Bekrefter detaljene for framtidens nye toppklasse på Le Mans
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

WEC: VM i langdistanseracing er inne i radikale endringer. Denne helgen avsluttes «superseason» som har vært dreiningen i mesterskapet, der de fra høsten av starter ny sesong som vil inkludere årsskifte, med 24-timersløpet på Le Mans som finaleløp.
I tillegg skal dagens LMP1-klasse erstattes med nytt regelverk etter at det kun er Toyota som er inne som fabrikkteam i toppklassen. LMP1-prototypene skal nå erstattes med hyperbil-konstruerte biler som grunnlag for de nye bilene.
Eksempler på hyperbiler er Porsche 918 Spyder, Ferrari LaFerrari, Mercedes-AMG Project One, McLaren P1 og Aston Martin Valkyrie for å nevne noen, og sistnevnte har lansert konkrete ideer for å bli med i den nye klassen.
Av noen tekniske detaljer som er verdt å nevne er at bilene skal veie 1100 kilo, ha en effekt på 750 hestekrefter og at hybridmotorer ikke vil være obligatorisk. Dersom man vil benytte seg av elektrisk kraft vil man få en BoP-kalkulering - slik vi kjenner til fra en rekke racingmesterskap - for å utjevne forskjellene på hybridene og de ordinære forbrenningsmotorene.