Oliver Solberg fra torsdagens shakedown, som ble kjørt allerede sent onsdag kveld norsk tid.

Aha-opplevelse etter mange timers rallyspill: – Jeg kjente igjen mye!

Dersom du har spilt mye DiRT Rally 2.0, så er det spesielt én etappe å dra kjensel på denne helgen. Det bekrefter også Oliver Solberg selv.

Publisert

RALLY: For Oliver Solberg betyr Rally New Zealand noe helt spesielt. Det var mer eller mindre rett før målgang for pappa Petter i 2001 at sønnen kom til verden, tre måneder før termin, og selv vant Petter dette løpet tilbake i 2004, med andre ord for 18 år siden.

RALLY: For Oliver Solberg betyr Rally New Zealand noe helt spesielt. Det var mer eller mindre rett før målgang for pappa Petter i 2001 at sønnen kom til verden, tre måneder før termin, og selv vant Petter dette løpet tilbake i 2004, med andre ord for 18 år siden.

Dette løpet er nå også tilbake for første gang siden 2012, altså ti år siden, etter at løpte gjennom VM-historien har vært en fast traver på kalenderen helt siden 70-tallet.

Andretid på shakedown

I tillegg er det også en veikarakter i dette løpet som Solberg har oppriktig sansen for. Derfor er han glad for at Hyundai har viet ham tillit til dette løpet, og han takket også for tilliten ved å sette en imponerende andretid på shakedown.

Under den innledende publikumsetappen som SS1, som ble kjørt torsdag morgen norsk tid, ble det dog en beskjeden tiendetid, men bare drøye fire sekunder opp til bestemann etter et par småfeil.

– Det ble også fort tørrere og tørrere. Jeg hadde et godt «run», men mistet en del tid, skriver Oliver Solberg i en melding til Parc Fermé.

Men det er først på fredag det starter og alvoret setter slår inn. Med ustabile værutsikter, hvor mye kan tyde på at det kan bli tidvis kraftige regnskyll over Auckland-regionen, så vil det kunne bli en høyst krevende prøvelse for VM-eliten.

– Søndagen kan bli veldig heavy. Helt sjukt. Så vi får se, sier Oliver.

Bedre og bedre bilfølelse

Et løp som Rally New Zealand har ikke de samme testforberedelsene, men på den tørre shakedown-etappen var det mye som tydet på Solberg følte seg godt hjemme. Og det viste også tidene.

Solberg bekrefter at han stadig finner seg bedre tilrette i bilen etter at han titt og ofte har gitt klare signaler på at han ikke føler seg komfortabel bak rattet på årets Rally1-bil.

– «Feelingen» er OK, jeg må bare komme litt inn i det igjen, men det føles ganske bra faktisk. Jeg har fått justere bilen ganske bra etter meg nå. Jeg fikk det også i Belgia, så det begynner å bli bra, sier 21-åringen.

Oliver Solberg.

Kjente trakter fra rallyspill

Han er som nevnt førstereis til dette løpet i Oseania, men like fullt et løp han alltid har vært stor tilhenger av. Og ikke minst et løp han gjerne har kjørt ekstremt mye under sine utallige timer med bilspill.

Og for de av dere som i likhet med Solberg har tilbakelagt bøttevis med tid med kjøring på det populære rallyspillet DiRT Rally 2.0, så er det fort at man vil dra kjensel på åpningsetappen fredag, som kjøres allerede torsdag kveld norsk tid.

Riktig nok er den rallybaserte spill- og simulatorverdenen fortsatt et godt stykke unna virkeligheten sammen med de mest avanserte racingplattformene, men Oliver Solberg legger ikke skjul på at han fikk en aldri så liten aha-opplevelse på gjennomkjøringen.

– Ja, jeg kjente igjen mye! Haha! Nei, altså - det er jo fortsatt veldig annerledes, men man kjenner igjen en del av svingene i hvert fall, konstaterer Solberg.

Her kan du sammenlikne selv

For å ettergå hvorvidt Solberg kjenner seg igjen eller ikke, eller om etappene faktisk stemmer godt med virkeligheten eller ikke, så har vi ettergått YouTube for å gjøre en sammenlikning.

SS2 og SS5 av årets VM-runde heter altså Whaanga Coast, og same angivelige trasé kjøres som Waimarama Point Forward og Ocean Beach. Sistnevnte etappe starter fra cirka tidskode 10:23 på videoen av Jari-Matti Latvalas onboard-video fra 2010.

Jari Matti Latvala - Whaanga Coast - 2010

Dirt Rally 2.0 - Waimarama Point Forward

Dirt Rally 2.0 - Ocean Beach

Powered by Labrador CMS