To biler som sladder vedsiden av hverandre med masse røyk bak.
Denne helgen er det endelig duket for nok en driftingduell på det sørnorske baneanlegget som vanlig brukes som rasteplass for trailersjåfører.

Duket for spektakulær NM-runde på Sørlandet: — Jeg vet bare at alle vil vinne

Over 70 stykk er påmeldt mot årets andre NM-runde i drifting. Ny bane og enda mer erfaring blant førerne vil bidra til å skape god stemning og neglebitende kjøring.

Publisert Sist oppdatert

DRIFTING: Etter en lang sommerferie for driftingfolket, kan førerne endelig børste støv av dashbordet og stramme opp setebeltene. Nå går turen til Lillesand der den andre runden i Norwegian Drift Championship, også kjent som årets Drifting-NM, skal kjøres.

DRIFTING: Etter en lang sommerferie for driftingfolket, kan førerne endelig børste støv av dashbordet og stramme opp setebeltene. Nå går turen til Lillesand der den andre runden i Norwegian Drift Championship, også kjent som årets Drifting-NM, skal kjøres.

Arrangementet foregår på det man kanskje kan kalle Norges mest nærliggende motorarena, lokalisert bare et steinkast unna E18. Her får man med seg drifting om man vil eller ikke.

Og om du vil få med deg arrangementet, men en kjøretur til den sørlige kommunen blir for langt vekk, vet heldigvis løpsorganisator Ronny Køhler råd.

Kan strømmes på nett

— Vi rigger det veldig bra! Det vil bli blant annet storskjerm for publikum og vi håper så mange som mulig kommer og ser på. Og for de som ikke kan komme så er det mulig å se det live på Facebook og YouTube, sier Køhler til Parc Fermé og understreker at han håper folk heller tar turen innom.

Driftingbanen i Lillesand har tidligere alltid bydd på tette dueller. I år spår derimot Ronny Køhler enda mer fart, og enda tettere kjøring mellom deltagerne.

Siden årets første løp tidligere i sommer har bare deltagelsen blitt større. 74 førere er påmeldt med 37 førere i hver klasse. Denne helgen har heller ikke tidligere erfaring på banetraseen noen ting å si.

— Det er mange svinger i år som ender opp som et slags åttetall. Den går inn i seg selv, og det er jo veldig unikt for det er ikke ofte det blir kjørt i Norge, sier han og fortsetter:

— Det blir veldig publikum- og twin-vennelig (at det blir enklere for førere å kjøre vedsiden av hverandre journ. anm.), forteller Køhler.

Spektakulær bane

Selv om det er mer svinger på den nye banetraseen betyr det ikke at det vil gå noe tregere. Håpet er at endringene skal by på mer fart, tettere kamper og enda mer spektakulær kjøring. Sammenlignet med forrige løp i Elverum, skal visstnok helgens løp overgå det med god margin.

Det hjelper også på at noen av førerne har vært utenlands og bygd mer erfaring siden sist. I følge Køhler er det mange som har blitt enda tryggere på seg selv etter en lang sommerperiode.

— Vi hadde en flott runde på Elverum, der førerne ga absolutt alt og det kommer dem vel til å fortsette med tenker jeg. Nivået har nok økt enda mer selv om jeg ikke trodde det kunne det, utrykker han.

Om det allerede er blitt noen publikumsfavoritter denne sesongen kan ikke Køhler svare på, men han har tro på at alt enda er åpent.

— Alle er så gode at det kan være hvem som helst som tar gullet. Jeg vet bare at alle vil vinne. Det vil bli høy satsing og ekstremt høyt nivå, forteller han.

Se alle de påmeldte nederst i saken.

Powered by Labrador CMS