Andreas Mikkelsen har vært en viktig mann for Skoda i mange sesonger over flere perioder. Nå får han sikret seg et privat WRC 2-opplegg med samme bil, selv om han denne gangen måtte ordne kjøringen selv. Her fra Lausitz Rally i Tyskland i fjor hvor han fikk æren av å kjøre det aller første løpet med deres nye Skoda Fabia RS Rally2.

Andreas Mikkelsen får skrapet sammen et WRC 2-program:

– Jeg plukker ut de løpene som har høyest konkurranse

Andreas Mikkelsen blir å finne i VM-løp denne sesongen. Spørsmålet blir hvor mange av de resterende løpene.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Andreas Mikkelsen er på vei ned til Midt-Østen for å kjøre Qatar International Rally, sammen med blant annet Mads Østberg og regjerende WRC 2-mester Emil Lindholm. Sammen skal disse representere et høyt internasjonalt nivå i Rally2-bil mot blant annet den lokale storfavoritten Nasser Al-Attiyah og resten av midtøsten-eliten i rally.

RALLY: Andreas Mikkelsen er på vei ned til Midt-Østen for å kjøre Qatar International Rally, sammen med blant annet Mads Østberg og regjerende WRC 2-mester Emil Lindholm. Sammen skal disse representere et høyt internasjonalt nivå i Rally2-bil mot blant annet den lokale storfavoritten Nasser Al-Attiyah og resten av midtøsten-eliten i rally.

Men på veien dit hadde den norske 33-åringen nyheter å bringe på banen overfor Parc Fermé. Nå letter han på sløret og bekrefter at det blir kjøring i WRC 2 også i år.

Vil sette navnet på blokka

Det etter intens jobbing i flere måneder etter at en forespeilet Hyundai-avtale gikk i vasken, der Toksport og Skoda Motorsport tok høyde for en Mikkelsen-exit og fylte opp plassene sine til andre førere de har tro på.

– Det blir utvalgte løp for å sette navnet mitt på blokka. Jeg velger de løpene med høyest konkurranse, men akkurat hva er ikke helt klart enda, avslører Mikkelsen overfor Parc Fermé.

– Men ikke noe fullt WRC 2-mesterskap?

– Det kommer an på hvor mange sponsorkroner man får inn, bekrefter Mikkelsen, uten at han vil si noe om hvilke betingelser som foreligger eller hvilket team det blir.

Etter det Parc Fermé erfarer blir Rally Portugal mest sannsynlig hans første løp. Selv vil han ikke bekrefte dette, men det rimer med tanke på strategien hans, all den tid Portugal pleier å ha stor deltakelse i WRC 2-klassen. Det vil heller ikke være noen stor overraskelse om det er Toksport WRT som vil drifte bilen hans.

Må sponsorfinansieres

Det er også på det rene at han selv må inn med en egen budsjettandel etter at han selv har vært prisgitt plasser som har vært eksternt finansiert fra fabrikanter og team. Samtidig er ikke fullt mesterskap det viktigste for ham lengre, så lenge han er best i de løpene han stiller opp - uavhengig av hvor mange det blir.

Her røyk gullmedaljen for Andreas Mikkelsen i 2022 under Akropolis Rally. Selv mener han at det ikke har utgjort noen forskjell for attraktiviteten hans, og at det viktigste blir å kjøre de hardeste enkeltløpene framfor å konkurrere om mesterskapet også i 2023.

Han beviste i 2021 at han var en mester verdig ved å vinne både WRC 2 og Rally-EM som har Rally2 som kategori. I fjor tapte han i praksis 50 poeng på to motorhavarier, og burde på papiret vunnet mesterskapet overlegent for andre året på rad. Selv om det til syvende og sist var avkjøringen inne på Olympiastadion som til slutt sendte ham på sølvplass.

– Selv om jeg tok de gullene i 2021, så var fjoråret kanskje min beste sesong noen sinne. Jeg gjorde kun den ene feilen den sesongen. Men jeg føler ikke at jeg er avhengig av å kjøre fullt mesterskap og vinne det på nytt for å være den mest attraktive. Det utgjør ingen forskjell lenger, sier Mikkelsen.

Maks seks europeiske løp

Derfor går han høyt nok ut og sier at han bevisst kjører flest løp med det han anser som best deltakelse. Det betyr at han også må kartlegge konkurrentene så godt det lar seg gjøre om hvor de stiller, men tradisjonelt sett er både Portugal, Sardinia, Estland og Finland fire av løpene som har god deltakelse.

Det samme med de første europeiske løpene, men nå har Monte-Carlo og Sverige allerede gått, og mest sannsynlig rekker han ikke Kroatia, som også er et populært WRC 2-løp. Mye tyder på, sammen med hva Parc Fermé så smått kjenner til, at Portugal ligger an til å bli sesongstart.

Skulle han rekke Portugal, så har han seks europeiske løp igjen, mot tre ikke-europeiske i Kenya, Chile og Japan. Etter all sannsynlighet blir det ingen av disse, med mindre han skulle ende opp med et budsjett til å kjøre syv løp for å fullføre mesterskapet.

– Jeg håper jo på så mange VM-runder som mulig. For meg holder det ikke bare å teste, for da er det mye annet man mister. Så det er viktig å komme på løpene og vinne, og derfor bevise at man er nummer én på ventelisten. Det er rett og slett for å sette navnet mitt på blokka, slår han fast.

Powered by Labrador CMS