Mads Østberg.

Mads i samtaler med flere bilfabrikanter om rallyframtiden

Det er ikke hugget i stein at Mads Østberg fortsetter i Citroën, men han er innstilt på at det blir nok et år på nest øverste nivå.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det kryr ikke akkurat av plasser i toppteamene om dagen. De tre teamene M-Sport Ford, Hyundai og Toyota har alle fire førere hver under ulike kontrakter og forpliktelser, og det sier seg selv at det ikke er bare for hvem som helst å få plass i det gode selskap når det allerede er flere førere på kontrakt enn Rally 1-biler som er bygd.

RALLY: Det kryr ikke akkurat av plasser i toppteamene om dagen. De tre teamene M-Sport Ford, Hyundai og Toyota har alle fire førere hver under ulike kontrakter og forpliktelser, og det sier seg selv at det ikke er bare for hvem som helst å få plass i det gode selskap når det allerede er flere førere på kontrakt enn Rally 1-biler som er bygd.

Kun Oliver Solberg er å finne i toppsjiktet med norsk blod, selv om han kjører med svensk flagg. Våre to rutinerte håp, Andreas Mikkelsen og Mads Østberg, må nok en gang innfinne seg i å konkurrere på nivå 2.

Står over Monte-Carlo

Mikkelsen har allerede signalisert sine planer og ambisjoner for 2022, og nå tar også Mads Østberg bladet fra munnen om i hvilken retning det går i for neste sesong. For han erkjenner at det fortsatt ikke har vært noe ledig sete for ham på øverste nivå.

– Hva skal jeg si? Jeg skal jo ikke kjøre Monte-Carlo. Det så kanskje slik ut en stund, men så ble det ikke sånn. Det er to forskjellige løsninger som ligger på bordet, men jeg er avventende, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Å fortsette med Citroën er selvfølgelig det første alternativet. Til tross for tekniske problemer som har irritert Østberg grønn, så har de også oppnådd mye suksess sammen. WRC 2-gullet fra 2020 står høyest, men vel så høyt står det at de sammen har utviklet en bil som er konkurransedyktig i Rally2-segmentet.

WRC 2-gullet fra 2020 er åpenbart nok det største sportslige høydepunktet for Mads Østberg og Torstein Eriksen etter at de signerte for Citroën i 2019. Hvor ferden går neste år er foreløpig ikke klart.

Hyundai eller Skoda?

Samtidig hevder Østberg å ha god kontakt med andre fabrikanter som ønsker hans tjenester. Både for å konkurrere i teten i klassen, og ikke minst at han har gjort seg til en attraktiv ressurs på å videreutvikle biler.

– Jeg har snakket med andre bilmerker, sier Østberg, uten selv å ordlegge hvem det er snakk om.

Men han nekter ikke for at vi kan spekulere i at det er snakk om enten Hyundai eller Skoda, som sammen med M-Sport og Citroën er de som satser tyngst i Rally2 om dagen. Volkswagen Motorsport har som kjent trekt seg ut av all videreutvikling av bil.

Selv om ingen kontrakt er signert under én måned til sesongstart, så belager han seg på å starte sesongen i Rally Sverige i slutten av februar. Til det har han to måneder på seg. Om det skulle være i Citroën eller et annet team som konkurrerer i WRC 2.

– Det har vært mulig å finne løsninger over alt, så det er veldig positivt. Men det må være bra løsninger også. Det er det jeg har jobbet med, og det er derfor vi ikke er i mål enda. Men jeg sikter meg inn mot Sverige, sier østfoldingen.

Spent på hybridene

Parallelt følger han spent med på utviklingen av rallysporten, primært Rally1-bilene som erstatter kategorien som tidligere er kjent som WRC. Det store samtaleemnet foran 2022 er naturlig nok at disse nå er utstyrt med hybridmotorer.

– Jeg har fulgt med på testingen og snakket med en del involverte folk. Det er ingen tvil om at det er mye usikkerhet der ute. Folk er litt stressa på hvordan dette kommer til å gå. Men vi kjenner bransjen, og de er raske med å fikse ting. Så det kan være problemer de har nå som er løst innen Monte-Carlo, konstaterer 34-åringen.

I romjulen kommer Parc Fermé med et lengre intervju med Østberg med et tilbakeblikk på de siste årene og ikke minst hvordan han ser for seg egen framtid i rallysporten.

Powered by Labrador CMS