongen ved å ha fokus på årets bil.

Sliter med å fatte situasjonen

Likevel kunne man ikke være helt sikker på om dette var såkalte «glory runs», for å gi teamet en viss PR-verdi ved å vise til tider høyt oppe på en resultatliste, men både lørdag - og ikke minst søndag - beviste teamet at de ikke bare er listefyll.

Kevin Magnussen kjører altså inn til en femteplass, riktignok hjulpet av to Red Bull-biler som sa takk for seg på tampen av løpet - men en syvendeplass hadde blitt minst like godt anerkjent både i teamet og i depotet forøvrig.

– Kevin, that was some fucking viking comeback! Fucking great, utbrøt teamsjef Günther Steiner på klassisk Steiner vis over teamradioen etter målgang.

Seiersscener i det Kevin Magnussen passer målflagget som bil nummer fem i rekken i Bahrain.

Ikke bare er det en sensasjon i seg selv for en som ikke visste at han skulle kjøre Formel 1 for bare et par uker siden. Og attpåtil for teamet som har slitt med å ta noen som helst poeng det siste året, og generelt slitt med en stor nedadgående kurve over flere sesonger.

– Dette er sinnssykt. Dette er villt. Jeg forstår ikke denne situasjonen. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Det er crazy, sa Kevin Magnussen til Viaplay kort tid etter at femteplassen var et faktum.

For det kunne også endt dårligere. Magnussen hadde en heller middels start på løpet og tapte flere plasseringer, men godt løpstempo og en god strategi fikk han tilbake i posisjon igjen, og tatt i betraktning av at Red Bull ligger foran på fart, så holdt han posisjonen som «best of the rest».

– De siste to ukene har vært helt crazy. Fra å være klar for 12-timersløpet på Sebring, så fikk jeg denne telefonen, og deretter kjenne litt på bilen. Jeg må si det føles bra, sier Magnussen videre til Formel 1s egen magasin etter løpet, der han innrømmer at kvalifiseringen likevel kunne endt verre.

Hyller den nye bilen

Hydraulikkproblemer på tampen kunne spolert ham fra å sette den særdeles viktige syvendetiden, men «K-Mag» og teamet holdt unna.

– Det var en hydraulisk lekkasje. Et stort problem som var enkelt å fikse. Det kunne gått galt i kvalifiseringen, men det holdt bare å fylle i mer væske.

– Hvordan føles denne bilen kontra det du har kjørt tidligere?

– Jeg føler denne bilen er mye bedre. Det er et stort steg framover. Før kunne du ikke følge på i det hele tatt. Nå er det mye lettere å følge på, sier 29-åringen.

Kevin Magnussen foran syv ganger verdensmester Lewis Hamilton, på ren og jevn fart. Hvem skulle trodd dette scenarioet for ett år siden?

Likevel har det nye regelverket én sentral birvirkning som likevel kan påvirke løpsduellene ute på banen, ettersom intensjonen med den nye aerodynamikken er at de kan ligge tettere på hverandre.

– DRS-effekten er større hvis du er aleine, men slipstream-effekten er mye mindre. SÅ du tar ikke igjen bilene foran like lett som de gamle bilene. Likevel føles alt mye bedre, sier Magnussen.

Kjenner ikke noe press

Han har kommet inn i Formel 1-depotet med en helt annen holdning enn før. Han er kastet inn som erstatter for Nikita Mazepin etter at det russiske samarbeidet slo sprekker som følge av den russiske invasjonen av Ukraina.

Uten forberedelser betydde det at dansken også kunne stille opp uten press. Utelukkende til hans fordel. Han kjente at han kunne nyte hvert eneste sekund han har vært tilstede i sitt comeback som Formel 1-fører. Et comeback han aldri trodde kom til å skje, da han etter 2020 forsonet seg med at Formel 1-karrieren var over.

– Tidligere har jeg følt mye på presset, og det kan jo hende det kommer tilbake. Men nå er jeg bare overrasket over å kunne være her. Jeg har bare kost meg og ikke kjent på en eneste negativitet. Ingen negative tanker. Som ung fører kan du føle mye på presset. Nå kunne jeg bare kose meg og benytte muligheten til å kjøre denne bilen så godt jeg kunne, sier Magnussen.

Han har med sin femteplass også tatt Haas opp til tredjeplass i konstruktørmesterskapet. En plassering de aldri har ligget på før, og vi må tilbake til Østerrike i 2018 før vi sist fant en bedre prestasjon, der Haas har sin foreløpige rekord med fjerde- og femteplass til Romain Grosjean og Magnussen.

Kevin Magnussen går rundt i depotet som en glad og blid gutt, for første gang helt uten følelse av press på sine skuldre.

– En berg- og dalbane

Teamsjef Günther Steiner er nå mer opptatt av å sutte på karamellen enn å begynne å vurdere fremtidige forventninger etter den særdeles vellykkede starten på sesongen.

– Under løpssimuleringene kom vi aldri til pitstoppene en gang, sier Steiner om hvor mye de har klart å trene på løpsoppsett.

– Dette var et veldig fint comeback både for Kevin og for teamet. Jeg er så stolt at du ikke kan forestille deg det. De siste fire ukene har vært en berg- og dalbane, sier den karismatiske teamsjefen.

De siste rundene ble dog svært krevende for Mick Schumacher. 11. plassen er ny personlig bestenotering for tyskeren, men kommer naturlig nok i skyggen av prestasjonen til Magnussen og teamet i sin helhet. Schumacher byttet ikke til nye dekk i den siste sikkerhetsbilperioden og slet voldsomt med å holde seg innenfor poeng plass mot slutten.

Vil løfte Schumacher

Steiner tenker også på sin unge tysker oppi all furoren rundt Magnussen.

– Vi får fikse det slik at vi får opp Mick igjen. Jeg håper neste uke fungerer også. Bilen ser bra ut, og vi har to gode førere, sier Steiner.

Schumacher selv gledet seg over teamets prestasjoner, men overfor Viaplay la han ikke skjul på skuffelsen over hans eget utfall i løpet.

– Det var veldig frustrerende. Å havne på 11. plass med en nærkontakt. Men dette løpet kunne vi ikke en gang drømt om i fjor, så det er bra å se. Kevin gjorde jobben for teamet i dag. Han samlet poengene, så håper jeg at jeg kan bidra med det samme i fremtiden, sa Schumacher.

Powered by Labrador CMS