Christian Krognes.

BMW-fører Christian Krognes med sin største krasj på Nürburgring Nordschleife:

– Jeg var f**ked

Han er ubestridt en av verdens aller raskeste rundt Nordsløyfa på Nürburgring, men for Christian Krognes (33) ble stjernesmellen i kvalifiseringen tilnærmet uunngåelig.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Denne helgen står ett av de større enkeltløpene i verden for tur når Nürburgrings klassiske 24-timersløp på Nordsløyfa står for tur med 135 biler og nærmere 500 førere til start. Tre nordmenn er på plass, Christian Krognes, Dennis Olsen og Oskar Sandberg, og for førstnevnte ble det en svært dramatisk kvalifisering.

RACING: Denne helgen står ett av de større enkeltløpene i verden for tur når Nürburgrings klassiske 24-timersløp på Nordsløyfa står for tur med 135 biler og nærmere 500 førere til start. Tre nordmenn er på plass, Christian Krognes, Dennis Olsen og Oskar Sandberg, og for førstnevnte ble det en svært dramatisk kvalifisering.

Ut på pushrunden ved Hatzenbach, som er en tidlig seksjon på Nordsløyfa, mistet Krognes kontrollen på sin BMW M4 GT3 og skled ut i høy fart rett inn i barrieren. Hele venstresiden fra fronten og opp til B-stolpen ble flerret av, og kvalifiseringen ble naturlig nok rødflagget med en gang.

Direktesendingens kommentator poengterte tidlig at det stadig ble dratt mer og mer skitt ut i idealsporet fra flere av førerne som kuttet kerbsen, og konstaterte raskt at Krognes så ut til å bli felt av et vesentlig glattere underlag enn hva de er vant til.

Se video av sammenstøtet her!

Ville unngå kerbsen

Nå forklarer 33-åringen fra Hamar hva som skjedde i det som er hans hittil største krasj på sine 14 år på Nürburgring Nordschleife.

– Det kom sand på banen. Jeg startet som 15 mann i rekken på kvalifiseringen og de foran meg brukte kerbsen så hardt at racinglinja sakte men sikkert ble fylt med sand. Så når jeg kom dit og brukte linjen utenfor kerbsen så var jeg fucked, skriver Krognes i en melding til Parc Fermé.

Ambulansen kom raskt på stedet og han ble rutinemessig sjekket, men Walkenhorst Motorsport-føreren pådro seg ingen skader i sammenstøtet. Kommentatorene var også skeptiske til hvorvidt denne bilen var reparerbar og deretter kjørbar for 24-timeren som starter 15:30 lørdag.

Men iherdig jobbing Walkenhorsts mekanikere gjennom natten, med hjelp fra Klaus Abbelen og hans team Frikadelli Racing som stilte sitt lokale verksted til disposisjon, så var bilen kjøreklar og tilbake igjen i depotet halv fem natt til lørdag etter.

Det er ikke bare én bil Krognes skal kjøre i helgen. Selv om det var startnummer 102 han endte i veggen med, så skal han også kjøre Walkenhorst Motorsports bil nummer 101.

Uansett, til tross for tusenvis av runder over mange år på verdens lengste racerbane, så var ikke Krognes i stand til å forutse hva som skjedde.

– Jeg tror ærlig talt ikke jeg hadde erfaringen til å unngå det der før det skjedde. Bilen vår liker ikke den kerbsen, så jeg kjører aldri på den. Så det var ganske ekstraordinært denne gangen, dessverre, men sånn er det, sier Krognes.

Deltar med to biler

Uansett blir det nok kjøring på han i helgen. Foruten at Walkenhorst Motorsports startnummer 102 ble sendt i veggen og nå nylig reparert til løpet, så skal Krognes også kjøre på bil 101 fra samme team. Det er ikke unaturlig at én fører kjører på flere biler i samme løp, og i år er dette også tilfelle for Krognes, som har helprofesjonelle førere fra BMW Motorsport rundt seg på begge bilene og derav sikter høyt.

Krognes' to biler fra Walkenhorst starter uansett langt bak. 101 starter fra 27. startspor, mens 102 havnet bakerst i feltet, på en 34. startspor.

Litt lenger opp på griden finner vi Dennis Olsen og hans Porsche-team Rutronik Racing. De fikk heller ikke kvalifiseringen til å klaffe perfekt, og starter fra 21. startspor. Oskar Sandberg og hans team Adrenalin Motorsport har også overlegent tempo på Nordsløyfa i deres V2-klasse med deres standardbil av typen BMW 330i. De starer fremst i sin klasse og sendes ut i løpet fra 94. posisjon på griden.

Powered by Labrador CMS