God stemning i Rosberg X Racing, med førerne Johan Kristoffersson fra Sverige og Molly Taylor fra Australia, samt teamsjef Nico Rosberg i hovedrollene.

Historisk gullmedalje og nok en internasjonal tittel for både Johan Kristoffersson og Nico Rosberg

Ikke bare ble han verdensmester i rallycross for fjerde gang, men nå tok Johan Kristoffersson også et historisk gull i Extreme E. Det sammen med ett av Australias største rallyprofiler og ett av verdens mest kjente fjes fra Formel 1.

Publisert Sist oppdatert

EXTREME E: Med fjerdeplass i finaleløpet for Rosberg X Racing-førerne Johan Kristoffersson og Molly Taylor, så gikk også tidenes første gull til svensken og australieren som har kjørt under ledelse fra Formel 1-verdensmesteren fra 2016, Nico Rosberg. Det holdt etter at de tidligere i år har tatt tre seire på fem forsøk.

Årets siste løp ble kjørt i Dorset i Sør-Vest-England, under tilnavnet Jurassic xPrix, og ble vunnet av Cristina Gutierrez og Sebastien Loeb, som på mange måter var Kristoffersson og Taylors erkerivaler. Ikke bare på sammenlagtlista, men også det faktum at de representerer Team X44, under ledelse av ingen ringere enn Lewis Hamilton.

– Helt fantastisk. Dette har vært en ny serie med nytt team og nye steder, men vi har jobbet hardt for å være der vi er, og det å være mestere føles helt utrolig. Molly kjørte fantastisk i dag og håndterte de utfordrende forholdene godt, så jeg visste at det gjenstod for meg å ikke gjøre noen feil å ta bilen trygt hjem igjen, sa den svenske 33-åringen, som forøvrig er tilknyttet norske EVEN Management.

Kristoffersson er allerede godt kjent i Norge med sine titler fra Rallycross-VM i tillegg til sterke resultater i annen internasjonal racing, pluss en rekke sterke enkeltprestasjoner i rally. Teamkollega Molly Taylor er en av Australias største rallyprofiler med flere nasjonale titler og medaljer på flere nivåer.

Rosberg X Racing i ledelse foran spanske Acciona | Sanz XE Team og Abt Cupra XE.

Mesterskap med store profiler

Den elektriske offroadserien så dagens lys nå i 2021 hvor de ikke bare introduserte den internasjonale bilsporten for en helt ny type gren og nytt format, men også med et tydelig budskap i mesterskapet ved at det kjøres med elektriske biler på klimautsatte områder, kombinert med at det skal være én kvinne og én mann per bil.

Samtlige deltakere har kjørt samme type bil, Odyssey 21 - som består av chassis fra Spark, batteriteknologi fra Williams Advanced Engineering og dekk fra Continental. Og som nevnt har vært flere prominente navn fra den internasjonale bilsporten på startlistene.

Rosberg, Hamilton og Loeb er allerede nevnt som teamsjef og fører, i tillegg til nevnte Kristoffersson med sin godt gullbelagte CV. Ellers er det verdt å nevne at Formel 1-verdensmester fra 2009, Jenson Button, stilte med eget team med svenskene Kevin Hansen og Mikaela Åhlin-Kottulinsky bak spakene.

Norsk jente i testrolle

Amerikanske Andretti Autosport og United Autosport gikk også sammen og dannet et team med Catie Munnings og Timmy Hansen som førere, mens rallyverdensmester fra 1990 og 1992, Carlos Sainz, stilte både som teamsjef og fører sammen med landskvinnen Lara Sanz. Multikunstner, DTM-mester og rallycrossverdensmester Mattias Ekström kjørte også alle rundene for Abt Cupra XE, med Claudia Hürtgen og Jutta Kleinschmidt på deling i kvinnerollen.

Norske Hedda Hosås har forøvrig nylig testet Veloce Racing sin Odyssey 21 og ligger an til å bli den doble W Series-mesteren Jamie Chadwicks reservefører i teamet, og Hosås var forøvrig på plass i England denne helgen.

Det er blitt kjørt på totalt fem destinasjoner i år. Sesongen åpnet med Desert xPrix i ørkenen i Saudi-Arabia i april, etterfulgt av Ocean xPrix i Senegal, før det ble fokus på arktiske forhold under Arctic xPrix på Grøndland. Island xPrix på Sardinia og Jurassic xPrix utgjorde de to siste rundene.

Powered by Labrador CMS