Selv om løpet til helgen retter fokuset mot de litt eldre bilene, er det også full fart i de andre klassene i Racing-NM.

Over 180 førere klare for Rudskogen – og dette er den nye klassen for mer lavterskel racing

Denne helgen markerer full oppstart i Racing-NM etter årets sommerferie. Med det følger lyd og leven på tvers av over 180 påmeldte.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Sommerferien er over og endelig åpnes porten på Rudskogen for å ønske et startfelt på over 180 deltagere velkommen. Asfalt Classic som løpet heter, retter fokuset mot de eldre klassene, men løpet inngår fortsatt i samtlige NM-klasser.

RACING: Sommerferien er over og endelig åpnes porten på Rudskogen for å ønske et startfelt på over 180 deltagere velkommen. Asfalt Classic som løpet heter, retter fokuset mot de eldre klassene, men løpet inngår fortsatt i samtlige NM-klasser.

En annen klasse som også skal kjøres denne helgen som ikke inngår i NM er den nyopprettede ClubSport-klassen. Det er en klasse som oppfordrer til såkalt «gentleman kjøring» og er det eneste ordentlige lavterskel tilbudet i norsk racing.

Endre Stensen er primus motor og har engasjert seg masse på sosiale medier den siste tiden og forsøker på sitt beste å promotere klassen. Selv betegner han seg som en ildsjel og understreker at han ikke drifter mesterskapet.

Ildsjel uten like

— Vi begynte jo i fjor, dette skulle være et samarbeid mellom meg og min kompanjong. Vi har en bil med to fører, han kjører ClubSport og jeg kjører Porsche cup. Grunnen til at jeg har blitt så involvert på Facebook er fordi jeg ønsker å dra i gang og ser potensiale i klassen, forteller Stensen til Parc Fermé.

Selv om mye av motivasjonen bak å løfte klassen henger på at Stensen ønsker å forsikre at kompisen hans har noen å kjøre med, ligger også mye på et ønske om å forebygge at løpsbiler støver ned i garasjene til folk.

— Jeg har vært medlem av en VW-klubb da jeg hadde en Super Touring DTM-bil. Så jeg vet om mange av disse, Golf 1, 2, 3ene som kanskje tas ut en gang i året på et sånt lukket VW eller Audi treff. Det vi ønsker er å få denne informasjonen ut. Vi ønsker å ha et sted hvor disse kan kjøre og kjøre trygt, fortsetter han.

Forbud mot platekontakt

I ClubSport kjøres det med et generelt løsere regelverk enn i andre norske klasser. Det innebærer at bilene som brukes teknisk sett også kan brukes på gatene. Men det betyr fortsatt ikke at det er fritt fram når man først er på banen.

— Reglene er enkle, men strenge. Det som håndheves høyest er platekontakt. Begge involverte får tidsstraff på 20 sekunder og det svir om du ligger på andreplass for eksempel. Men da blir man mer bevist på ryddig kjøring og gir litt mer luft mellom bilene, sier Stensen.

Han trekker også opp viktigheten av å skape et godt miljø når man er på billøp og mener det sosiale er vel så viktig som selve bilkjøringen. Stensen sparer heller ikke på ordene når beskriver de som deltar i ClubSport-mesterskapet.

— Vi er en jævlig god gjeng som drar på billøp sammen, avslutter han.

Du kan se hele startlisten under:

Powered by Labrador CMS