Årets utgave av 24-timersløpet på Spa ble utfordrende for alle de norske førerne. Dog klarte noen seg bedre enn andre.
Årets utgave av 24-timersløpet på Spa ble utfordrende for alle de norske førerne. Dog klarte noen seg bedre enn andre.

GT World Challenge:

Ingen kjære mor i verdens tøffeste GT-løp — slik endte 24-timersløpet på Spa for de norske

At nettopp dette løpet skulle bli hardt var ingen overraskelse — men det var nok ikke mange som forventet et slikt mannefall.

Publisert

RACING: Årets 24-timersløp på Spa er et av verdens mest prestisjefylte billøp, og det viste seg med en startliste på 70 biler foran årets utgave. Og selv om værgudene bestemte seg for å være «greie» med årets førere, var det langt i fra noe lett løp.

RACING: Årets 24-timersløp på Spa er et av verdens mest prestisjefylte billøp, og det viste seg med en startliste på 70 biler foran årets utgave. Og selv om værgudene bestemte seg for å være «greie» med årets førere, var det langt i fra noe lett løp.

Spesielt hvis man holdt norsk lisens. Men det kommer vi tilbake til.

Netto femteplass

Aller først; helgens sterkeste prestasjon sett med norske øyne kom fra Rutronik-teamet. Fylt med den sterke Porsche-lineuppen fra DTM, sørget Thomas Preining, Laurin Heinrich og Dennis Olsen for en femteplass sammenlagt i løpet.

Det var enkelt å tyde Rutronik-bilen selv på nattestid med kombinasjonen av signalgul med blå aksent.
Det var enkelt å tyde Rutronik-bilen selv på nattestid med kombinasjonen av signalgul med blå aksent.

Til tross for at gutta i Rutronik-teamet viste gode takter skulle det ikke være mulig å slå Rowe Racing med Marco Wittman bak rattet som vinner klart foran Akkodis-teamet med Raffaele Marciello bak.

Stang ut og helbom

Årets utgave 24-timersløpet på Spa-Francorchamps er kjent for mannefallet gjennom løpet, men at fire av fem norske lisensholdere skulle ryke ut kom som en overraskelse.

Først var det VSR-teamets bil nummer 60 som måtte kaste inn håndkle. Bilen som startet som nummer tre i Silver-cupen med Marcus Påverud blant listene kom først inn med servoproblemer. Så kunne det se ut til at teamet slet med kjølingen på bilen fra TV-bildene.

Det første norske brutte løpet kom fra VSR-bil 60 etter flere tekniske problemer som preget teamet.
Det første norske brutte løpet kom fra VSR-bil 60 etter flere tekniske problemer som preget teamet.

På formiddagen meldte Påverud på sin Facebook-konto at teamet måtte bryte løpet.

Kort tid etter at det ble kjent av VSR-teamet trakk seg forsvant også Dinamic-teamets Porsche også fra banen, her med Marius Nakken som en av førerne. 

— Game over for oss etter 18 timer. Vi ble truffet et par ganger for mye og måtte bryte løpet. Takk til teamet for alt det harde arbeidet, meldte Marius Nakken da nyheten ble kjent.

Noen gode ting er to

Det skulle heller ikke letes mye oppover resultatlistene før man fant neste nordmann. Anders Buchardt som deltok sammen med Walkenhorst-teamet måtte kaste inn håndkle med fire timer igjen på klokken etter at bilen stoppet på banen.

Men uansett motgang skulle det ikke stoppe Mad Panda-gjengen. 

Til tross tekniske problemer kom Mad Panda-teamet og Magnus Gustavsen i mål i det han selv omtaler som verdens tøffeste GT-løp.
Til tross tekniske problemer kom Mad Panda-teamet og Magnus Gustavsen i mål i det han selv omtaler som verdens tøffeste GT-løp.

— Vi kom oss gjennom 24-timersløpet på Spa! Et sursøt resultat i slutten, men glad for å hvert fall kunne fullføre det tøffeste GT-løpet i verden, men vi hadde potensiale for mer. Vi lå på fjerdeplass i klasse etter 10 timer før tekniske problemer sendte oss i garasjen i 13 runder, skriver Magnus Gustavsen på Facebook etter løpet.

Han og teamet klarte å karre seg inn til en femteplass i klassen tross problemene, og en 39.-plass sammenlagt.

Powered by Labrador CMS