Charles Leclerc og Carlos Sainz jr. er gode kamerater utenfor banen, men det ble svært intenst mellom dem ute på Monza søndag ettermiddag.

Nervepirrende Ferrari-duell på hjemmebanen på Monza:

– Vi hadde det gøy der ute

Carlos Sainz jr. trakk det lengste strået, men han var en hårsbredd unna å få hjemmeløpet ødelagt av selveste teamkameraten.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Han leverte en fenomenal kvalifisering og stod fortjent i beste startspor til søndagens Italia Grand Prix på ærverdige Monza utenfor Milano. Men de aller fleste tenkte nok at det bare ville bli et tidsspørsmål for Carlos Sainz før Max Verstappen fra andre startposisjon ville snike seg forbi.

FORMEL 1: Han leverte en fenomenal kvalifisering og stod fortjent i beste startspor til søndagens Italia Grand Prix på ærverdige Monza utenfor Milano. Men de aller fleste tenkte nok at det bare ville bli et tidsspørsmål for Carlos Sainz før Max Verstappen fra andre startposisjon ville snike seg forbi.

Spanjolen klarte likevel å holde det gående i 15 runder. Med nebb og klør kjempet han mot den ellers ustoppelige nederlenderen, som til slutt gikk hen og tok sin historiske 10. seier på rad i Formel 1.

Det ble også krevende for Sainz å holde Sergio Perez bak seg, og til slutt handlet det om å bli den beste av de nest beste, som deriblant innebar en intens sluttspurt mot sin egen teamkamerat Charles Leclerc.

– Ikke ta noen risiko. Få bilen i mål, fikk Leclerc beskjed om fra sin løpsingeniør i pitgarasjen

Tett mellom Ferrari-førerne, men da det gjaldt som aller mest var det Carlos Sainz jr. som tok skalpen på Charles Leclerc denne gangen.

Nesten sammenstøt

En halv runde senere etter at meldingen ble kringkastet, så låste Leclerc opp inn i første sving og var nær ved å ta med seg Sainz i et potensielt sammenstøt som i verste fall kunne ødelagt løpet for dem begge.

I stedet gikk de klar, Sainz holdt seg atter en gang foran etter at de i flere runder hadde byttet plasseringer og kjørt med hodet nærmest uten på hjelmen. Og det var en innsats som ble godt reflektert i intervjuet etter mål.

– Veldig hardt. Det kan ikke bli hardere enn hva det var i dag, uttalte en smått sliten Sainz, som med det tok sin første pallplass for sesongen.

Han skjønte tidlig at det ble en nærmest umulig oppgave å holde Red Bull-førerne bak seg. Det kostet mye å klamre seg til ledelsen så lenge han klarte.

– For å være ærlig så måtte jeg pushe så hardt for å holde Red Bull bak, og da brukte jeg mye bakdekk. Så det var prisen jeg måtte betale. Men jeg gjorde alt jeg kunne for å forsvare meg for alle bilene som kom, sier spanjolen som fylte 29 år lørdag.

Lørdag kunne Carlos Sainz spiste kake og ferie sin 29. bursdag. Søndag kunne han juble for sin første pallplass på sesongen.

Hyller teamkompisen

TV-reporter og tidligere verdensmester Nico Rosberg var spent på å høre hvordan duellen med teamkompis Leclerc var.

– Det var tøft! Hard racing. Men det er alltid en glede å kjøre mot Charles når vi får muligheten. Og slik var det i dag. Han er en god «racer», det samme er også Max og Checo. Vi hadde det gøy der ute, og jeg håper alle koste seg, sier 29-åringen.

Å være «best of the rest» betyr mye på hjemmebane for et team som i liket med de andre teamene ikke er i nærheten av totalpakka til Red Bull, i tillegg til at Ferrari har levert en svært ustabil sesong. Nå tok de i midlertid over tredjeplassen sammenlagt i konstruktørmesterskapet fra Aston Martin.

– Vi må fortsatt jobbe med farten og forstå dekkene bedre. Det var åpenbart at vi slet mye dekk i dag. Men dette var et stort steg framover, bare siden Zandvoort. Et godt resultat for teamet utifra omstendighetene, konkluderer Sainz.

Også Leclerc anerkjenner kampen mot Sainz, selv om han var den tapende duellanten.

– Når vi kjører om den siste pallplassen på Monza, så er det klart at vi får lov til å kjempe. Det var utrolig gøy. Jeg har jo vært med på noen sånne før hvor man kjører helt på grensen av regelverket, sa Leclerc til Viaplay, som heller ikke la skjul på at det var surt å miste pallplassen.

Powered by Labrador CMS