Ken Block og Andreas Bakkerud sammen på Hockenheim i 2016 i deres første av to år som tette teamkamerater i ett av de største teamsatsingene som er blitt gjort i Rallycross-VMs historie.
Ken Block og Andreas Bakkerud sammen på Hockenheim i 2016 i deres første av to år som tette teamkamerater i ett av de største teamsatsingene som er blitt gjort i Rallycross-VMs historie.

Ken Block trengte en sterk teamkamerat – derfor ringte han Andreas før den store VM-satsingen

Andreas Bakkerud var ikke vond å be da Ken Block ringte. Nå hjelper de hverandre til å bli bedre, både som sjåfører og med bilen de sammen utvikler for å bli best i VM-sirkuset.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: De har det åpenbart bra sammen, ikke bare som teamkolleger, men også som kamerater. Ken Block, en 48-åring fra idylliske Long Beach i California, forteller med stolthet hvorfor han har valgt Andreas Bakkerud, en 24-åring fra Åsane i Bergen, til å utvikle det han drømmer om skal bli verdens beste team i rallycross.

Bakgrunn

Dette intervjuet med Ken Block ble gjort av Parc Fermés redaktør i mai 2016, som var på reportasjereise som frittstående frilansjournalist under VM-runden i rallycross på Hockenheim. 2. januar 2023 omkom Block i en tragisk snøscooterulykke i delstaten Utah i USA, og for å vise hvilken betydning den amerikanske superstjernen hadde for Norges fremste rallycrossprofil vil vi publisere intervjuet og reportasjen i sin helhet som redaktøren den gang solgte til Bergens Tidende.

RALLYCROSS: De har det åpenbart bra sammen, ikke bare som teamkolleger, men også som kamerater. Ken Block, en 48-åring fra idylliske Long Beach i California, forteller med stolthet hvorfor han har valgt Andreas Bakkerud, en 24-åring fra Åsane i Bergen, til å utvikle det han drømmer om skal bli verdens beste team i rallycross.

– Andreas er en fantastisk historie i seg selv. Han er en ekte grasrotpjokk, som begynte med gokart og jobbet hardt med sponsorer. Jeg er så glad for å se det Andreas har fått til, og jeg er bare glad for å få ham hit for å hjelpe ham, sier Block.

– Og vi trenger en som passer inn i teamet, både med erfaring, kunnskap og også hvordan man er som person. Det er viktig at han kan vokse i takt med oss, og Andreas og jeg er like mennesker på mange måter, understreker 48-åringen.

Får kjøre gratis

For Bakkerud var det som å vinne i lotto da amerikaneren ringte på slutten av fjoråret. I alle sine aktive år i bilsport har bergenseren måtte jobbe hardt for å sikre seg sponsorpenger, pleie sine allerede trofaste sponsorer, holde eventer for å finansiere det som ofte kreves.

– Det er like vilt å tenke på hver gang noen spør meg om dette. Jeg må fremdeles klype meg i armen, sier Bakkerud.

Bilen er bygd etter støtte fra Ford-fabrikken, finansiert og driftet av et enormt apparat som Ken Block har fått på plass. Block har blant annet gjort seg verdenskjent på YouTube med populære showfilmer kalt «Gymkhana», som ligger på alt fra 20 til 90 millioner visninger hver.

Ken Block var en av Rallycross-VMs store superstjerner, og Andreas Bakkerud hadde ingen problemer i havne i skyggen av sin daværende teamsjef og teamkamerat.
Ken Block var en av Rallycross-VMs store superstjerner, og Andreas Bakkerud hadde ingen problemer i havne i skyggen av sin daværende teamsjef og teamkamerat.

Greit i skyggen

Under oppholdet i Tyskland får vi se på nært hold hvor stort hele opplegget til Bakkerud og Block er. Glem Petter Solberg, Sebastien Loeb og andre profiler i rallycrossmiljøet. Det er Ken Block, og litt Andreas Bakkerud, folk flest vil ha.

– Ken er så sykt stor stjerne, utbryter Bakkerud etter en av autografseansene.

Rundt teltet står folk som sild i tønne for å sikre seg en autograf eller en «selfie» med amerikaneren. Bakkerud får også sin dose av oppmerksomheten.

– Men du kommer kanskje litt i skyggen av Block?

– Det er helt greit. Det er bedre å være i skyggen hans enn å være en Bakkerud alene, konstaterer 24-åringen.

Ser for seg mange år

En nyutviklet bil betyr ofte såkalte barnesykdommer. Bakkerud og Block må bruke denne sesongen på å «forvente» at det skal skje feil.

– Vi vet aldri når det går en motor eller girkasse. Vi vet ikke hvor mange kilometer det holder. Det må vi finne ut av. Det er ikke i år vi skal bli verdensmestre, sier Block.

Andreas Bakkerud og Ken Block fra en av mange autografsamlinger på Hockenheim i 2016.
Andreas Bakkerud og Ken Block fra en av mange autografsamlinger på Hockenheim i 2016.

For avtalen med Blocks Ford-team skal være langsiktig. En toårskontrakt er allerede skrevet, men planen er flere år enn det.

– Andreas er en riktig fyr for oss over en lang periode, men han må samtidig vise innsats og progresjon. Personlig er jeg så glad for det han har fått til, og jeg tror vi kan få mange fine år sammen, sier Block.

For Block er hele hensikten med dette teamet å få til noe helprofesjonelt på egen hånd.

– Da jeg kjørte aktivt i rally, ble det bare et sideprosjekt «just for fun». Men jeg ble skuffet over hva jeg ikke klarte, og jeg klarte aldri å få en mulighet til å nå toppen i rally. Nå har vi noe langsiktig og profesjonelt på gang, og vi har allerede vist med en fjerdeplass i Portugal og tredjeplass her i Hockenheim at vi har noe å kjempe om i dette mesterskapet, sier Block.

Ken Block sikret tredjeplassen i Hockenheim dette året, og det forble også hans siste beste resultat i VM-karrieren i rallycross.
Ken Block sikret tredjeplassen i Hockenheim dette året, og det forble også hans siste beste resultat i VM-karrieren i rallycross.

Ferie i Bergen

Nå tar bergenseren med seg superstjernen på ferie til hjembyen, før det braker løs i den norske VM-runden i midten av juni.

– Jeg gleder meg til å se mer av fjordene og oppleve landet igjen. Og ikke minst vil jeg tilbake til Trollstigen og Geiranger hvor jeg har vært før. Men denne gangen skal jeg også ta med kona og barna mine, sier Block.

Andreas lover å vise teamkameraten og hans familie vestlandsidyll av rang.

– Å ja da, vi skal spise sjømat, vi skal opp på Ulriken og gå i fjellet. Jeg gleder meg til å vise ham hvor fint vi har det her, sier Bakkerud.

Powered by Labrador CMS