Sebastian Høidalen har et motorvolum inntil to liter i sin Ford Fiesta, som gjør at han normalt benytter denne i Supernasjonal klasse 2. At han meldte seg på i klasse 4, hvor motorregelverket er fritt over 2,4-liter likte juryen under Bakkeløp-NM dårlig.

Sebastian ble diskvalifisert uten at overtrampet er klart spesifisert

Utelukkelsen av Sebastian Høidalen strider mot all tidligere praksis og presedens, men juryen kommer ikke med noen klar begrunnelse på hvorfor regelverket denne gangen var klart overtrådt.

Publisert Sist oppdatert

BAKKELØP: Under NM-finalen på Lillehammer valgte rallycrossføreren Sebastian Høidalen (20) å stille opp i toppklassen Supernasjonal klasse 4 med sin Ford Fiesta som ellers har gått i Supernasjonal klasse 2, da den har et motorvolum under to liter. Etter at han hadde gjennomført samtlige tre omganger, og attpåtil vunnet klassen, så ble han diskvalifisert fra løpet.

BAKKELØP: Under NM-finalen på Lillehammer valgte rallycrossføreren Sebastian Høidalen (20) å stille opp i toppklassen Supernasjonal klasse 4 med sin Ford Fiesta som ellers har gått i Supernasjonal klasse 2, da den har et motorvolum under to liter. Etter at han hadde gjennomført samtlige tre omganger, og attpåtil vunnet klassen, så ble han diskvalifisert fra løpet.

Det var faren Jørn Høidalen som først gikk ut på sosiale medier og kunne bekrefte at sønnen var disket, i det han tolket som var «for liten motor» som begrunnelse. I juryens dokument, som også kun er publisert gjennom Høidalens Facebook-sider og ikke via arrangørens digitale oppslagstavle, heter det i begrunnelsen kun «brudd på klasseinndeling NM Bakke».

Men det er ikke spesifisert hvilke konkrete paragrafer og avsnitt som er brutt - og hvilke avsnitt han dømmes etter under paragraf 12 i de generelle bestemmelser i Bilsportboka, noe som er en forventet praksis fra en jurybehandling i norske billøp. Den eneste tolkningen utifra klasseinndelingen, som vises til i paragraf 3 i NM-reglementet, er at klasse 4 defineres som «Supernasjonal over 2400cm³».

Sebastian Høidalen fra en av omgangene opp VIP-veien på Lillehammer. Video: Tor André Børresen / Motorsportfilmer.net

– Skulle hatt startnekt

Juryen gikk raskt ut gjennom den digitale oppslagstavla Sportity for å presiere at bakgrunnen for avgjørelsen ved å diskvalifisere Høidalen ikke handlet om en formell protest fra en annen utøver, slik ryktene og teoriene har versert på sosiale medier.

I stedet hevder juryen at dette er basert på nye opplysninger som kom fra deltakerkontakt Trond Bakkom, noe også juryleder Svein Jacobsen henviser til på spørsmål fra Parc Fermé om hva som satte igang jurybehandlingen. Hva slags opplysninger som var av ukjent karakter for dem går han ikke inn på.

– Som fremlagt som orientering på Sportity ble det ikke levert protest. Juryen fikk nye opplysninger, ref. Generelle bestemmelser §14.1 og deretter behandlet saken. Med bakgrunn i påmeldingskort og GB §3.12.3 «Anmeldelser skal inneholde skal inneholde opplysninger om kjøretøy og klasse». Det er også faste startnummer i klasse 4. Klasseinndelingen i NM reglementet for Bakkeløp. Dette er noen av opplysningene for juryens beslutning, skriver Jacobsen til Parc Fermé, uten å spesifisere hvilke konkrete elementer som utløste diskvalifikasjonen.

Men han understreker følgende vedrørende Høidalens påmelding og ankomst til løpet:

– I dette tilfelle skulle bilen hatt startnekt i klasse 4 ved innsjekk/teknisk kontroll. Jeg vil poengtere at det er frivillige funksjonærer som jobber og at det er faktisk mulig og gjøre en feil. Dette gjelder også jurymedlemmer og utøvere, skriver jurylederen.

Om det var konkret motorstørrelsen i Høidalens bil som var den utløsende faktoren svarer han ikke på.

– Biler i klassen inntil 2000ccm har også noe med vekt i teknisk reglement å gjøre, skriver Jacobsen, med ekstra tydelighet på «vekt».

Sebastian Høidalen.

