![Det er ikke blitt kjørt VM- og EM-runde på Lånkebanen på snart tre år. Men i 2022 er den norske rallycrossattraksjonen offisielt tilbake med fullstappet startgrid.](https://image.parcferme.no/137179.webp?imageId=137179&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=85.77&width=968&height=554&format=jpg)
Helomvending i Rallycross-EM – den største klassen kommer likevel til Norge
RX1, kjent som gamle Supercars, skulle egentlig ikke bli kjørt på Lånkebanen på sensommeren. Men nå har FIA og mesterskapet snudd.
RALLYCROSS: Da kalenderen ble sluppet for Rallycross-VM og deres tilhørende supportklasser, så kunne mange heve øyenbrynene over at europamesterskapet i RX1-klassen ikke stod på lista over besøkende til den norske runden på Lånkebanen 13.-14. august.
Dette har de siste sesongene vært den største klassen, og følgelig også europeisk rallycross sin ubestridte toppklasse også lenge før VM-statusen kom i 2014. I tillegg er det her en norsk regjerende mester etter at Andreas Bakkerud sikret EM-tittelen i fjor.
Nå er det imidlertid gjort endringer etter den siste internasjonale motorsportforsamlingen til FIA som ble avholdt i Bahrain i helgen som var. Her er det gjort flere endringer, deriblant at RX1-klassen likevel får komme til Lånkebanen.
Det betyr at samtlige supportklasser skal samkjøres med en norske VM-runden, ettersom den elektriske RX2e-klassen og den europeiske RX3-klassen - tidligere kjent som Super 1600 - allerede er satt opp til Norge.
Ellers er det få andre endringer. Den åpne posten i mai på EM-kalenderen utgår, men den uavklarte Sør-Afrikanske VM-runden er tatt vekk i sin helhet med en fortsatt åpen finalepost på senhøsten.