Video: Tor André Børresen / Motorsportfilmer.net

NM-finalen i fare – slik skal kabalen legges på nytt

Under 40 biler er foreløpig påmeldt til den spektakulære NM-finalen i Østerdalen. Nå jobber arrangøren på spreng for å se hvordan løpet kan reddes.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det er kritiske dager i Aukrust-land, hvor det om drøye to uker er planlagt en spenstig avslutning på NM-sesongen i rally. I skrivende stund er det påmeldt kun 36 førere til Rally Tron ved Alvdal nord i Innlandet, et deltakerantall som er under halvparten av årets gjennomsnitt på 79 deltakere per NM-runde.

RALLY: Det er kritiske dager i Aukrust-land, hvor det om drøye to uker er planlagt en spenstig avslutning på NM-sesongen i rally. I skrivende stund er det påmeldt kun 36 førere til Rally Tron ved Alvdal nord i Innlandet, et deltakerantall som er under halvparten av årets gjennomsnitt på 79 deltakere per NM-runde.

Med andre ord alt annet enn hva arrangøren så for seg da de fikk innvilget NM-status før sesongen, etter at løpet kom inn som et friskt innslag i norsk rallysport i 2019.

– Det syns jeg er lite i en NM-runde. Hva årsaken kan være, om vi har bommet på to-dagers ellers hva. Det virker sånn, i alle fall er det det flere skriver, sier John Magne Lunaas i arrangørkomiteen til Parc Fermé.

35 prosent dyrere

Startkontingenter er også en gjennomgående gjenstand for debatt i norsk rallysport, der satsen for Rally Tron er på på 6800 kroner om man meldte seg på innen 24. september, etterfulgt av en forhøyet kontingent på 8300 kroner om man melder seg på før 1. oktober.

Ifølge SSBs kalkulator for konsumprisindeks tilsvarer det en startkontingent på henholdsvis 5000 og 6200 kroner i 2013. Det tilsvarer en prisstigning i samfunnet på 35 prosent.

– Alt er blitt dyrere i dag, da sitter pengene mer inne hos folk. Det er sånn det er, sier Lunaas.

John Magne Lunaas, talsmann for Rally Tron.

Arrangøren opererer uansett ikke med noen klare måltall for hva som må til for at det blir løp. Det er summen av kalkuleringer og vurderinger gjennom denne uka som avgjør om Rally Tron blir noe av i år eller ikke.

– Vi må gjøre noen regnestykker og se hvor vi selv kan spare penger. Om vi ikke får til noen NM-runde i år, så får vi i hvert fall ingen NM-runde i 2025, sier Lunaas.

Kan korte ned fem mil

De har allerede luftet tanken om å korte ned løpet fra i under kant av 15 mil til rundt 10 mil med fartsetapper og droppe kveldsetappene på fredag. For arrangøren innebærer ingen store besparelser ettersom to av tre etapper fredag 7. oktober også brukes lørdag 8. oktober.

Det er mest for å prøve å imøtekomme signaler fra utøvere som mener et langt løp over to dager fordyrer driftskostnadene.

– Om det blir «todagers» tar vi en vurdering på i kveld (skrivende stund tirsdag kveld, journ.anm.). Om det i det hele tatt blir løp eller ikke blir ikke tatt en avgjørelse før til helgen. Vi skal regne på hvor vi kan spare, og hvor langt ned på antall biler vi kan gå. Og eventuelt høre med KNA sentralt og kommunene om de kan bistå og hjelpe oss med underskudd, sier Lunaas.

Powered by Labrador CMS