Plassert i klasse 2 dagen etter

Til Parc Fermé sier Sebastian Høidalen at han i utgangspunktet la saken død allerede lørdag kveld, og ikke ønsker å gå noe videre med saken selv. Han regner med at dette utfallet vil skape nye ringvirkninger, og han ønsket heller å fokusere på å fullføre NM-sesongen søndag. Han fikk nemlig godkjent start i klasse 2 til søndagens løp i stedet, selv om medaljesjansene i klasse 4 forsvant. For ordens skyld vant han også klasse 2 søndag.

Men han stusser over framgangsmåten og begrunnelsen for hvorfor han ikke kan stille til start i den øverste klassen med en motor som har vesentlig mindre volum enn konkurrentene.

Som nevnt ønsket han frivillig å kjøre i en større klasse enn opprinnelig grunnet deltakelsen med en annen bil i klasse 4 fra sesongåpningen på Hunderfossen, og tok forgitt at det ikke var noe problem å stille opp i sin opprinnelige bil med mindre motor. I tillegg opplyser han at bilen veier 1035 kilo, noe som ifølge det tekniske regelverket betyr at han kunne hatt en motor opp til 2,7-liters volum og fortsatt innfridd kravet for minimumsvekt. Vektfordelingen viser også at bilen har 64 prosent vektfordeling foran, hvor maksgrensa er på 70 prosent. Dermed mener han at et eventuelt argument om vektfordel heller ikke kan brukes.

– Vi fikk ikke dette helt til å stemme. Vi regnet ikke med at reglene handlet om at du ikke kunne kjøre med en mindre motor. Og i begrunnelsen står det at jeg har meldt meg på i feil klasse. Men dette godkjennes jo av de som sjekker påmeldingene, og at det igjen sjekkes på innsjekk, sier Høidalen.

At Sebastian Høidalen kjørte med startnummer 699 er også en formalitetsmessig feil i forhold til regelverket for startnumre i Supernasjonal klasse 4. Her skal han imidlertid ha fått grønt lys, og juryen vil ikke si noe om hvorvidt dette falt inn under grunnlaget for utelukkelse.

Han legger til at han fører opp bilens motorvolum på 1998 cm³ ved alle påmeldinger og at dette alltid kommer klart fram, samt at det generelt aldri har vært lagt skjul på hva slags motor som sitter i hans Fiesta.

Feil startnummer

Juryleder Jacobsen henviser også til dette med startnummer, hvor det i regelverket er tydelig at alle i klasse 4 skal ha startnummer som begynner med 4. Selv hadde Høidalen meldt seg på med startnummer 699, men jurylederen gir ingen signaler om hvorvidt dette var en avgjørende faktor i beslutningen om å utelukke Høidalen. Jacobsen hevder at startnummeret ble tildelt av arrangøren, mens Høidalen poengterer at dette var en glipp fra hans egen side.

– Det var jo min feil. Jeg skrev 699 da jeg meldte meg på, i stedet for 499. Så da spurte jeg på innsjekk og teknisk om de ville at jeg skulle bytte, men da fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte dette, for da måtte alle listene endres. Så jeg fikk i stedet godkjennelse for å bruke 699, slår han fast.

For Høidalen hadde pipa hatt en annen lyd dersom han hadde fått en umiddelbar startnekt, slik juryleder Jacobsen mener han skulle hatt.

Simen Engsvik kjørte i Supernasjonal klasse 4 på Momarken i 2020 med en bil som dagen før gikk i klasse 3 med en motor inntil 2,4-liter.
Her duellerer Per Magne Svardal og Robin Bakke Andresen mot hverandre, begge i Supernasjonal klasse 2 på Momarken hvor de samme helg benyttet de samme bilene i klasse 1.
Bjørn Olav Jøranli vraket sin klasse 2-bil under lørdagløpet under Bakkeløp-NM på Konsmo. På søndagsløpet stilte han opp i klasse 2 på nytt, med med datteren Mathea sin bil som hun har brukt i klasse 1.

– Hvis de kunne vist meg svart på hvitt at jeg ikke kan kjøre med en motor under 2,4 liter, så hadde jeg nok tenkt at det får være greit. Men dette er jo bare navnet på klassen, og ingen klar regel slik jeg ser det. Et annet eksempel er at det på vektskalaen til klasse 4 står «opp til eller til og med 2,5-liter» i reglene.

Mindre motor tillatt tidligere

Noe av bakgrunnen for at Høidalen bevisst og frivillig ville stille i en større klasse - foruten at han kjørte klasse 4 i de første rundene - handler også om at dette er praktisert ved tidligere anledninger både i bakkeløp og rallycross i andre klasser, også i klasse 4, og at dette også er viden kjent i miljøet.

