Oliver Solberg.

Oliver Solberg droppes fra Hyundais VM-satsing med umiddelbar virkning

Oliver Solberg er tydelig skuffet over å bli satt på sidelinjen med umiddelbar virkning. I framtiden ønsker Hyundai kun å satse på erfarne førere.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Til tross for to feilfrie løp, verdifulle poeng og generelt en stigende formkurve, så ble det torsdag klart at det er kroken på døra for Oliver Solberg (21). Kontrakten hans utløper etter denne sesongen, og den blir ikke fornyet. I tillegg blir han droppet fra Rally Japan, selv om det var opprinnelig planlagt å kjøre her, etter hva Parc Fermé forstår.

RALLY: Til tross for to feilfrie løp, verdifulle poeng og generelt en stigende formkurve, så ble det torsdag klart at det er kroken på døra for Oliver Solberg (21). Kontrakten hans utløper etter denne sesongen, og den blir ikke fornyet. I tillegg blir han droppet fra Rally Japan, selv om det var opprinnelig planlagt å kjøre her, etter hva Parc Fermé forstår.

Begrunnelsen for å kvitte seg med norsk-svensken er at de vil stake ut en kurs som innebærer en fast førertrio som har lengre fartstid og mer erfaring. Solberg signerte for Hyundai ved juletider 2020 som en juniorfører og fikk tillit i toppklassen allerede i Arctic Rally Finland som var den andre VM-runden hans for koreanerne.

– Oliver har vært et en stor ressurs for teamet denne sesongen og vist at han er villig til å være. Uansett ser vi foredler ved å ha en erfaren og forutsigbar føreroppstilling, noe som blir vårt fokus for 2023-kabalen, sier konstituert teamsjef Julien Moncet i en pressemelding.

Det er teamet selv om offisielt går ut og bekrefter dette gjennom pressemeldingen torsdag formiddag. Det skjer dagen etter at belgiske Thierry Neuville uttalte til DirtFish at han mener Solberg hadde hatt mer godt av å kjøre en fjerdebil i teamet med hensyn til sin egen utvikling og manglende erfaring. I Rally-VM i dag er det kun japanske Takamoto Katsuta i Toyota som praktiserer noe tilsvarende.

Uttrykker stor skuffelse

Selv tok også Oliver Solberg til ordet på egenhånd, foruten i den offisielle pressemeldingen, og var ettertrykkelig nedstemt og lei seg over nyheten han nå har fått kastet i fanget.

– Jeg fortsetter ikke for Hyundai i 2022. Det betyr at jeg ikke kjører Japan. Og jeg fortsetter ikke planene jeg hadde for Hyundai i 2023. Teamet ville ikke fortsette kontrakten min for verken neste år, ei eller ønsket de fullføre planene mine dette året. Teamet har endret fokus og vil kun ha erfarne førere for framtiden.

– De ønsker kun tre biler, så det er veldig skuffende etter alt vi har bygd opp og har fått et godt forhold til mange i teamet. Vi har hatt det veldig gøy, jeg har fått mange nye venner og jeg er takknemlig for det. Så dette blir en krevende tid, og vi vil kjempe som bare det for å fortsette, sier Oliver Solberg i et innlegg på Instagram.

21-åringen har formelt sett ikke fått sparken, ifølge teamets egne formuleringer, selv om han nå er fjernet fra resten av den sportslige satsingen. Det vil si deltakelsen i Japan, som han selv understreker. Dani Sordo, som han har delt tredjebil med, er påmeldt til Rally Spania og er noe som hele tiden har vært planen.

Teamet poengterer at Solberg fortsatt er ansatt hos Hyundai og vil delta på gjennomkjøringen i Rally Japan i regi av teamet, i tillegg til andre utvalgte aktiviteter.

Oppturer og nedturer

Solberg har mildt sagt hatt en berg- og dalbane-periode som Hyundai-fører, etter at han leverte to sterke år som både privatfører og Skoda-fører i på nivå 2. Høydepunktene rent sportslig kan tilskrives blant annet asfaltløpet Rally Monza i 2021, hvor han ble nummer fem og en fram til da personlig bestenotering - spesielt fordi det var en plassering han hadde fra første til siste etappe uten hjelp av andre som brøt.

I tillegg tok han karrierebeste med fjerdeplassen i Ypres Rally Belgia, etterfulgt av femteplassen i Rally New Zealand sist helg, noe som indikerer at Solberg er i en helt annen formkurve enn hva han har vist tidligere i år, og periodevis i fjor.

For det er liten tvil om at nedturene har vært flere. I fjor brøt han fem løp på rad, både i WRC og WRC 2, uten at han også fikk restartet disse løpene. I år har det også gått opp og ned for 21-åringen, som har hatt to rendyrkede tabber i Kroatia og ikke minst i Finland hvor han kjørte av allerede på den første svingen på den første etappen fredag.

Powered by Labrador CMS