Cleo Collins foran Alpines 2021-bil under Autosport-messa i Birmingham.

Her er ett av hittil få levende bevis på hvordan W Series har rekruttert kvinner inn i Formel 1

Mens de enda ikke har lykkes i å få fram en kvinnelig Formel 1-fører, så er Alpine-mekaniker Cleo Collins et levende bevis på at mulighetene finnes også for mekanikere fra W Series.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Cleo Collins er mekaniker hos Alpines testteam, i tillegg til at hun blant annet er aktiv på sin egen YouTube-kanal. Hun er også et levende eksempel på at det ikke bare er førerne som jobber mot Formel 1-drømmen. I år er målet å bli en del av det faste løpsteamet.

Sponset reportasjereise

Reportasjeturen til Autosport International Show i Birmingham er sponset av DHS AS.

FORMEL 1: Cleo Collins er mekaniker hos Alpines testteam, i tillegg til at hun blant annet er aktiv på sin egen YouTube-kanal. Hun er også et levende eksempel på at det ikke bare er førerne som jobber mot Formel 1-drømmen. I år er målet å bli en del av det faste løpsteamet.

For om noen i det faste teamet enten slutter i jobben eller ikke kan stille opp en helg er det Cleo og de andre i testteamet som står klare til å hoppe inn. Gjennom sesongen bruker de eldre Formel 1-biler under trening, ofte med Jack Doohan eller en av de andre akademiførerne i aksjon, for å bli klare til å hoppe inn i en hvilken som helst løpshelg.

En eldre modell vil også bli brukt under en oppvarmingstest teamet vil være til stede på. Her vil Esteban Ocon og ikke minst Pierre Gasly gjøre unna årets første runder. Etter det skal Collins og tre andre fra testteamet også være med til den offisielle testen i Bahrain. Det vil bli en gyllen mulighet til å vise seg frem med tanke på fremtidige muligheter i løpsteamet.

– Det er hovedmålet mitt nå, å komme på løpsteamet. Så jeg er spent med tanke på testen i Bahrain, forteller Collins til Formel-1.no.

Sammen med vår redaksjonelle samarbeidspartner Formel-1.no var vi i Parc Fermé til stede under Autosport-messa i Birmingham for en drøy uke siden der vi avtalte et møte Collins for å bli mer kjent med hvordan rekrutteringen fra W Series hadde gått, og ikke minst hvordan det er å ta del i et Formel 1-team som mekaniker. Også fordi hun også er en av svært få kvinner i denne rollen.

En av få importer fra W Series

W Series ble startet med et klart mål om å bringe frem en kvinnelig fører til Formel 1. Det har foreløpig ikke skjedd, og faktisk er Collins en av få importer til Formel 1 fra serien. For henne har W Series vært en gyllen vei inn til Formel 1.

– W Series hjalp veldig. Fordi når jeg først søkte ønsket de fleste Formel 1-teamene å se erfaring fra W Series, Formel 2 eller lignende, forklarer hun.

Cleo Collins i samtale med innholdsprodusent og Formel 1-TikToker Hedda Wehrmann i Birmingham.

I skrivende stund er det fortsatt uklart om W Series kommer på beina igjen. Fjorårets sesong ble avsluttet prematurt grunnet finansielle utfordringer, og det kan se ut til at det ikke vil bli noen fjerde sesong. Collins selv blir overrasket om formelbilserien kommer tilbake denne sesongen.

– Jeg vet ikke noe. Jeg har hørt at de prøver å få til et comeback, men personlig tror jeg ikke det vil komme i orden. Jeg vil bli overrasket om det gjør det, slår hun fast.

Det som derimot er klart er at F1 Academy, Formel 1s nye kvinnesatsing, vil komme i gang denne sesongen. F1 Academy kjøres på Formel 4-nivå, og skal etter planen fungere som et steg på veien til Formel 3. Detaljene rundt satsingen er dog fortsatt ikke annonsert, og det har blant annet kun blitt garantert at minst en av de totalt syv løpshelgene vil kjøres under Formel 1-paraplyen.

Flere mener at det er avgjørende at serien kjøres sammen med Formel 1, men ifølge Collins er det ikke nødvendigvis noe problem å ikke være en del av F1-paddocken. Selv tror hun i alle fall ikke at det var en avgjørende faktor for at hennes jobb i W Series kulminerte i Alpine-muligheten.

– Jeg tror det fortsatt hadde vært mulig. Sånn de ser det, så lenge du har erfaring med formelbiler eller «high end» motorsport har det ikke noe å si om du har vært i Formel 1-paddocken eller ikke, sier briten.

Hyller Chadwick

Frem til Collins forlot W Series til fordel for Alpine i fjor sommer jobbet hun på Jamie Chadwicks bil i hennes siste sesong i serien. Collins har utelukkende positive ting å si om briten som i år skal kjøre i INDY NXT, og trekker frem en undervurdert egenskap som ikke alle førere kan skryte på seg.

– Hun er veldig profesjonell. Veldig god på Feedback. Hun kom alltid tilbake med veldig konstruktive tilbakemeldinger, noe jeg vil si er vanskelig å få ut av mange førere. Og du ser også med førere som tenker mekanisk at de faktisk kan sette fingeren på et problem med bilen. Det er en veldig viktig ferdighet, og jeg tror man blir overrasket over hvor stor forskjell det faktisk utgjør å tenke litt mekanisk, forteller hun om Chadwick til Formel-1.no.

Chadwicks tidligere mekaniker tror hun gjorde lurt i å gå til INDY NXT denne sesongen. Hun tror også at Chadwick kan ha en fremtid i Formel 2, men fremhever at bilene er mer komplekse der sammenlignet med det hun er vant til fra W Series.

– Jeg tror fortsatt hun har litt å lære. Fordi oppsettet av bilen er helt annerledes. W Series-bilene er ganske enkle med tanke på oppsett, mens på F2-bilene er det mye mer du kan gjøre, sier Collins.

Powered by Labrador CMS