Dennis Haugers erfaringer fra pitlane var kanskje ikke av de mest positive, men 19-åringen ser framover etter et godt gjennomført løp ute på banen.

Tar selvkritikk etter starttabben – men gir teamet ansvaret for den store fadesen ved pitstoppet

Dennis Hauger vil hente mye positivt fra debuthelgen, men legger på ingen måte skjul på at han er både skuffet og oppgitt.

Publisert

FORMEL 2: – Det var teamets valg å ta meg inn da sikkerhetsbilen kom ut, sa Dennis Hauger til Viaplay rett etter målgang.

FORMEL 2: – Det var teamets valg å ta meg inn da sikkerhetsbilen kom ut, sa Dennis Hauger til Viaplay rett etter målgang.

Han leverte et knalløp og kjørte seg oppover i feltet og lå godt an til sikre poeng i sitt første hovedløp i Formel 2. Egentlig skulle han starte fra 15. startposisjon etter en førerfeil på kvalifiseringen som kostet ham mange potensielle plasser, men da han ikke en gang fikk kommet av plata på oppvarmingsrunden, så måtte han inn i pit og starte løpet derifra.

Det betyr at han kom ut bakerst i feltet, og måtte kjøre seg opp minst 12 plasser for å ta poeng. I utgangspunktet en krevende, men ikke umulig oppgave, så 19-åringen fra Aurskog fikk således en enorm mulighet til å vise god såkalt «racecraft».

Mente syvendeplass var innenfor

Og det beviste han ved å klatre plassering på plassering, og utnytte at andre også gjorde feil – samtidig som han holdt seg unna stor risiko selv.

Men da Richard Verschoor ble snurret av Enzo Fittipaldi og ble stående i første svingen seks runder før slutt, så kom sikkerhetsbilen ut. Hauger hadde et lengre gap til bilene bak i feltet, så teamet valgte å ta muligheten til å gi ham nye og friske dekk til sluttspurten.

Dennis Hauger.

I etterpåklokskapens lys skulle de altså ikke gjort dette. Venstre framhjul ble ikke skrudd ordentlig på i det Dennis fikk grønt lyst ut av pit. Det endte med at kun tre hjul var skrudd på, mens fremhjulet trillet på egenhånd nedover pitlane.

Løpet ble ødelagt, og Hauger legger ikke skjul på at dette var teamets ansvar.

– Jekken gikk ned og jeg fikk grønt lyst. Så da kjørte jeg selvfølgelig. Jeg har ikke tid til å se på alle dekkene når jeg får grønt. Så det var en liten feil fra teamet som jeg selv ikke får gjort noe meg når jeg får grønt. Det er litt kjipt etter et godt løp. Jeg tror vi hadde klart syvendeplass, minst, om vi hadde fullført. Så jeg må ta med det positive, selv om det er kjøpt at det ender sånn uten at jeg får gjort noe med det, sier 19-åringen videre.

Tar skylda for startproblemene

Men grunnen til den dårlige inngangen på løpet tar han på sin egen kappe. Dette hang sammen med clutchen og at motoren stoppet når han skulle ut på oppvarmingsrunden.

– Jeg tulla litt med clutchen og måtte starte fra pit. Så det var ikke bra fra min side. Men etter det holdt jeg fokus på det jeg måtte gjøre, og kom meg opp mange plasser. Jeg slet litt mot Nissany, som forsvarte seg ganske aggressivt, som jeg syns var helt idiotisk. Jeg kom forbi han, men da hadde jeg ikke så mye dekk igjen, konstaterer han.

Helt siden kvalifiseringen var Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen vært sterkt kritisk til Premas taktiske vurderinger denne helgen. Pit-strategien gjorde ikke dette inntrykket noe bedre fra hans side.

– Jeg er skuffet over Prema denne helgen. De gjør flere feil, og de hadde en dårlig strategi på kvalifiseringen. Jeg skjønner ikke hva de holder på med, skyter Gulbrandsen ut.

Powered by Labrador CMS