Fredric Aasbø, her sammen med teamsjef Steph Papadakis.

Felt av strengt regelverk med nytt måleinstrument

En ørliten hastighetsreduksjon var nok til å sende Fredric Aasbø ut av semifinalen i Formula Drift sin sesongstart.

Publisert

DRIFTING: Etter å ha kvalifisert på en syvendeplass fosset Aasbø gjennom sluttspillsystemet i driftingen sånn som han pleier, og siktet var innstilt på finaleplass. Etter relativt enkle utslagsdueller skulle det bli reprise fra det kontroversielle fjoråret med Fredric Aasbø og Matt Field i samme semifinale igjen.

DRIFTING: Etter å ha kvalifisert på en syvendeplass fosset Aasbø gjennom sluttspillsystemet i driftingen sånn som han pleier, og siktet var innstilt på finaleplass. Etter relativt enkle utslagsdueller skulle det bli reprise fra det kontroversielle fjoråret med Fredric Aasbø og Matt Field i samme semifinale igjen.

Det vil si; i fjor hadde Aasbø åpenbar skyld i en kardinalfeil som endte med et sammenstøt med Field. I år skulle det være av en litt annerledes karakter, men som likevel sendte Aasbø ut.

I første pass hvor Aasbø var i ledeposisjon hadde han en liten «wall tap» ut av første sving, som ikke er uvanlig i driftingsammenheng, og gjerne grenser mot et dristige som dommerne også ønsker. Field i sin jageposisjon har som oppgave å ligge så nære Aasbø som mulig, og blir følgelig sårbar for eventuelle feil fra Aasbø.

Nordmannen gjorde tilsynelatende ingenting galt foran, mens Field endte opp med å snurre og endte i veggen med ødelagt forstilling. Likevel fikk Aasbø skylda, og med det tapte han også duellen, selv om Field fikk fikset bilen og Aasbø fikk gjort et forsøk fra jageposisjon. Men uten at det snudde på dommerne.

Mistet for mye fart

Årsak; et nyhet for året er et nytt måleinstrument som vises gjennom ledlys på frontruta. Denne fanger opp bilens oppførsel på akselerasjon og fartsreduksjon gjennom løypa, og indikerer med farer hvorvidt man kjører innenfor reglene og dommernes krav. Måleinstrumentet er ikke en absolutt avgjørende faktor, men et viktig hjelpemiddel for dommerne til å ta en avgjørelse.

Dette instrumentet fanget opp at Aasbøs nærkontakt med veggen sørget for en fartsreduksjon som ikke skulle skje i inneværende sone, noe som ble indikert med at lampene gikk fra grønt til rødt, hvor rødt betyr at han ikke skulle hatt noen reduksjon av fart. Så uavhengig av hvorvidt denne fartsreduksjonen faktisk satte Field ut av spill, så var det Aasbøs ansvar at hendelsen skjedde, og med det fikk han tommel ned fra dommerne. Se hele situasjonen i videospilleren under.

Se hendelsen som felte Aasbø her. Video: Formula Drifts livestream på YouTube

Selv velger nordmannen å ta avgjørelsen med fatning og forståelse.

– Noen ganger vinner du, andre ganger taper du. Jeg gjorde åpenbart feilen ved å være i veggen for hardt, så den ligger på meg. Matt var tett på, «hot and heavy», men med min korreksjon så måtte han korrigere. Riktignok ikke så «crazy» som i fjor, men jeg var åpenbart involvert igjen, sa Aasbø etter semifinalen.

Hyller ny teknologi

Han ble tilkjent tredjeplassen og fikk således pallplass i sesongstarten - selv om det ikke ble noen finalerunde på han. På spørsmål om han var på bremsene i korrigeringen, som sørget for de røde ledlysene, så avviser han dette.

– Jeg var aldri på bremsene, men kontakten i veggen var for å korrigere bilen. Jeg syns det er kult med ny teknologi, da blir det harde avgjørelser som dette. Så dette er bare starten på det, men til syvende og sist er det opp til meg å ikke treffe veggen. Bare være nær dem, sier Aasbø.

Finalen ble vunnet av Rome Charpentier med Field som tapende duellant på andreplass. Simen Olsen viste lovende takter ved å avansere fra 16-delsfinalen, og møtte rutinerte Chelsea DeNofa i 8-delsfinalen. En beintøff duell sørget for ekstraomganger på dem, en duell som Olsen tapte tilsynelatende hårfint. Ola Jæger røk ut allerede i 16-delsfinalen mot Alec Robbins.

Powered by Labrador CMS