Dennis Olsen skulle gjerne satt bedre spor etter seg. Og akilleshælen er åpenbar. Nå skal han og teamet snu hver eneste stein før innspurten på DTM-sesongen.
Dennis Olsen skulle gjerne satt bedre spor etter seg. Og akilleshælen er åpenbar. Nå skal han og teamet snu hver eneste stein før innspurten på DTM-sesongen.

Her er tallene som viser at Dennis leverer solide løp etter elendige kvalifiseringer

Han tjener plasseringer fra start til mål, og ytterst få klarer å kjøre forbi ham ute på banen. Likevel reiser Dennis Olsen hjem fra DTM-løpene med stor frustrasjon i bagasjen.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Når vi tar tempen på Dennis Olsen etter det som endte med en misarbel DTM-helg på Sachsenring i Tyskland, så er det samme regla som går igjen. Frustrasjon over manglende prestasjoner på kvalifisering, hvor farten og prestasjonen i løpet på ingen måte står i samme stil som på tidkjøringen.

RACING: Når vi tar tempen på Dennis Olsen etter det som endte med en misarbel DTM-helg på Sachsenring i Tyskland, så er det samme regla som går igjen. Frustrasjon over manglende prestasjoner på kvalifisering, hvor farten og prestasjonen i løpet på ingen måte står i samme stil som på tidkjøringen.

Først en niendeplass lørdag, før traff han årets bunnpunkt med en 23. plass av 27 førere på søndagen. Løpene ender med syvendeplass og brutt. Førstnevnte etter en iherdig kamp mot regjerende DTM-mester Sheldon van der Linde, som ble spist opp i svingene men fikk berget legemet på slettene. Sistnevnte løp varer i en snau halv runde før han blir involvert i en massekrasj, der han får eksosen ødelagt og måtte bryte.

Men det er ikke det brutte løpet i seg selv om frustrerer han mer. Det er totalopplevelsen av en løpshelg. For farten i løpene er beviselig konkurransedyktig. På kvalifisering er an akterutseilt. Søndag var han den svakeste av totalt seks Porsche-førere.

– Det er jævlig frustrerende. Denne helgen ble det veldig tydelig. Jeg har hatt følelsen av at det har vært noe tidligere. Men da ha rikke avstanden vært så stor, og jeg har forsøkt å jobbe med meg selv. Se på kjørestiler, se på data, jobbet enormt detaljert, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Dennis Olsen.
Dennis Olsen.

Mister grepet i høy fart

Frustrerende er det da kanskje å se at teamkamerat Thomas Preining leverer markant bedre. Preining kjemper om gullet sammenlagt og har også både tatt pole position og løpsseier denne sesongen. Ifølge egne analyser ligget på eksakt samme fart som teamkamerat Thomas på første halvdel av banen under kvalifiseringen.

– Men på fire svinger, der det er medium- og høyhastighetssvinger, så taper jeg åtte tideler alene. Og jeg er ikke en som er redd når jeg sitter i en bil, så det er ikke det, slår 27-åringen fast.

Han har gjort alt for å gå i seg selv og finne punkter å forbedre seg på. Nå finner han ikke noe mer. Nå er han og teamet enige om at de må plukke bilen ned så mye de rekker og se om de finner kilden til feilene og manglene som Olsen opplever.

– Men hvorfor sliter du så mye på kvalifisering kontra konkurransedyktigheten du viser i løp?

– Det jeg sliter mest med er å klare og legge nok sideveis trykk på dekkene uten at det slipper. Temperaturer og alt sammen er optimalt, men problemet er at jeg må ligge på 97 prosent på en kvalifiseringsrunde fordi jeg ikke har nok feste. Går jeg på 100 prosent, så slipper det bak midt i sving, så jeg må ned på minimumsfarten. Forskjellen på farten på kvalifisering og løp er at man må ta mer vare på dekk i løp. Da kan man ikke ligge på 100 prosent uansett, og da slipper jeg problemene jeg opplever på kvalifisering, konstaterer Olsen.

På Sachsenring ble det en niendeplass på første kvalifisering, før han nådde bunnpunktet på sesongen med 23. tid på den andre kvalifiseringen. I løp derimot har han et beviselig bedre tempo, og Dennis Olsen mener å ha en logisk forklaring på hvorfor.
På Sachsenring ble det en niendeplass på første kvalifisering, før han nådde bunnpunktet på sesongen med 23. tid på den andre kvalifiseringen. I løp derimot har han et beviselig bedre tempo, og Dennis Olsen mener å ha en logisk forklaring på hvorfor.

Taper «aldri» ute på banen

Vi har ettergått den enkle statistikken fra alle løpene han har kjørt for å se om tallenes tale samsvarer med Olsens påstander, følelser og inntrykk ved at han er vesentlig mer konkurransedyktig i løp enn i kvalifisering.

Og undersøker vi hvor ofte han kommer i mål på en høyere plassering enn der han startet, og hvor ofte han lar seg kjøre passere av konkurrentene, så er statistikken veldig tydelig.

På 12 løp har han blitt forbikjørt ute på banen kun seks ganger, og fire av forbikjøringene er i forbindelse med den aller første runden hvor feltet er kaotisk og løpet ikke har satt seg. De to løpene han har brutt i år har også skjedd helt i startfasen av løpene.

Den viktigste faktoren utifra statistikken er at han aldri har kommet i mål på en dårligere plassering enn der han har startet. Riktig nok bryter fem førere i snitt per løp, og Olsen har selv en snittplassering på 11,5 på kvalifisering, så potensielt er det noe hjelp å få i førere som bryter foran ham.

Men faktumet er altså at han ved samtlige fullførte løp ikke har havnet bak sin egen startposisjon. Kun søndagsløpet på Zandvoort endte med samme resultat i løp som på kvalifisering, nemlig en niendeplass.

I mesterskapet sammenlagt er han nest beste Porsche. Kvalifiseringsresultatene viser at han kun på Nürburgring var enten best eller nest beste Porsche-fører. I alle andre kvalifiseringer har han hatt minst to fabrikkolleger foran seg, og som oftest slått av teamkollega Thomas Preining og KÜS Team Bernhard-fører Ayanchan Güven.

DTM-gullet er kjørt, og det skal ekstremt mye til om det blir medalje for Dennis Olsen. For teamkamerat Thomas Preining, derimot, er gull- og medaljesjansene svært høye.
DTM-gullet er kjørt, og det skal ekstremt mye til om det blir medalje for Dennis Olsen. For teamkamerat Thomas Preining, derimot, er gull- og medaljesjansene svært høye.

Gitt opp mesterskapet

Dennis og teamet er nå enige om at de har sett nok på hans egen prestasjon og innsats, og før de to siste løpshelgene på Red Bull Ring (23. og 24. september) og Hockenheim (21.-22. oktober), så skal de gjennomgå bilen.

– Den største tryggheten er at jeg er i det beste teamet til å finne ut av slikt. Jeg har maks tiltro til gutta som nå jobber på bilen.

– Over 50 poeng opp til medalje nå. Den kampen er vel mest sannsynlig kjørt?

– Mesterskapet tenker jeg ikke noe på. Målet er å klare og «jazze» opp dette greiene. Så tankene går mest fra mesterskapet. Nå handler det om å finne ut av problemet og vise hva vi faktisk kan, sier Porsche-føreren.

Powered by Labrador CMS