Bilsportgallaen 2022:
Historisk talentseier for Tobias
Lørdag kveld skrev Tobias G. Spangen norsk bilsporthistorie på flere områder etter at han stakk med tittelen «årets bilsporttalent».
BILSPORTGREN: – Jeg må si at det kom som et sjokk. Jeg var virkelig ikke sikke rpå at det var jeg som skulle vinne, sier en lettere sjokkert Tobias G. Spangen til Parc Fermé.
15-åringen fra Hamar var kanskje det mest ukjente bladet av de fem som var tatt ut til talentkonkurransen Bilsporttalentet 2022, som fant sted på Vålerbanen og Starmoen tidligere i høst. Etter søknader og sportslige kriterier blir fem valgt ut, men det er utelukkende det som presteres i løpet av disse to dagene som er utslagsgivende.
Premien for å vinne den svært prestisjefylte talentkonkurransen er en kontantsum på 300.000 kroner som øremerkes bilsportsatsingen sin, i tillegg til at man innlemmes i landslagssatsingen til Norges Bilsportforbund, Team Norway, men alt hva det innebærer av tilbud, tjenester og andre goder.
– Det ble et langt og vanskelig jurymøte, og nivået på finalistene var skyhøyt. Det er prestasjonen de to dagene på Vålerbanen og Starmoen som avgjør hvem som vinner, og Tobias var den som jevnt over var sterkest av alle finalistene, sier sportssjef i NBF og jurymedlem Atle Gulbrandsen til Parc Fermé.
Men om det ikke bare var kanskje tidenes lengste jurymøte, og tidenes jevneste konkurranse i Bilsporttalentet, så er det også to faktuelle historiske merknader ved Spangens seier.
Ikke bare er han den første aktive crosskart- og bilcrossføreren som stikker av med prisen. Han er også tidenes yngste i Bilsporttalentet-sammenheng, med sine 15 år, fem måneder og 27 dager. I fjor vant 15-årige Martinius Stenshorne, som på dette tidspunktet var tre måneder og én dag eldre enn Spangen. Men den yngste fram til lørdag var gokartfører Øystein Helgheim i 2011, da i en alder av 15 år, åtte måneder og 14 dager.
Slik presterte han
De objektive resultatene forblir i det store bildet interne, og det blir kun observasjoner og egne målinger som kan gi et inntrykk av likheter og forskjeller mellom utøverne. Parc Fermé var tilstede både med redaksjonell dekning og som leverandør av både foto og simulatorrigg til konkurransen, og etter våre egne subjektive beregninger var det to av øvelsene hvor Spangen skilte seg ut i begge retninger.
På baneracingen, i en Porsche Cayman GT4, var Tobias den med svakest rundetid av samtlige fem utøvere, og han gjorde også flere gjentakende feil i samme svingkombinasjonen. Når det er sagt, så tar også juryen hensyn til hvilke forutsetninger utøverne har når de skal sammenlikne resultater og rundetider.
I den andre enden av skalaen var han klart best på ett av de hardeste fysiske testene som er blitt gjennomført i denne konkurransen. Men også her vektlegges det nok at Spangen på sin side er en av de mer fysisk aktive deltakerne, der han har idrett innlemmet i skolegangen og er vel så aktiv i fotball som i motorsport og kan trene opptil flere ganger om dagen.
I øvelsene innenfor gokart, bilcross og simulator presterte han godt, men også jevnt ettersom nivået generelt var skyhøyt denne sesongen.
Men hva tror Tobias selv ble tungen på vektskåla i hans favør?
– Jeg vet ikke. Jeg tror kanskje det hadde litt å si at man har en god holdning, og at dette henger høyt. Og også jevne resultater. Jeg trodde jeg tapte alt på racingen, men jeg ga ikke opp. Jeg hadde jo aldri prøvd denne formen for racing før, sier 15-åringen.
Han er to ganger norgesmester i crosskart, og imponerte i tillegg ved å vinne Juniorlandsfinalen i bilcross. Oppå dette kommer altså seieren i ett av de mer prestisjefylte enkeltkonkurransene som etableres i norsk bilsport.
Ikke tenkt på pengebruken
Neste år går ferden videre til rallycross. Nå skal han innom juniorklassen først, før utviklingen og resultatene på dette nivået vil avgjøre veien videre. Han har gått i innkjøp av en Peugeot 206 som er å anse som en konkurransedyktig og optimal bil i juniorklassen.
– Først skal jeg ha fokus på junior-rallycrossen nå. Jeg har faktisk ikke rukket å tenke at hva skal jeg gjøre med pengene. Jeg ville jo ikke ha noen forhåpninger om at jeg faktisk skulle vinne, for da blir man heller mindre skuffet om man ikke vinner, sier Spangen.
Parc Fermé lanserer ett spesifikt eksempel om kanskje å leie seg en moderne Super 1600-bil under EM-runden på Lånkebanen eller i Höljes, for å kunne måle krefter i det sirkuset han etterhvert håper å ta del i.
– Klart, når du sier det, så hadde det vært veldig gøy å prøve. Det skal sies. Men - det første som traff meg, faktisk, det var å leie en Speedcar og kjøre NM-runden på Hamar. Jeg har alltid hatt lyst til å teste en slik, og kunne kjøre den på hjemmebane, sier unggutten som kun har kjørt de to minste gir-klassene 85- og 125ccm i crosskart.