Årets VM-gull ble helt klart vunnet med stil. For med både Power Stage-seier og løpsseier, altså full pott og 30 poeng, så sikret Kalle Rovanperä tittelen med to løp igjen av kalenderen.

Tidenes yngste verdensmester

Kalle Rovanperäs VM-gull skriver en bok av historie alene etter nok en maktdemonstrasjon.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det begynte med svært gode odds til at det nærmest ble et tidsspørsmål om når Kalle Rovanperä kom til å sikre VM-gullet. Fram til Rally Belgia var det få som trodde at vi måtte vente helt til finaleløpet i Japan.

RALLY: Det begynte med svært gode odds til at det nærmest ble et tidsspørsmål om når Kalle Rovanperä kom til å sikre VM-gullet. Fram til Rally Belgia var det få som trodde at vi måtte vente helt til finaleløpet i Japan.

Men de to siste løpshelgene har han hatt stang ut, fortrinnsvis på grunn av egne førerfeil. Det åpnet opp for en teoretisk mulighet for Ott Tänak til å melde seg på i kampen igjen, ettersom både estlenderen og Hyundai-teamet har vært i storform gjennom sommeren og starten på høsten.

I Belgia vraket Kalle bilen allerede på SS2 og mistet resten av fredagen, før de fikk bygd opp bilen igjen og fullført helgen. Under Akropolis Rally kjørte han i stykker omtrent hele bakluka på bilen og tapte nærmere 20 plasser, dog uten at han trengte å bryte - men løpet ble ødelagt.

Kalle Rovanperä og kartleser Jonne Halttunen.

22 år og én dag

Så slo Rovanperä tilbake etter en tur på andre siden av jordkloden. For der konkurrentene falt fra én etter én under Rally New Zealand, enten det var avkjøringer eller andre problemer, så holdt Rovanperä - som forøvrig fylte 22 år lørdag - godt ved roret og hodet sitt kaldt. Fra SS9 og ut var det ingen grunn til å se seg tilbake.

Matematikken før løpet var enkel. Slo han Tänak med mer enn syv poeng, så er VM-gullet hans, selv med to runder igjen av sesongen. Fasit: Seier i løpet, seier på Power Stage - og nok en maktdemonstrasjon som skulle bevise hvorfor 22-åringen er 2022-sesongens soleklare ener på startlistene.

– En enorm lettelse etter en så god sesong, og endelig her vi her! Det ble litt venting på dette etter et par vanskelige løp, men den største takken går til teamet; det er de som har bygget denne raketten i år. Og selv etter disse vanskelige løpene, så har de trodd på oss og gitt oss all støtte vi kan få, sa en lettet og rørt Toyota-fører etter at Power Stage-seieren, løpsseieren og da ikke minst VM-gullet ble sikret.

Ny rekord for Solberg

Tänak tok andreplassen på Power Stage og tredjeplassen i løpet, og var dermed sjanseløs på å holde liv i tittelmulighetene. Selv ønsket Tänak alt godt til Rovenperä da han fullførte Power Stage og innså at slaget var tapt.

Det ble også en helg med blandede følelser for Oliver Solberg, som nok en gang måtte akseptere at det ble et vanskelig løp.

Likevel berget han en fortjent femteplass etter å ha unngått store førerfeil på egen hånd, men både motorproblemer og tidvis manglende flyt - i likhet med teamkollega Thierry Neuville - gjorde at Solberg aldri ble en stor trussel for førerne øverst på lista.

– Det har helt klart vært en veldig tøff helg med masse småting som skjer hele tiden. Men jeg har i alle fall ikke gjort noen feil. Femteplass er ikke det vi hadde håpet på, men det er greit. Vi trenger definitivt å forbedre bilen når det er glatt og vått, men det blir stadig bedre, sa Solberg etter målgang på Power Stage, og takket teamet tydelig for den harde jobben de legger ned sammen.

Det er forøvrig verdt å nevne at Solberg likevel kan huske Rally Sweden med et smil om munnen. Dette er nemlig første gang han tok Power Stage-poeng der han kjørte inn til en fjerdeplass på den siste etappen. I tillegg til femteplassen som gir ti poeng, så endte han altså opp med to ekstra bonuspoeng og følgelig 12 poeng fra løpet.

