Her får Max Verstappen målflagget, men uten å være helt sikker på om han faktisk er verdensmester.
Her får Max Verstappen målflagget, men uten å være helt sikker på om han faktisk er verdensmester.

Verstappen kåres til verdensmester – FIAs eget smutthull har omgått de ordinære poengreglene

Det vakte full forvirring mellom TV-produksjon og de aller fleste poengeksperter om hvorvidt Max Verstappen er verdensmester eller ikke. Men én paragraf snur opp-ned på FIAs eget poengsystem for Formel 1.

Publisert

FORMEL 1: Etter nærmere to timers forsinkelse kom omsider Japans Grand Prix i gang etter regnværet som hadde skyldt over Suzuka-banen og gjort forholdene og ikke minst sikten ukjørbar for førerne.

Løpet startet på ordinært vis, men ble rødflagget allerede etter to runder, og med en sikkerhetsbilrunde allerede etter første runden da Carlos Sainz jr. endte opp i barrieren. Dramatikken var komplett allerede her da en bergningsbil og funksjonærer allerede var ute på banen i momentet da det ble rødflagg mens det fortsatt var biler ute på banen - og Pierre Gasly var den som merket denne kontroversielle situasjonen tettest på kroppen da han var siste bil ute på banen og havnet mitt oppi det.

Dette var dog raskt glemt etter at løpet kom igang og løpet fikk satt seg da regnet hadde avtatt og sikten hadde blitt bedre. Løpet ble restartet i rullende form etter noen runder bak sikkerhetsbil, og cirka tre kvarter gjenstod på klokka da de fikk grønnflagget.

Løpet gikk sin vante gang uten den store dramatikken, der Max Verstappen stakk ifra i tet og ikke trengte å se seg tilbake. Bak han var det dog to tette fighter, med Charles Leclerc mot Sergio Perez og Esteban Ocon mot Lewis Hamilton. Og Leclerc gjorde en blemme på det mest kritiske punktet, nemlig inn i siste sjikane der han bommet på bremsepunktet og kjørte rett fram.

Selv om Leclerc passerte målstreken som andremann, så fikk han kort tid etterpå en fem sekunders tidsstraff for å ha hindre Perez da han returnerte på banen igjen. Dermed ble Perez tilkjent andreplassen, og det var etter dette at forvirringen var komplett.

... mens her kan Max Verstappen konstatere at VM-gullet er hans. Riktig nok var det uansett bare et tidsspørsmål.
... mens her kan Max Verstappen konstatere at VM-gullet er hans. Riktig nok var det uansett bare et tidsspørsmål.

All grafikk og beregninger fra TV-produksjonen konkluderte med at Max Verstappen er verdensmester fordi Leclerc endte på en tredjeplass. Dette med utgangspunkt i at det deles ut fulle poeng.

Men løpet ble såvidt kjørt over 50 prosent ordinær løpsdistanse, noe som de aller fleste eksperter - Red Bull-sjef Christian Horner inkludert - mente skulle utløse 19 poeng til Verstappen og 12 poeng til Leclerc, som ville tilsi at han matematisk fortsatt ikke er verdensmester.

Dog hadde FIA nærmest et eget smutthull klart i regelverket. For i FIAs sportsreglement paragraf 6.5 heter det at så lenge et løp er avbrutt og ikke kan fortsette, etterfulgt av avsnitt «d», så skal det deles ut poeng etter tabellen som gir den nevnte poengskalaen.

Men - ettersom løpet ble fullført under målflagg, selv om løpdistansen såvidt bare var halvert, så ble det delt ut fulle poeng. Og med det er Max Verstappen verdensmester.


Powered by Labrador CMS