Slik så det ut da bilen til Guanyu Zhou sklei langs asfalten flere hundre meter før den stoppet mellom en barriere og et gjerde.

FIA melder om strengere «roll hoop»-tester etter Guanyu Zhou-krasj

Bøylen som huser luftinntaket på Formel 1-bilene er også et viktig sikkerhetstiltak, det var derfor svært oppsiktsvekkende da det kollapset på bilen til Zhou.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Den dramatiske krasjen under Storbritannia Grand Prix hvor bilen til Guanyu Zhou endte på hodet, gikk heldigvis bra til tross for at veltebøylen på hans Alfa Romeo kollapset.

FORMEL 1: Den dramatiske krasjen under Storbritannia Grand Prix hvor bilen til Guanyu Zhou endte på hodet, gikk heldigvis bra til tross for at veltebøylen på hans Alfa Romeo kollapset.

Veltebøylen som også huser luftinntaket på Formel 1-bilene er ment å beskytte hodet til førerne i tilfeller hvor bilene går på hodet. I etterkant av krasjen til Zhou ble det klart at krasjen som forårsaket kollapsen oversteg FIA-kravet i større grad.

Heldigvis stod haloen i mot sammenstøtet i asfalten, og bilen hvilte på denne og beskyttet Zhou helt til krasjens slutt.

Sjokkert over hvor han endte opp

— Det første sammenstøtet, hvor bilen landet etter den første saltoen, den holder fortsatt teamet på å undersøke, men jeg tror det første sammenstøtet var mye hardere enn det de tester i krasjtesten, sier Guanyu Zhou i et intervju med Motorsport.com.

Det første Zhou gjorde etter at bilen gikk på hodet var å få hendene av rattet siden han følte man fort kunne komme til skade for å knekke hendene i et slikt tilfelle.

— Det neste jeg forsøkte å gjøre mens jeg sklei langs bakken, siden jeg viste det kom til å bli en stor smell, var at jeg forsøkte å legge meg på en måte som gjorde det tryggest mulig når den siste smellen kom, fortsatte kineseren.

Til Zhous store overraskelse viste det seg at bilen var klemt mellom barrieren og sikkerhetsgjerdet, og ikke lent mot barrieren som han først trodde.

— Jeg måtte på en måte skli meg selv ut litt. Sånn at jeg i det minste hadde føttene på utsiden og på toppen av sete slik at de kunne dra meg ut. Jeg endte utrolig nok mellom barrieren og gjerdet, noe jeg ikke aner hvordan jeg overlevde, sier han.

FIA tar grep

Det internasjonale bilsportforbundets respons kom nærmest umiddelbart etter ulykken, da de annonserte at de ønsket å undersøke kollapsen sammen med teamet. Hendelsen ble diskutert under FIAs tekniske rådgivnings komité sist torsdag.

Der ble det klart at teamene er enige at FIA må introdusere strengere tester på veltebøylene for 2023. Det ble også klart at FIA kommer til å forplikte seg til å fullføre relevante analyser og kommunisere til lagene hva slags nye krav som vil bli stilt mot neste år.

Det er enda uvisst hva slags endringer som kommer til å bli gjort da forholdet fortsatt undersøkes av teamet og forbundet.

Powered by Labrador CMS