Kalle Rovanperäs oppvekst har bestått av stort sett kun franske verdensmestere med fornavn Sebastien. Her gratuleres han av ett av få unntak, nemlig Ott Tänak som fram til søndag var Rovanperäs eneste teoretiske tittelutfordrer.

Yngst i nesten alt som er

Tilbake til Kalles VM-tittel, som også betyr et nytt kapittel i historiebøkene for både ham og ikke minst Rally-VM selv. For 2. oktober 2022 vil gå nettopp inn i historiebøkene på flere måter, fortrinnsvis aldersbetinget.

Først og fremst er Rovanperä nå tidenes yngste verdensmester i rally, i en alder av sine nøyaktige 22 år og én dag. Dermed slår han den 27 år gamle rekorden til rallylegenden Colin McRae, som i 1995 tok sin eneste VM-tittel med sine 27 år og 109 dager gamle alder.

Det er dog ikke uvanlig blitt at Rovanperä har satt rekorder for å være «den yngste». Foruten VM-tittelen i New Zealand søndag morgen norsk tid, så innehar han også rekorden for tidenes yngste poengplukker (17 år, 1 måned, 19 dager i Rally Australia 2017), tidenes yngste pallplassering (19 år, 4 måneder, 16 dager i Rally Sverige 2020), tidenes yngste leder av et VM-løp (19 år, 11 måneder, 5 dager i Rally Estland 2020) og tidenes yngste løpsvinner i Rally-VM (20 år, 9 måneder 17 dager). Forøvrig en takk til eWRC-results.com som har satt denne faktaen i system.

Sistnevnte rekord tok han imidlertid fra sin egen teamsjef, nemlig Jari-Matti Latvala som i en alder av 22 år, 10 måneder og 7 dager vant Rally Sverige i 2008.

Den syvende finne

Og foruten at dette er Rovanperäs første VM-tittel, så er han også Finlands første verdensmester på 20 år. Vi må nemlig tilbake til 2002-sesongen hvor Marcus Grönholm tok sin andre og siste tittel. På disse 20 årene har vi i mellomtiden hatt kun fire andre verdensmestere; Petter Solberg (2003), Sebastien Loeb (2004-2012), Sebastien Ogier (2013--2018, 2020-2021) og Ott Tänak (2019).

Og selv om Frankrike har flest VM-titler i rally som nasjon, fortrinnsvis på grunn av den gylne Sebastien-æraen over to ti år, så er det Finland som har flest forskjellige verdensmestere. Rovanperä føyer seg inn i rekken som den syvende finnen som har tatt VM-gull. Fra før er det Tommi Mäkinen (1996-1999), Juha Kankkunen (1986-1987, 1991, 1993), Marcus Grönholm (2000, 2002), Timo Salonen (1985), Hannu Mikkola (1983) og Ari Vatanen som har ordnet denne statistikken.

Ingen mestere fra 90-tallet

Rent kuriotisk når det kommer til hvilke tiår hvor verdensmesterne kommer fra, så er Rovanperä også da tidenes første verdensmester i all internasjonal bilsport som er født på 2000-tallet. I rallysammenheng er det ingen førere født på 90-tallet som verken har tatt VM-gull eller VM-medalje forøvrig, og det er kun Sebastien Ogier (1983) og Ott Tänak (1987) som har tatt VM-gull av utøvere født på 80-tallet.

Til sammenlikning ble danske Marco Sørensen (1990) tidenes første verdensmester i internasjonal bilsport som er født på 90-tallet da han var med å vinne VM i GT-klassen i langdistanseracing.

I fjor tok Max Verstappen (1997) Formel 1-sportens første VM-gull for førere født på 90-tallet, hvor det er Sebastian Vettel (1987) som 23-åring i 2010 som er Formel 1-sportens yngste mester. I rallycrossens relativt korte VM-historie er det Timmy Hansen (1992) som er den yngste verdensmesteren fra 2019 i en alder av 27 år, men tidenes første VM-gull i Formel E gikk til Nyck de Vries (1995) i fjor, da i en alder av 26 år.

Og i standardbilracing (WTCC), som hadde VM-status fra 2005 til 2017, så er Jose Mari Lopes den yngste mesteren fra 2014 med sine 31 år.

Men summa sumarum; Kalle Rovanperä fra Finland er tidenes yngste verdensmester fra all internasjonal bilsport med sine 22 år og én dag.

Powered by Labrador CMS