Didrik Esbjug er klar for et tradisjonsrikt, og ikke minst prestisjefylt mesterskap for nordiske racingførere.

Esbjug-navnet er tilbake – nå skal sønnen ta over STCC-arven

23 år etter at pappa Kim Esbjug kjørte sitt siste STCC-løp er sønnen Didrik klar for sin debut i det gjeve skandinaviske TCR-mesterskapet.

Publisert

RACING: Didrik Esbjug (20) rykker opp enda et hakk i den nordiske motorsportstigen etter andreplassen i norsk GT4 i fjor. Neste stopp er det skandinaviske mesterskapet i TCR, også kjent som STCC, der Esbjug gjør sin debut i starten av juni.

RACING: Didrik Esbjug (20) rykker opp enda et hakk i den nordiske motorsportstigen etter andreplassen i norsk GT4 i fjor. Neste stopp er det skandinaviske mesterskapet i TCR, også kjent som STCC, der Esbjug gjør sin debut i starten av juni.

Han følger i sine fars fotspor, Kim Esbjug, som deltok aktivt i mesterskapet i 1998 og 1999. Han endte også opp med å vinne mesterskapet for privatførere før han like etter på la opp racingkarrieren.

Noen ting har derimot endret seg siden faren hans tok til de svenske banene. Mesterskapet er ikke lengre helsvensk, men kjøres vanligvis også på andre baner i Skandinavia. Bilene er heller ikke bakhjulsdrevne, men følger det veletablerte TCR-reglementet med forhjulsdrift.

Nybygd Honda

Familien har anskaffet seg en sprett ny Honda Civic TCR-bil som Didrik Esbjug allerede har fått noen testrunder i. Ikke lenge etter at nøkkelen var overlevert var den nye bilen å se på Tazio Nuvolari-banen i Italia.

Slik ser bilen Didrik Esbjug skal gjøre sin STCC-debut i.

— Vi har hatt to treninger med bilen, og skal snart til Knutstorp på ny trening. Men resten av banene er jo veldig ukjente og vi rekker trolig ikke flere treninger før sesongstart, forteller Didrik Esbjug til Parc Fermé.

TCR-bilene som benyttes i STCC er basert på et standardisert teknisk regelverk som benyttes i flere internasjonale mesterskap. For at en bil skal kunne bli godkjent til bruk under TCR-reglementet må fabrikanten tilfredsstille en rekke FIA-krav, som for eksempel at et visst antall standardbiler av samme modell må selges til privatkunder innenfor en viss periode.

Én stor forskjell mellom norsk GT4, som Didrik Esbjug kjørte i fjor, og TCR er at det tekniske regelverket er mer åpent i norsk GT4.

— Det blir jo mer likt, ikke at bilene er veldig forskjellige, men i TCR er det et «balance of performance»-system som skal opprettholde tempoet mellom bilene. Det skal gi veldig bra racing, forteller han.

Selv om klassen er mer standardisert i forhold til det tekniske regelverket, så er han tydelig på at det vil bli en ny erfaring med hva slags justeringer han kan gjøre på oppsett av bilen under test og løp men også at det vil bli mer utfordrende å kjøre med slicks-dekk.

— Det er et høyt nivå i STCC

På spørsmål om hva han tror kommer til å bli mest utfordrende i årets sesong sier han at det blir utfordrende å kjøre sammen med mange erfarne sjåfører.

— Jeg har ikke for store forventninger. Det er et høyt nivå i STCC, så målet for i år er vel å få bra erfaring å prøve å kunne henge med feltet etter hvert, sier han.

Esbjug blir heldigvis ikke alene på startplaten i årets sesong. Kamerat og konkurrent Marius Solberg Hansen skal også gjøre sin debut i STCC-mesterskapet i år, det er Esbjug glad for.

— Det er hyggelig at jeg ikke er eneste nordmann i år. Det blir fint å dra sammen familien Solberg Hansen og hans team slik vi har gjort tidligere, forteller han.

Og Esbjug legger heller ikke skjul på at det blir spennende å se hvordan de begge hevder seg i mesterskapet. I motsetning til Esbjug skal han delta i en VW Golf TCR-bil.

Powered by Labrador CMS