Sebastian Høidalen har et motorvolum inntil to liter i sin Ford Fiesta, som gjør at han normalt benytter denne i Supernasjonal klasse 2. At han meldte seg på i klasse 4, hvor motorregelverket er fritt over 2,4-liter likte juryen under Bakkeløp-NM sist helg dårlig. Og nå kommer rallycrosseksjonen med en tydelig presisering av hvordan regelverket skal tolkes.

Klasse 4-regelen er krystallklar – men slik kunne en utelukkelse likevel vært unngått

Regelverket for motorvolum i klasse 4 kan kun tolkes på én måte, konkluderer rallycrosseksjonen.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Debatten har rast etter at rallycrossfører Sebastian Høidalen ble diskvalifisert fra den ene NM-runden i bakkeløp for en drøy uke siden. Årsaken er at motorvolumet han har i sin Ford Fiesta regelrett er for liten til at en deltakelse i den største klassen er tillatt.

RALLYCROSS: Debatten har rast etter at rallycrossfører Sebastian Høidalen ble diskvalifisert fra den ene NM-runden i bakkeløp for en drøy uke siden. Årsaken er at motorvolumet han har i sin Ford Fiesta regelrett er for liten til at en deltakelse i den største klassen er tillatt.

Det har nemlig rallycrosseksjonen nå konkludert overfor Parc Fermé etter at diskusjonene begynte, både i sosiale medier i tillegg til forundring fra Høidalen selv, om tilnavnet på Supernasjonal klasse 4 skal tolkes såpass bokstavelig at det faktisk ikke er lov til å stille med mindre motor enn konkurrentene.

For i norgesmesterskapets bestemmelser, paragraf 3, er Supernasjonal klasse 4 definert som «over 2400 cm³», mens de lavere supernasjonalklassene fra 1 til 3 har benevnelsen «inntil» et gitt antall kubikkcentimeter, herunder 1600, 2000 og 2400. Dette gjelder både rallycross og bakkeløp.

Det har ført til at utøvere fra lavere klasser av ulike årsaker har stilt i en høyere motorklasse tidligere. Det har også skjedd opp til klasse 4 ved spesielt én kjent anledning, der Simen Engsvik på Momarken i 2020 stilte med sin Volkswagen Polo med 2398 cm³, som tilsvarer helt opp til maksgrensa av motorstørrelser i klasse 3.

– Hvorfor og hvordan i forhold til Engsvik kan ikke seksjonen svare for. Den bilen skulle ikke gått der, skriver en samlet rallycrosseksjon i en e-post til Parc Fermé.

– Reglementet er tydelig

Parc Fermé har bedt rallycrosseksjonen redegjøre og klarere tolkningen av regelverket som omfatter påmelding og deltakelse i klassen basert på klassenavnet oppmot andre eventuelle smutthull som er diskutert og utfordret.

Men det er ingen rom for å endre tolkningen, ifølge seksjonen, som betyr at paradokset på mange måter er et faktum ved at det er lov å stille med biler fra lavere klasser til klasse 2 og 3, men ikke i klasse 4. Og dette er bakgrunnen for at Høidalen ble diskvalifisert fra den tredje NM-runden, ettersom hans motorvolum på 1998 cm³ logisk nok blir å regne som under 2400 cm³.

– Reglementet er tydelig og trenger ingen presiseringer sånn det er i dag. Verken jury, arrangør eller deltager trenger å tolke noe som helst. Reglementet går inn i en ny reglementsperiode for 2023-2025, og hvorvidt noe må endres som følge av andre endringer gjenstår å se, skriver seksjonen.

Måten klassen er nevnt på under vektreglementet, hvor det står «opp til og til og med 2500 cm³ i første avsnitt», er ikke å definere som et smutthull for å stille med motor under 2,4 liter, konkluderer seksjonen og viser til tabellens overskrift som gjelder Klasse 4, inntil 2400 cm³. At klassen også defineres som en 3000-klasse på resultatlister og pokaler erkjenner de dog er upresist.

Men hvorvidt en bil er innenfor alle andre verdier og parametre fra det tekniske regelverket, eksempelvis vekt, vektfordeling og andre grep og innretninger som er utviklet på bilene, det kommer på mange måter i andre rekke så lenge motorstørrelsen fraviker fra klassenavnet.

– Det er først og fremst førers ansvar å melde seg på i riktig klasse i henhold til reglement, og teknisk kontroll burde kanskje ha avdekket det på forhånd, men ingen av de har da tenkt over dette. Bilen her var ikke innenfor alle «verdier og parametre», med hensyn kubikk, skriver seksjonen.

Om det er riktig presedens at en feil påmelding skal bestraffes med diskvalifikasjon, svarer ikke seksjonen på. Juryleder Svein Jacobsen har henvist til seksjonen for ytterligere spørsmål foruten de kommentarene han ga ved forrige artikkel.

