Mye tyder på at 2022-sesongen kommer til å bli meget spektakulær og spennende for norgesmesterskapet i drifting.
Mye tyder på at 2022-sesongen kommer til å bli meget spektakulær og spennende for norgesmesterskapet i drifting.

Drifting-NM lokker til seg flere førere fra utlandet denne sesongen

Finn frem solkremen, hørselvernet og smart-telefonen, for også i år vil Norwegian Drift Championship by på spektakulær kjøring.

Publisert Sist oppdatert

DRIFTING: Det slås på stortrommen hos Norwegian Drift Championship-organisasjonen (NDC) da de tirsdag kveld annonserer 2022-sesongen sin. Mesterskapet som ble opprettet for tre år siden har opplevd enorm vekst til tross for tunge koronatider.

DRIFTING: Det slås på stortrommen hos Norwegian Drift Championship-organisasjonen (NDC) da de tirsdag kveld annonserer 2022-sesongen sin. Mesterskapet som ble opprettet for tre år siden har opplevd enorm vekst til tross for tunge koronatider.

Til årets NDC-sesong ryktes det at over 80 førere fra hele Skandinavia, Nederland og Tyskland skal delta. Ikke bare er det nye sjåfører fra Mellom-Europa som får prøve seg, men mesterskapet tar også turen innom to nye anlegg.

Teknikk og høye hastigheter

Første løpet går etter planen i starten av juni på Starmoen Gokartsenter i Elverum. Deretter går turen til Lillesand, et anlegg som er godt etablert i NDC-kalenderen. Til slutt avsluttes sesongen på Motorcenter Norway i Sokndal.

– Vi har vært innom Elverum å sett oss rundt, veldig fin plass og gode fasiliteter. Dette er en gokartbane så den vil være veldig smal og teknisk. Så tar vi turen til Lillesand, der har vi jo tidligere god erfaring. Vi har vært innom tanken på å endre traséen litt siden vi står fritt til å bygge på banen. Vi har en liten overraskelse der men det er ikke noe jeg vil røpe nå, sier løpsorganisator Ronny Køhler til Parc Fermé.

En annen spennende nyhet Køhler kunne røpe er at finaleløpet i Sokndal kommer til å være ulik de fleste mesterskap som kjøres i Norge.

– Vi legger opp til en høyhastighetsinngang som vil avslutte i en 180-gradersving. Det kommer til å gå veldig fort og veldig bratt nedover. Det er et nivå vi ikke har sett tidligere i Norge. Finalen planlegger vi også å kjøre på kveldstid under flomlys, og siden den går i starten av oktober vil det bli veldig likt løp vi ser i utlandet, forteller Køhler.

Håper på fulle tribuner

De siste årene for NDC har vært preget av lite publikum på grunn av koronarestriksjoner. Og selv om NDC har etablert en egen direkte-strømming for de som vil følge mesterskapet fra sofaen, håper de på å fylle opp publikumsplassene i år.

De har også planer om å videreutvikle direkte-strømmingen slik at det vil være mulig å få direkte-resultater for de som følger løpene hjemme i stua eller på tribunen.

Jokere fra utlandet

I fjor var det meningen at førere utenfor Skandinavia også skulle kunne delta, men på grunn av strenge koronaregler ble det utsatt. Derfor håper arrangørene på at det i år vil være mulig for førerne fra Tyskland og Nederland å delta.

– Vi mener det er viktig for de norske førerne å konkurrere med førere fra utlandet. Det bidrar til å øke nivået og gir oss noen jokere. De får jo ikke NM-poeng, men vi har et eget NDC mesterskap som vi kårer vinneren av på bilsport gallaen, forteller Køhler.

NDC samarbeider tett med Norges Bilsportforbund men er en egen kommersiell aktør. De jobber med å få inn flere partnere, og gleder seg og er positive til årets sesong.

Powered by Labrador CMS