Sebastien Loeb i godt riv under Akropolis Rally.

Fransk Ford-sjokk under første dag i Hellas

Og det er ikke nødvendigvis fordi det er Sebastien Loeb som er i ledelsen.

Publisert

RALLY: M-Sport har vært i delvis hardt vær gjennom denne sesongen. Samtlige førere har på ett eller flere områder underprestert, og på resultatlistene sammenlagt er teamet langt, langt unna hovedrivalene fra Toyota og Hyundai.

RALLY: M-Sport har vært i delvis hardt vær gjennom denne sesongen. Samtlige førere har på ett eller flere områder underprestert, og på resultatlistene sammenlagt er teamet langt, langt unna hovedrivalene fra Toyota og Hyundai.

Men kikker vi på resultatlista etter første dag av Rally Akropolis så er det lite som rimer med gjengangerne tidligere denne sesongen. Naturlig nok er ett av de viktigste forklaringene startposisjonen, hvor blant annet VM-leder Kalle Rovanperä har vært det største offeret som førstemann til å sope rent veien for løsgrus.

Den ellers suverene VM-lederen er faktisk over minuttet bak løpets leder sålangt, og gjennomgangsmelodien har vært startposisjon hele veien.

– Forhåpentligvis kan vi få til noe mer når vi har en bedre startposisjon, sa Kalle Rovanperä etter fredagens etapper.

Dog havner man i en litt ond spiral, for fra en beskjeden niendeplass totalt av 11 biler er det bare to andre førere foran ham lørdag, nemlig Craig Breen og Takamoto Katsuta. Begge har slitt med hvert sitt; Breen tapte tid fortrinnsvis på grunn av punktering, mens Katsuta rett og slett har slitt med å finne godfølelsen og et stabilt godt tempo.

Førerfeil førte til kanontid

Snur vi resultatlista, så er det nemlig nevnte Ford som gjør bravur. Og når Sebastien Loeb står på startstreken i enkeltløp for M-Sport denne sesongen, så er det alltid fare for at han er å finne høyt opp på listene. Og første dag av årets Rally Akropolis er intet unntak.

Sebastien Loeb.

Med fire etappeseire på løpets syv første etapper, så har han tatt til seg en ledelse på bare 1,7 sekunder, riktig nok kunne denne ledelsen vært større hadde det ikke vært for en førerfeil på SS5 hvor han bommet på en sving og måtte rygge. Noe av det tapte tok han igjen med en kanonetappe på SS7, som var dagens siste etappe.

– Jeg bestemte meg for å prøve veldig hardt her inne, fordi jeg tapte for mye tid på den forrige, og jeg følte meg ikke altfor selvsikker. Så jeg sa, «ok, jeg må komme i mål med en god rytme», sa Loeb etter fredagens siste etappe.

Loubet imponerer

Sjokket er imidlertid ikke at Loeb leder, men hvem som ligger bak ham. For der er nemlig landsmannen Pierre-Louis Loubet, som på mange måter har fått sitt gjennombrudd i denne klassen.

Han har ligget stabilt i toppen gjennom hele dagen, og med sine første etappeseire fra SS5 og SS6, så profiterte han på Loebs førerfeil og tok midlertidig over ledelsen i løpet. Men noen små tekniske problemer på dagens siste etappe henviste ham ned til andreplass totalt etter andre dag av løpet.

Fellesnevneren mellom de franske førerne er riktignok at de har startet vesentlig lengre bak enn toppførerne og åpenbart hatt bedre førerforhold til toppen av mesterskapet. Likevel har de nå dannet et godt grunnlag for resten av helgen ettersom startrekkefølgen snus innenfor toppklassen til lørdagens etapper.

Slik så bilen til Andreas Mikkelsen ut etter at han endte opp i betongbarrieren torsdag kveld. Det har fått konsekvenser for resten av løpet.

Raskest til liten nytte

Størst norsk interesse er det naturlig nok i WRC 2. Etter at Andreas Mikkelsen gjorde en stor tabbe på publikumsetappen inne på Olympiastadion i Athen torsdag kveld, så har han ingenting å tape resten av løpet. Fordi han ødela forstillinga og brøt SS1, så ble han påført et tidstillegg på ti minutter før lørdagens etapper.

– Jeg kom for fort bare, og hadde kalde dekk. Jeg misbedømte grepet, skrev Mikkelsen i en kort melding til Parc Fermé torsdag kveld.

Mikkelsen har kjørt hva remmer og tøy kan holde og satset maksimalt der han har følt for det. Dog er han langt unna poengplass der han ligger som nummer 24 i klassen, men tidsdifferansen til klassens leder Emil Lindholm er på 9:47,2, noe som tilsier at han i praksis har vært 13 sekunder raskere enn sin finske Skoda-kollega.

Skoda-kollega er også Eyvind Brynildsen for anledningen, som stepper inn for en skadet Marco Bulacia. Brynildsens hovedoppdrag er å få bilen i mål på en trygg måte med solid poengfangst, og enn så lenge gjør han jobben sin.

Femteplassen er foreløpig Brynildsens, der han holder estiske Georg Linnemaäe i sjakk, men avstanden opp til Lindholm har allerede rukket å bli rett over minuttet.

Powered by Labrador CMS