Åpning for å flytte påmelding

Men seksjonen er også tydelig på at det er rom for forandringer i påmeldingen dersom det oppdages at bilen som står påmeldt ikke er i henhold til klassen den er satt opp i.

– Ja, man kan endre påmeldingen jamfør Generelle bestemmelser, paragraf 9.11.2, skriver seksjonen.

Der heter det følgende: «Det er lov å endre deltagere etter at fristen for påmelding har utløpt under forutsetning av at dette godkjennes av arrangøren og såfremt anmelder ikke endres.».

Med andre ord kunne utelukkelsen vært unngått dersom Høidalen allerede på teknisk eller innsjekk hadde fått anmerkning om at bilen hans ikke er godkjent for start i klasse 4, og således kunne blitt flyttet ned til klasse 2 eller 3. Som kjent ønsket Høidalen frivillig å stille opp i sin klasse 2-bil i klasse 4 fordi han allerede hadde poeng og kunne kjempet om medalje ettersom han leide en klasse 4-bil under sesongåpningen i mai.

Simen Engsvik kjørte i klasse 4 med en motor under 2,4-liter på Momarken i 2020, uten at dette ble slått ned på. Det er noe av bakgrunnen, sammen med andre tilsvarende deltakelser blant annet i klasse 2, for at tidligere praksis er annerledes enn hva regelverket åpner for.

Det er også verdt å nevne at den ovennevnte regelen ble direkte praktisert til søndagens finaleløp, men uten noen tilbakevirkende kraft for første løp. For på sødagen ble Høidalen flyttet fra klasse 4 til nettopp klasse 2, noe som også hadde vært teknisk mulig utifra regelverket dersom det hadde blitt reagert på bilens motor under innsjekk før lørdagens løp.

Lente seg på tidligere praksis

Dersom det hadde skjedd ville utelukkelsen vært unngått, og Høidalen ville fått et tellende resultat, dog i en annen klasse enn den han opprinnelig hadde tenkt å stille opp i. Ifølge Høidalen fikk han likevel inntrykk at alle rundt påmelding, innsjekk og teknisk kontroll var bevisste om hans motorstørrelse, uten at det ble stilt spørsmålstegn til gyldigheten ved påmeldingen.

– Det vi syns er helt feil er at dette ble praktisert etter vi har kjørt løpet og ikke før. Vi pratet om dette med to-liters motor i klasse 4, hvor jeg fikk på innsjekk fikk som svar at «det skal bli tøft å se hvordan du vil henge på med dem andre», sier Høidalen til Parc Fermé.

Han viser til Engsvik sin deltakelse på Momarken i 2020, i tillegg til liknende praksis i de øvrige klassene, som gjorde at de aldri var i tvil om tolkningen av regelverket, selv om seksjonen nå har konkludert med det motsatte.

– Det er helt greit det, men hvorfor har det ikke blitt praktisert tidligere, eller før løpet på Lillehammer? Hvordan skal vi vite det da? spør Høidalen lettere oppgitt.

I ettertid tenker han at han kunne slått seg til ro med å bli flyttet ned en klasse eller to dersom kontrollantene på innsjekk og teknisk hadde fulgt regelboka slik seksjonen nå konkluderer med.

– Vi hadde nok fremdeles ikke vært enig i tolkingen av «over 2400», men da hadde det uansett vært en helt annen sak, slår han fast.

Derfor meldte deltakerkontakt ifra

Grunnlaget for at juryen behandlet påmeldingen til Høidalen, som førte til utelukkelsen, handler om at deltakerkontakt Trond Bakkom meldte ifra om Høidalens påmelding satt opp mot hva slags motor han stilte opp med. Det presiserte juryen tydelig på oppslagstavla etter at det verserte rykter om at det ble ilagt en protest på Høidalen fra en annen deltaker.

Bakkom bekrefter tydelig at det var hans innspill som førte til jurybehandlingen og avviser tvert at det handler om at en eller flere førere ville protestere, og fordi dette ikke var reagert på tidligere, så var dette å anse som «nye opplysninger» jamfør paragraf 14 i de generelle bestemmelsene i Bilsportboka.

– Når jeg som deltakerkontakt mottar flere meldinger, fra forskjellige uavhengige kilder hvor det stilles spørsmål i forbindelse med deltagelse av en bil som i utgangspunktet skulle gå i klasse 2, men kjører i klasse 4 ved arrangementet, så er det min plikt å informere jury om dette, sier Bakkom til Parc Fermé.

– Når jury da finner grunnlag for å starte en undersøkelse ut fra denne opplysning må det vel være dette som er nye opplysninger. Dette er også i henhold til juryens myndighetskompetanse ved arrangement, sier han, og henviser til seksjonen på spørsmål om hvordan han tolker regelverket utifra Høidalens påmelding.

Powered by Labrador CMS