Under NM-finalen på Momarken i 2020, da de ulike klassene gjennomførte sine løp på ulike enkeltdager grunnet koronarestriksjoner, så stilte eksempelvis Simen Engsvik opp både i klasse 3 og klasse 4 med sin Volkswagen Polo som den gang hadde et motorvolum under 2,4 liter, uten at Engsvik fikk noen reaksjoner på dette.

På samme løpshelg stilte forøvrig Per Magne Svardal, Robin Bakke Andresen og Ole Henry Steinsholt både i klasse 1 og klasse 2 med sine forhjulsdrevne biler inntil 1,6-liter som opprinnelig brukes i klasse 1, ettersom disse to klassene ble kjørt på ulike dager.

Sistnevnte tilfelle er også praktisert i Bakkeløp-NM under sesongåpningen på Konsmo i fjor. Bjørn Olav Jøranli totalvraket sin klasse 2-bygde Suzuki Baleno på lørdagens kjøring, men stilte opp i klasse 2 igjen dagen etter med datteren Mathea sin Suzuki Swift som er godkjent for klasse 1. Også Magne Svardal stilte opp i klasse 2 i fjorårets NM med sønnen Per Magne sin Peugeot, samme bil som nevnt normalt er blitt kjørt i klasse 1.

Parc Fermé har forelagt disse eksemplene overfor juryleder Jacobsen, i tillegg til at vi har spurt om Sebastian Høidalens klasse 2-bil har noen andre konkurransemessige fortrinn som kan bryte med regelverket i klasse 4, men dette har han ikke svart konkret på.

Jacobsen ønsker heller ikke å svare for hvilken dialog de har hatt med Høidalen i forbindelse med påmeldingen og ankomsten til løpet, og viser herfra til Rallycrosseksjonen for ytterligere spørsmål i saken.

2,4-, 3- eller 6-liter?

I Bilsportboka og på andre offisielle lister, så er Supernasjonal klasse 4 definert på flere ulike områder, som potensielt skaper en forvirring om hvordan en deltakelse med vesentlig lavere motorvolum er tillatt eller ikke.

I paragraf 3 under NM-reglementet i rallycross, som Bakkeløp-NM svarer til, defineres klassen som «Supernasjonal over 2400 cm³», men uten at en nedre tillatt grense er spesifisert. På en annen side defineres Supernasjonal klasse 1, 2 og 3 utifra et motorvolum «fra og med» og «inntil x antall cm³».

På de offisielle resultatlistene defineres Supernasjonal klasse 4 som en klasse for biler med 3-liters motorer.
Premieringen av Supernasjonal klasse defineres også som en 3000-klasse, som også strider med hvordan klassenavnet ellers oppfattes.

I paragraf 9 i det tekniske regelverket som omhandler vekt defineres minimumsvekten under tabelloverskriften «motorvolum opp til eller lik», uten at det er spesifisert noen nedre tillatt grense, annet enn at denne starter på 2500 cm³, som også Høidalen selv viser til. Her kan det også presiseres at samme regelverk tillater biler helt opp til seks liters motorvolum.

I tillegg har Supernasjonal klasse 4 en tredje variant av definisjon, hvor den beskrives som en 3000 cm3-klasse på de offisielle resultatlistene, samt på pokalene som deles ut, uten at det her framkommer noen klar minimumsgrense i klassebeskrivelsen. Og utifra det forrige avsnittet, så kan man altså i teorien kjøre med en seks-liters motor så lenge bilen er tung nok.

Parc Fermé har etterspurt ytterligere klarhet i tolkningen av regelverket både fra rallycrosseksjonen og deltakerkontakt Trond Bakkom som skal ha varslet juryen om såkalt «nye opplysninger» vedrørende Høidalens påmelding til løpet. Dette gjelder både hvorvidt en bil med volum under 2,4-liter er lov eller ikke å stille opp med i klasse 4, og hva som egentlig er tillatt ettersom dette er praktisert gjennom samtlige supernasjonalklasser ved tidligere anledninger.

Verken seksjonen eller Bakkom har foreløpig besvart våre henvendelser.

Så jevnt er det mellom klassene

Uavhengig av hva som eventuelt tillates og ikke på tvers av klassene, så er det på det rene at det er svært jevnt mellom de ulike bilklassene. Foruten at motorvolum bestemmer klassene, så er det fritt om man velger å kjøre med bakhjulsdrift eller forhjulsdrift, da begge varianter er lov i samtlige Supernasjonal-klasser.

For å illustrere hvor jevnt det er mellom sjåfører og biler i et vidt spenn fra 1,6-litere til biler oppimot og over tre liter med både forhjulsdrift og bakhjulsdrift, så har vi i tabellene under slått sammen resultatene fra de fire ulike klassene.

Powered by Labrador CMS