Det er ikke blitt kjørt VM- og EM-runde på Lånkebanen på snart tre år. Men i 2022 er den norske rallycrossattraksjonen offisielt tilbake med fullstappet startgrid.
Det er ikke blitt kjørt VM- og EM-runde på Lånkebanen på snart tre år. Men i 2022 er den norske rallycrossattraksjonen offisielt tilbake med fullstappet startgrid.

Helomvending i Rallycross-EM – den største klassen kommer likevel til Norge

RX1, kjent som gamle Supercars, skulle egentlig ikke bli kjørt på Lånkebanen på sensommeren. Men nå har FIA og mesterskapet snudd.

Publisert

RALLYCROSS: Da kalenderen ble sluppet for Rallycross-VM og deres tilhørende supportklasser, så kunne mange heve øyenbrynene over at europamesterskapet i RX1-klassen ikke stod på lista over besøkende til den norske runden på Lånkebanen 13.-14. august.

Dette har de siste sesongene vært den største klassen, og følgelig også europeisk rallycross sin ubestridte toppklasse også lenge før VM-statusen kom i 2014. I tillegg er det her en norsk regjerende mester etter at Andreas Bakkerud sikret EM-tittelen i fjor.

Nå er det imidlertid gjort endringer etter den siste internasjonale motorsportforsamlingen til FIA som ble avholdt i Bahrain i helgen som var. Her er det gjort flere endringer, deriblant at RX1-klassen likevel får komme til Lånkebanen.

Det betyr at samtlige supportklasser skal samkjøres med en norske VM-runden, ettersom den elektriske RX2e-klassen og den europeiske RX3-klassen - tidligere kjent som Super 1600 - allerede er satt opp til Norge.

Ellers er det få andre endringer. Den åpne posten i mai på EM-kalenderen utgår, men den uavklarte Sør-Afrikanske VM-runden er tatt vekk i sin helhet med en fortsatt åpen finalepost på senhøsten.

Powered by Labrador CMS